דני (שם בדוי) הוא ילד בן 12 העומד לסיים את כיתה ו'. למרות הישגיו הלימודיים שהינם לא רעים, הוא מושך לא מעט תשומת לב שלילית מכיוון צוות בית הספר וחבריו ללימודים. קשייו לנהל קשרים חברתיים מגיל צעיר הופכים אותו למוקד להצקות, חרמות והתנכלויות רבות על ידי בני כיתתו.


במשך שנים הסתגר דני בעצמו, התבודד והתמקד בלימודים, אך בשנה האחרונה החלו התפרצויות תסכול המלוות באלימות מילולית ופיזית נגד תלמידים אחרים. במהלך השנה החל דני להיות מתויג כבעל בעיות התנהגותיות ונטייה לאלימות והמורים זימנו את ההורים פעמים רבות אל בית הספר על מנת לדון בנושא ושיחות רבות נעשו גם עם יועצת בית הספר.


לקראת סוף השנה, זומנו הורי דני לוועדת השמה שמטרתה לקבוע היכן ילמד דני בשנה הבאה בחטיבת הביניים ובחינת האפשרות כי תתאים לו מערכת חינוך מיוחד.


בכל שנה מזומנות לוועדות ההשמה בישראל מאות משפחות ופעמים רבות, הדבר מעיד בעיקר על קשיי ההתמודדות של המערכת עצמה. לכן, חשוב מאוד להגיע אל הוועדה מצוידים בידע והכנה רבה ולקבל ליווי צמוד של איש מקצוע שיסייע לך לעמוד על זכויותיך ועל זכויותיו של ילדך.


משרד עו"ד נוגה ויזל מעמיד לרשותך את הידע המקצועי הנרחב והמעמיק ואת כל שנות ניסיונו בתחום דיני החינוך. נלווה אותך בכל ההליך ונספק לך הכנה רחבת היקף על מנת לוודא שילדך יקבל את המענה הראוי ביותר.


מהי ועדת השמה?


ועדת ההשמה היא הכלי המנהלי כפי שזה נקבע מכוח חוק חינוך מיוחד התשמ"ח-1988, באמצעותו מתקבלת החלטה האם ילד עליו חל חוק חינוך חובה ילמד במערכת לחינוך מיוחד.


בוועדה ינכחו:

  • נציג מטעם הרשות המקומית, שמשמש כיו"ר הוועדה.
  • פסיכולוג חינוכי המייצג את הרשות המקומית.
  • מפקח על החינוך המיוחד מטעם משרד החינוך.
  • מפקח בחינוך הרגיל מטעם משרד החינוך.
  • עובד סוציאלי בעל הכשרה וניסיון בעבודה עם ילדים עם צרכים מיוחדים עם ניסיון של 5 שנים ומעלה.
  • רופא ילדים מומחה.
  • נציג הממונה מטעם ארגוני ההורים אשר הוכר על ידי שר החינוך.
  • מנהל/ת המסגרת בה לומד הילד.
  • הורי הילד אשר רשאים להגיע עם נציג מטעמם.


במידה והמוסד החינוכי סבור שלילד יש צורך במערכת חינוך מיוחד, יפנה אותו לאבחון על ידי גורם מקצועי וגם ההורים רשאים להפנותו לאבחון על ידי גורם פרטי. זהו למעשה תנאי מקדים לקיומה של ועדת ההשמה. מומלץ מאוד לפנות למאבחן פרטי מטעמך שהינו בלתי תלוי ושניתן יהיה לדעת בביטחון כי הוא מבצע את עבודתו נאמנה, על מנת שלעמדתך יהיה משקל מקצועי נוסף מול וועדת ההשמה.


בעוד שעבור תלמידי הסובלים מלקויות מאובחנות קשות מושקעים משאבים ואמצעים רבים על מנת לשלבם במסגרת הרגילה כמו במקרה של לקויות קוגניטיביות, התמודדויות נפשיות. תסמונות גנטיות וילדים הנמצאים על הרצף האוטיסטי, הרי שלילדים בעלי קשיי הסתגלות או קשיים רגשיים או המתמודדים עם לקויות למידה, לא ניתן מענה שווה ולכן נוצר המצב האבסורדי בו דווקא תלמידים אשר יכולים באמצעות ההכוונה המתאימה להיתרם רבות ממערכת החינוך הרגילה, נפלטים ממנה.


התהליך עצמו עשוי להיות מאוד לא פשוט כהורים. ברגע אחד, הופך הילד שלך על כל מי שהוא - למקרה הנתון לניתוח וביקורת. לא תמיד קל לדעת שהחלטות כה גורליות נמצאות בידי אנשים שבסופו של יום אינם מכירים את ילדך.


מכיוון שהוועדה הזו מכילה בסופו של דבר אנשי מקצוע ומתנהלת בעגה המקצועית הפדגוגית-פסיכולוגית-משפטית, הדיון כולו עשוי להתנהל לחלוטין "מעל הראש" של ההורים שלפני שיבינו על מה דובר ומה התנהל, יגלו שהתקבלה החלטה שאינה פשוטה ושיהיה קשה לחזור ממנה. החלטות שמתקבלות בוועדות השמה, פעמים רבות פותחות מאבק מפרך וקשה של ההורים על גורם ילדיהם.


ליווי מסור ומקצועי


מתוך תקווה כי מערכת החינוך יכולה להתנהל גם אחרת ומתוך אמונה שלמה כי לכל ילד מגיעה ההזדמנות והזכות הבסיסית לקבל את המענה הטוב ביותר לצרכיו במסגרת החינוכית, אנו מזמינים אותך להיעזר בנו בשירותי ייצוג איכותיים ומקצועיים בוועדות השמה.


הניסיון רב השנים שלנו בתחום דיני החינוך ובוועדות השמה בפרט יעמוד לרשותך על מנת שילדך יזכה להזדמנות הטובה וההוגנת ביותר מול מערכת החינוך. אחרי הכל, באמצעות היחס וההכוונה הנכונה, ילדך יכול לזכות להזדמנויות פז שיקדמו וייקחו אותו הלאה אל כל מקום שיחפוץ להיות בו. אנו כאן כדי להבטיח שהאחריות על קשיי המערכת לספק מענה לכל תלמידיה לא תוטל על כתפיו של ילדך וכי תימצא לו המסגרת שבאמת תמלא את צרכיו באופן הצודק והראוי ביותר.