הגעתם אל תחנת המשטרה לחקירה פלילית. מולכם יושב חוקר משטרתי, הזמן עובר, השעות נוקפות ואתם נשאלים שוב ושוב את אותן שאלות. אולי אתם רעבים, בטוח שאתם חוששים. לא, לא כל חקירה נראית כמו קטע מסרט, אולם לא פעם, גם במציאות, אנשים אומרים בחקירה דברים שלא התכוונו להגיד ואז מתחרטים או טוענים שהתבלבלנו. האם זה אפשרי, האם עדות שנתתם חרוטה בסלע ולמה רק עורך דין טוב יכול לסייע לכם, הכול בפוסט שלפניכם!

 


כאשר הינכם מגיעים לחקירה פלילית, בין אם נעצרת בזירת האירוע או זומנתם לתחנת המשטרה, חוקר משטרתי המטפל באופי העבירה שלשמה נעצרתם, מתחיל בתשאול וגביית עדות. בשלב זה חשוב שתדעו שאתם רק בגדר חשודים. עדיין לא הוגש נגדכם כתב אישום ולא בוצעו כל החלטות בכל הנוגע לאם ומתי יוגש נגדכם כתב אישום.

 

באם אתם נחקרים כחשודים, אתם נחקרים תחת אזהרה ועל החוקר המשטרתי ליידע אתכם בפשע בו אתם חשודים לכאורה וכמובן ליידע אתכם על זכיותיכם, כולל הזכות להיוועץ בעורך דין פלילי לפני החקירה.

 

ישנם חשודים הבוחרים בזכות השתיקה לאורך החקירה הפלילית, על מנת שלא להפליל את עצמם. אולם יש כאלה שממהרים לדבר או משתכנעים ממניפולציות שנעשות על ידי החוקרים ובכך למעשה יכולים לגרום לעצמם נזק.

 

סיטואציה של חקירה פלילית היא אינה דבר נעים. בייחוד לא כשמדובר באדם שמעולם לא היה בתחנת משטרה ומעולם לא נחקר. הלחץ, הפחד, הבלבול והרצון לשוב לחיים הרגילים שמחכים מעבר לדלת , גורמים לאנשים רבים לתת עדות שאין הם שלמים איתה ופה מתחיל הצורך האמיתי בייצוג משפטי נכון, שיצליח להפריך גם את העדות שלכם.


כמה זמן אתם נחקרים ? חקירה פלילית, בייחוד בעבירות מורכבות, יכולה להימשך שעות רבות. החשוד עייף, מפוחד, מבולבל ולא פעם העדות יוצאת מהפה רק על מנת לסיים את החקירה. העיקר שיניחו לי כבר.

 

איפה אתם נחקרים? שלא תטעו. גם מה שנאמר לשוטר באופן לא פורמאלי . במסדרון או במעלית, מהווה חלק מהעדות שלכם, כך שאם תגידו משהו שעלול להפליל אתכם, החוקר יכול להשתמש במידע הזה. חדר חקירות הוא אינו מקום סימפטי לכל הדעות. ברוב המקרים הוא קטן, בלי יותר מדי אוויר ולא פעם אנשים פשוט נשברים ואומרים כל דבר, תחת חקירה בתנאים שכאלה.

 

כמה החוקר מוביל אתכם בעדות? לפעמים אנו רואים שהודעתו של חשוד נראית כמו שורה ארוכה של כן. החוקר הוא זה שמנחה את החשוד, הוא זה ששואל את השאלות, טווה את הקורים וכל מה שהחשוד עושה, זה להסכים עם דבריו של החוקר, בדרך כלל בגלל שני הסעיפים הראשונים שצוינו.

 

ומה לגבי איומים. כמובן שאין פה אשמה ספציפית או גורפת כלפי משטרת ישראל, אולם לא פעם חוקרים משתמשים בטאקטיקות של הפחדה, על מנת להוציא הודאה מחשוד. איומים אילו, גם אם אין בהם כל הגיון, נראים הגיוניים מאוד לחשוד אשר נמצא בחקירה פלילית.

נתתי עדות או הודאה ואני רוצה לחזור בי, מה אפשר לעשות ?


במקרים כאלה חובה עלייך להשיג עורך דין פלילי אשר ייצג את האינטרסים שלך למול החוקרים ויהווה גורם מתווך, כך שלא תמשיך ותאמר דברים שעלולים לגרום לך נזק. מתן עדות או הודאה בנוגע למעורבותך בפשע, למרות מה שכולם חושבים, אינה בהכרח מצביעה על היותך אשם ובאמצעות עורך דין טוב, ניתן בחלק מהמקרים לפסול את העדות.

 

 


עודכן ב: 01/10/2010