עסקת טיעון היא חלומו של כל מי שמואשם בעבירה פלילית, שהרי מדובר על עסקה שמטרתה הפחתת העונש או הקלה בסוג העבירה המיוחסת לנאשם. אם הדבר היה פשוט כל כך, כל אשמה הייתה נסגרת בעסקת טיעון וחוסכת למדינה את הזמן והמשאבים הכרוכים בניהול משפט ארוך.


אבל כמו כל דבר בחיים, גם כאן תמיד מדובר באינטרס שנגמר ומתחיל בדרך שלך ושל עורך הדין שלך לנהל משא ומתן.

 

"אולי תעשה לי עסקת טיעון ?" כל אחד שנאשם בעבירה פלילית, בין אם מדובר בעבירה ראשונה או עבירה המצטרפת לשורה ארוכה של עבירות, מכיר את המונח הזה. חלקם קוראים עליו באינטרנט, אחרים שומעים את העצה הזו מכל מני נשמות טובות וחלקם אפילו חושב שהם יכולים לעשות ככל העולה על רוחם, מקסימום עסקת טיעון. בפועל מדובר בהליך מורכב המחייב מיומנות של עורך דין פלילי ויותר מזה, מחייב יצירתיות, חשיבה מהירה ושליטה בהליך משא ומתן.

 

על מנת שעסקת טיעון תעלה על שולחן הדיונים, חייב להתקיים תנאי אחד ברור. כדאיות העסקה. למה למדינה להפחית או להקל על הנאשם, מה יוצא לה מזה. בשלב זה, ממש כמו בכל משא ומתן עיקש, אתה חייב קלף מיקוח ועורך דין טוב שיידע להציג את הסחורה בצורה מפתה וכדאית, שהרי איך אתה אומר את זה, חשוב לא פחות ממה אתה אומר.

 

המקרים בהם יכולה התביעה לשקול ביצוע עסקת טיעון הם מקרים בהם הנאשם הודה בעבירה המיוחסת לו . או ייתכן וסיפק פרטים על המקרה הזה או אחר ובכך הקל על עבודת המשטרה

 

מבקש עסקת טיעון? חמישה דברים שאתה חייב לדעת

 

עסקת טיעון מתקיימת ומאושרת רק על ידי פרקליט המחוז, אז אל תיפול בפח למול החוקרים שמבטיחים לך עסקת טיעון אם תודה, תספר ותזמר. לפני שאתה פותח את הפה, וודא שאכן יש עסקה על השולחן ושהכול כתוב ומסוכם, למול האדם שבאמת יכול לאשם עסקת טיעון

 

גם אם נחתמת עסקת טיעון בינך לבין הפרקליטות, אין העסקה מחייבת את בית המשפט ולכן חשוב לשים לב שהעסקה עומדת בגבול ההיגיון, זאת על מנת שלא תיפול בשלבים מאוחרים יותר.

 

בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים, עסקת טיעון אינה חייבת להיחתם ישר על ההתחלה, אלא בכל שלב בהליך הפלילי, כולל בזמן ניהול המשפט. לפיכך, אל תמהר לחשוף את הקלפים או להציע הצעות פזיזות במטרה להקל על העונש. כמו במשחק פוקר, גם כאן חשוב לדעת מה, איך ומתי לחשוף.

 

הפוך את עצמך לבעל ערך. לפרקליטות יש אינטרס אחד. להגן על הציבור, לפתור כמה שיותר מקרים ולהרחיק מרחובות כמה שיותר פושעים.ולהקל מהעומס העצום שהיא נמצאת ככל שתספק יותר מידע חיוני ותנהל נכון את האינטרס האישי שלך, למול האינטרס של התביעה, כך קיים סיכוי טוב יותר שעסקת הטיעון תצליח ולא תיפול לאורך הדרך.

 

כל עסקת טיעון טובה עבורך, היא עסקת טיעון שנעשית מול עורך דין פלילי המייצג אותך נאמנה. רק עורך דין פלילי יודע בדיוק איך הכי נכון להתנהל למול התביעה, מה נכון להציע, מה ניתן לדרוש ואיך המידע שברשותך יכול לשמש כאמצעי הגנה למול העבירה המיוחסת. ניסיון להגיע לעסקת טיעון ללא עורך דין לא רק שעלול לא לשרת אותך, אלא גם עלול לפגוע בך, שהרי הפרקליטות מבינה שיש לה עסק עם אדם שאינו בקיא בחוק ובמה מגיע לו וזה שלעצמו פתח למשא ומתן במעמד שאינו שווה.
 


עודכן ב: 25/07/2013