כמעט מידי שבוע אנו קוראים בעיתונים על אדם כזה אחר שהוגש נגדו כתב אישום. מהי המשמעות של כתב אישום, ומה לעשות במידה ומחכה לך בדואר כתב אישום שכזה?
 
מהו כתב אישום?
 
בקצרה, כתב אישום הינו מסמך המוגש על ידי המדינה באמצעות תובע מוסמך, כלומר שוטר, תובע משטרתי או פרקליט מדינה  ,על בסיס ראיות שברשותו.
 
האם אני נחשב לאשם במידה והוגש נגדי כתב אישום?
 
כתב אישום אינו מוגש רק לבעלי שררה וכוח, המנצלים את כוחם לרעה. גם אדם מן השורה שאינו נוהג לעבור על החוק עלול לגלות כי הוגש נגדו כתב אישום עקב תוספת בנייה ללא היתר, עבירת תנועה חמורה או השתתפות בקטטה. אולם הגשת כתב האישום רק פותחת את ההליך הפלילי, והוא אינו מהווה תחליף למשפט מול שופט. בכתב האישום מוסבר לנאשם בדיוק במה הוא אשם ומהן הראיות שהצטברו נגדו. היה והעובדות/ ראיות שהוצגו בכתב האישום לא יוכחו בבית המשפט על ידי התביעה, כתב האישום יבוטל והנאשם יזוכה.
 
 מה עלי לעשות לאחר שהוגש נגדי כתב אישום?
 
רבים לא יודעים, אולם עורך דין פלילי יכול לפעול לסגירת התיק אפילו עוד לפני הגעת כתב האישום. לכן רצוי שלא להמתין עד שיוגש כתב האישום ולפנות לעורך דין פלילי מוקדם ככל האפשר. על כל פנים, עורך דין פלילי ידע להעריך את חומרת כתב האישום ולקבוע את הסיכויים של  הנאשם על בסיס העובדות  והראיות המוצגות בחומר החקירה.
 
מדוע חשוב לפנות לעורך דין פלילי?
 
טעויות או אי דיוקים בכתב האישום לא ניתן לתקן לאחר הקראתו בבית משפט. התביעה יכולה לנצל פערים אלו על מנת להביא לביטול כתב האישום או העלאת טענות משפטיות נגדו. לאחר הקראת כתב האישום על הנאשם להשיב האם הוא מודה או כופר בהאשמות כפי שהן מוצגות בכתב האישום. במידה והנאשם כופר בהאשמות יתחיל המשפט, הכולל את הצגת הראיות, השמעת עדי התביעה ועדי ההגנה.
 
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
 

עודכן ב: 24/07/2013