לאחר הגשת כתב אישום, במקרים בהם התביעה חושבת שיש עילה להחזיק את החשוד במעצר, היא יכולה לבקש מעצר עד תום הליכים. המשמעות הפשוטה היא שבמקום לחכות בבית לגזר הדין, תעביר את הזמן בבית מעצר, עד לסיום המשפט. הבדל מהותי לא רק בתכנון אסטרטגיית ההגנה שלך, אלא גם בהתמודדות שלך עם העבירה ועם עולם הפשיעה.

 

אין ספק שלתביעה קל יותר כאשר אדם נמצא במעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. מה אכפת לה העומס בבתי המעצר, ההשלכות שיש לכליאה של אדם שטרם נמצא אשם. לשמור אותו קרוב ללב, זו הטכניקה הטובה ביותר.

 

ההצהרה הפומבית היא שמעצר עד תום הליכים אינו נתפס כעונש, אלא כמניעה. מעצר של אדם בעל פוטנציאל לברוח, לפגוע בעצמו או באדם אחר, לשבש הליכי משפט או אדם שיש נגדו מספיק ראיות על מנת להוכיח אשמה, גם אם הן אינן קבילות במשפט עצמו. כך מבטיחה לה התביעה שלא תצטרך להתעסק עם קטנות ותוכל לרכז את כל משאביה, להוכחת אשמתו של האיש.

 

חשוב שתבינו- מעצר עד תום הליכים נחשב לנקיטת צעד קשה, שהרי אדם שנמצא במעצר עד תום הליכים, יכול לבלות זמן רב בכליאה. גם, תאמינו או לא, אם בסוף הוא לא נמצא אשם. כן, מעצר עד תום הליכים אינו מהווה בהכרח ערובה להכרעה או אשמה פלילית, שהרי לא מדובר בענישה, אלא במניעה. ואיפה כאן זכויות העציר, הקלאסיקה המוכרת של חף מפשע עד שתוכך אשמתו ? טוב ששאלתם. לא משנה מה אופי העבירה בה הוגש נגדכם כתב אישום, אם אתם עצורים עד תום הליכים, קריטי שתשיגו לעצמכם עורך דין פלילי.

 

למעשה מהשלב הזה ואילך אתם לא יכולים לבד. אם עד עכשיו הרמתם את הראש בגאווה, חזרתם בדבקות על המנטרה "לא אשם, לא מבין מה רוצים ממני" מעצר עד תום הליכים זו קריאת ההשכמה שלכם. קריאת התרנגול אם תרצו.


* ראשית זה אומר שלתביעה יש מספיק ראיות על מנת להגיש נגדכם כתב אישום
* שנית זה אומר שגם התביעה וגם בית המשפט, רואים בכם אנשים בעלי רמת סיכון גבוהה
* שלישית זה אומר שיש לתביעה מספיק סיבות ובחלק מהמקרים אפילו ראיות חותכות, להצדיק מעצר עד תום הליכים.

 

השילוש הקדוש הזה אינו מבשר טובות ולכן, במידה ועד עכשיו לא נקטתם שום צעד לגבי ההגנה שלכם ולא התייעצתם עם עורך דין, מעצר עד תום הליכים זה זמן נהדר להתחיל.

 

עורך הדין שלכם יעשה ככל שניתן על מנת להפוך את הקערה על פיה ולהשיג לכם חלופות מעצר, בין אם מדובר במעצר בית, איזוק אלקטרוני או שחרור בערבות. לא פחות חשוב, עורך דין ייצג אתכם בעת ערעור על החלטת המעצר, תוך השגת ראיות ותצהירים תומכים, במטרה שלא תבלו בכליאה אפילו יום אחד.

 

מעבר לכך, לך ולעורך דינך קיימת הזכות לעיין בחומר החקירה, כך שמשלב זה ואילך עורך הדין יידע בדיוק מהן הראיות העומדות נגדך, כיצד ניתן להפריך אותם והאם ניתן לשחרר אותך כבר עכשיו ממעצר עד תום הליכים.