לא פעם, על מנת להפחיד נחקרים ולגרום להם לדבר, עולה על הפרק המושג שיבוש הליכי חקירה או שיבוש הליכי משפט. כולנו מכירים את הרגע הזה בסדרות המשטרה, שם מאיים החוקר "אני אעצור אותך בגין שיבוש" או במילים אחרות, בגין הפרעה לעשיית הצדק.

 

הביטויים שיבוש הליכי חקירה או שיבוש הליכי משפט, נשמעים מאיימים מאוד ומעלים שאלות רבות. אבל בפועל מה זה בעצם אומר, הנה תשובות לשאלות שכל מי שעומד בפני הליך פלילי חייב לדעת ויפה שעה אחת קודם.

 

מי קובע מה זה שיבוש הליכי חקירה או שיבוש הלכי משפט?


כאמור ההגדרה בגין שיבוש הליכי משפט או חקירה רחבה יחסית וניתנת לפרשנויות ולכן אם אתה עומד בפני האשמה של שיבוש, מומלץ שתעשה את הצעד הבלתי נמנע ותשיג לעצמך עורך דין. בגדול ההגדרה שיבוש מתייחסת לפעולות שנועדו להפריע לניהול חקירה או משפט תקינים, כמו מסירת מידע כוזב וכדומה.

 

האם אני חייב לתת את המידע שברשותי ולענות על השאלות שנשאלתי והאם סירוב מוגדר כשיבוש הליכי חקירה?


כאשר הינך נחקר במשטרה, אתה רשאי לבחור בזכות השתיקה, אולם אינך יכול לתת מידע מוטעה. פעולה מכוונת של נתינת מידע מוטעה, מוגדרת כשיבוש הליכי חקירה ונחשבת כעבירה על החוק. על מנת להימנע ממצב זה, מומלץ להגיע לחקירה במשטרה רק אחרי שקיבלת ייעוץ כיצד לנהוג עם המידע שברשותך, כך שלא תיפול בפח או תאמר משהו שעלול להפליל אותך.

 

האם תשובות כמו-אני לא יודע, אני לא זוכר נכללות תחת שיבוש הליכי חקירה?


תשובה של אני לא זוכר, אינה שקולה למסירת מידע מוטעה ,אשר עלול להסיט את החוקרים מכיוון חקירה לגיטימי ולכן לא מדובר בשיבוש הליכי חקירה, אולם מומלץ להיוועץ מראש עם עורך דין פלילי, בעיקר אם אתם באמת לא זוכרים או לא בטוחים לגבי השתלשלות האירועים.

הייתה ברשותי ראייה מפלילה כנגד שותף בעבירה, אולם מעולם לא נשאלתי עליה. האם העובדה שלא חשפתי את הראיה היא שיבוש הליכי משפט ?


בהחלט לא. בכדי שאדם יועמד לדין בגין שיבוש הליכי משפט, על התביעה להוכיח שמרתו הייתה לפגוע או לחבל בעשיית צדק ובהתנהלות משפט תקין. במקרה זה אין מדובר בשיבוש הליכי משפט, שהרי אתה אינך חייב למסור מידע, היות והוא עלול להפליל אותך.

 

מסרתי עדות ואז חזרתי בי, החוקר טען שיעמידו אותי לדין בגין שיבוש הליכי חקירה,האם הדבר נכון?


חזרה מעדות היא דבר מורכב, אולם לא בלתי אפשרי ובהחלט לא תמיד יש קשר בינו לבין שיבוש הליכי חקירה. עו"ד פלילי יידע לבדוק את הסיטואציה שבה ניתנה העדות, מה נאמר בה וכמה מה שנאמר יכול להפליל אותך.

 

על מנת שחזרה מעדות תיכלל תחת ההגדרה של שיבוש, צריך להוכיח כוונה לחבל ולא רצו שאחותי תעיד במשפט כנגד חברי הטוב , אולם היא שוכנעה על ידי שלא לעשות זאת וכעת רוצים להאשים אותי בשיבוש הליכי משפט, מה מומלץ לעשות?


תאמין או לא, אחותך היא אדם בפני עצמו ולכן ניתנת לה הזכות להחליט האם להעיד או לא, אלא אם כן בית המשפט מזמן אותה. מאידך יש לבדוק האם איימת או השפעת עליה בדרך כלשהי (התביעה תאלץ להוכיח זאת) כך שאם כן, יש סיכוי שתאלץ לעמוד לדין בגין שיבוש הליכי משפט. הדבר החשוב ביותר זה להתייעץ עם עורך דין ולשקול יחד איתו את הצעדים הבאים והאופציות העומדות בפנייך, משלב זה.