מאמרי זה ידון במעצר עד תום ההליכים המשפטיים, לאחר הגשת כתב אישום תידון הבקשה למעצר הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.


מעצר עד תום ההליכים המשפטיים-תקופות, זכות ייצוג, זכות עיון בחומר החקירה


לאחר סיום החקירה וכל פעולות החקירה שהיו צריכות להתבצע בתיק החקירה, האחרון מועבר לתביעה בכדי שיתנו החלטה האם להגיש כתב אישום. אם יש עניין לציבור ויש ראיות, שבוצעה עבירה, יוגש כתב אישום.


במידה ונאשם עדיין לא פנה לעורך דין לשם ייצוג ,זה השלב החשוב ביותר שינו צורך הכרחי בפניה לעורך דין לשם יעוץ.

אם הוחלט להעמיד לדין, והנאשם עצור, המדינה תגיש לבית המשפט בקשה למעצר עד תום ההליכים, במגביל להגשת כתב אישום. מעצר עד תום ההליכים נחשב לאחד האמצעים החמורים הננקטים כנגד נאשם, עוד לפני שהוכחה אשמתו. במסגרת זו הנאשם עלול להיעצר לתקופה שעלולה להמשך חודשים רבים .


במשך שנים קיים הויכוח בפסיקה סביב השאלה של מטרת המעצר.לאחר חקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו הדעה כיום היא שמטרת המעצר היא מניעתית, והמעצר מוצדק כדי להגן מפני סכנה לשלום הציבור או לתקינות ההליך הפלילי.

 

בחוק המעצרים נדחית התפיסה ההרתעתית בפני התפיסה המניעתית,הכוונה שמעצר עד תום ההליכים אינו לשם ענישה וכוונת המחוקק הינה למנוע פגיעה בשלום הציבור ובהלכי המשפט, כגון שיבוש הליכי משפט, מסוכנות, הימלטות וכדומה.


הכלל הוא כי מעצר עד תום ההליכים עומד בתקפו עד למתן פסק דין, כלומר עד לגזירת דינו של הנאשם, אלא אם בית משפט מורה אחרת. החריגים לכלל אם חלפו 30 יום מיום תחילת המעצר והמשפט טרם החל, ישוחרר הנאשם מן המעצר.יש לזכור כי מועד תחילת המעצר הוא מועד הגשת כתב אישום, ואין סופרים במניין זה את "מעצר הימים".


אם חלפו 9 חודשים מיום תחילת המעצר בגין כתב האישום וטרם ניתנה הכרעת דין במשפטו של הנאשם, ישוחרר האחרון. ניתן לפנות בבקשה להארכה נוספת של המעצר לשופט בית משפט עליון, אשר מוסמך להאריך המעצר או לצוות על מעצר מחדש לתקופות שלא תעלינה על 90 יום או להורות על שחרור הנאשם.


הודעה על מועד הדיון בבקשה להארכת מעצר תימסר ע"י המדינה ללא דחוי לנאשם, לעורך דינו. הדיון יערך בנוכחות הנאשם ועורך דינו. בשלב הדיון בבקשה למעצרו של הנאשם קיימת חובת ייצוג ע"י עורך דין.

עם הגשת כתב האישום ניתנת הזכות לעיין בחומר החקירה שקיים בתיק. אם החומר רב והנאשם או עורך דינו, לא רוצים לקיים את הדיון לפני לימוד החומר לעומקו, זכותו לבקש לדחות את מועד הדיון עד ל 30- יום לצורך כך.


זכות העיון הינה רבת חשיבות, הסיבה לכך היא שבשלב זה יכול הנאשם לראות אילו ראיות יש כנגדו. ע"י בחינת הראיות ניתן לדעת האם ישנה עילה להגשת כתב אישום, מה טיבן והחשוב ביותר האם ישנה אפשרות לשחרור הנאשם ממעצר כבר בשלב זה.


אם נשללה מהנאשם זכותו כאמור, ראשי הוא לבקש מבית המשפט שאליו הוגש כתב האישום, להורות למדינה להתיר לו לעיין בחומר שהוא, לטענתו, חומר חקירה ולא הועבר לעיונו. בחוק נקבע כי המדינה אינה רשאית להגיש לבית משפט ראיה או להשמיע עד, אם לנאשם או לעורך דינו לא ניתנה הזדמנות לעיין בראיה .


עודכן ב: 09/10/2011