שימוע-לאחר החקירה ולפני כתב האישום

שימוע הינו הליך חדש יחסית במשפט הפלילי, הנעשה עוד לפני הגשת כתב אישום. על פי החוק, לאחר שהשימוע נשלח לביתו של החשוד, נותרים לו 30 יום בלבד לפנות לפרקליטות בתגובה. מהי הדרך הנכונה להגיב על שימוע?
 
לא מעט נאשמים חפים מפשע הורשעו מכיוון שלא היו בקיאים מספיק בסדרי הדין הפלילי. לעומתם, נאשמים רבים יצאו זכאים הודות לסנגורים אשר מצאו פרצות פרוצדוראליות בהליכים המשפטיים. אם כן, היכרות מעמיקה עם זכות השימוע עלול להכריע את הכף לכאן או לכאן. חשוב להיוודע לזכות השימוע מכיוון שזוהי זכות חדשה יחסית, הניתנת משנת 2000 לרוב החשודים בפשעים.
 
זכות השימוע – לא לכל אחד
אכן, עד לשנת 2000 זכות השימוע  ניתנה אך ורק לאנשי ציבור, פוליטיקאים, עורכי דין ובעלי שררה. היום, לאחר עדכון החוק,  השימוע ניתן לחשודים בפשעים מסוימים שהעונש המרבי שלהם עולה על שלוש שנים. כמו כן, שימוע אינו מתאפשר לחשודים הנמצאים במעצר, אלא רק לחשודים משוחררים.
 
חובת הודעה בדבר שימוע
בהתאם לחוק החדש, על התביעה להודיע לחשוד מיד עם קבלת חומר החקירה מיחידת החקירות. השימוע נשלח בדואר רשום לכתובתו של החשוד, ומופיעים בו פרטי רשות התביעה, על פי רוב פרקליטות המחוז אליה ניתן לפנות בכתב, לשם בירורים והצגת טיעונים טרם הכנת כתב אישום.
 
מבנה שימוע לדוגמא:
 
בהתאם לסעיף 60א, במהלך 30 הימים מקבלת השימוע, על החשוד או עורך דין מטעמו לפנות בכתב אל רשות התביעה, במטרה להימנע מהגשת כתב אישום נגדו בגין העבירות המיוחסות לו, או לכל הפחות לצמצם את כתב האישום. במידה ולא התקבלה כל פנייה מצד החשוד כתב האישום יוגש בהתאם לשימוע.
 
כעורכת דין פלילית אני נתקלת במקרים רבים בהם ניתן היה למנוע הגשת כתב אישום, או לפחות לצמצם את העבירות המיוחסות ללקוח, פשוט על ידי מימוש זכות השימוע. הבחירה שלא להגיב לשימוע אינה מועילה בטווח הרחוק, ולהיפך, עלולה אף להזיק למהלך המשפט ותוצאותיו.
 
אדם המקבל שימוע לביתו, רצוי שיפנה מייד להתייעץ עם עורך דין פלילי, אשר יכול לספק לו את הכלים המקצועיים הדרושים להתמודדות מול מערכת המשפט. השימוע מאפשר לנאשם להגיב על חומר החקירה ועל הראיות נגדו, ולהציג את הצד שלו בחקירה.
 
בשורה התחתונה, שימוע הינו חלק מהותי במשפט הפלילי, ורצוי להיעזר בהליך השימוע בהתאם לחוק.  לעיתים, מספיק הגשת כתב אישום בכדי לפגוע בגורל המקצועי או הציבורי של אדם. כמו כן, כתב אישום מחייב על פי רוב הוצאה כספית כבדה ואיבוד זמן יקר. כאמור, במקרים מסוימים ניתן להימנע מהגשת כתב אישום פשוט על ידי הגשת בקשה מנומקת לתביעה מדוע יש להימנע מכתב אישום בכלל, או לוותר על מספר סעיפים בכתב האישום.

עודכן ב: 21/08/2013