בעידן של ימינו, בו הדברים הנאמרים ניתנים לפרשנות, לא פעם אנו משתמשים בהקלטה על מנת שלא להשאיר מקום לספק לגבי מה נאמר ומתי. היום נקליט שיחה עם נציג שירות של חברה סלולארית, נקליט שיחה עם פקיד הבנק. אז על אחת כמה וכמה נבקש להקליט חקירה פלילית.

 

הקלטת חקירה פלילית, זכות בסיסית או שיבוש הליכי חקירה?


קלף מנצח או ירייה ברגל?

 

אני הולך להקליט את כל החקירה" אמר לי לקוח "שיראו מה זה לחקור אותי. ככה הכול יהיה מתועד" המשפט הזה הבהיר לי שחשוב לעשות סדר בכל נושא הקלטות החקירה ולענות על כמה שאלות בוערות שוודאי מעסיקות כל מי שעומד בפני חקירה פלילית.

 

זומנתי לחקירה במשטרה. אני יודע שהחוק לגבי הקלטות אומר שכל עוד צד אחד מודע להקלטה, אין כאן עבירה על החוק. האם הדבר נכון גם לגבי חקירה פלילית?

 

בניגוד להקלטות אחרות, שם אסור להקליט צד ג', אולם מותר להקליט שיחה שאתה חלק ממנה,  במידה והינכם מבקשים להקליט חקירה במשטרה, אתם חייבים לדעת שהקלטה ללא ידיעת החוקר, יכולה להיחשב כשיבוש הליכי חקירה.

 

חקירה פלילית זה אינו דבר של מה בכך, לא מדובר פה במשחק ילדים, אתה עומד בפני הליך פלילי ולכן גם אם חשבת להקליט את החקירה, רצוי שתדע שהחוקר חייב לדעת על כך ואל תעשה צעד כזה, ללא יעוץ מקדים מעורך דין פלילי, שהרי יש חוקים ברורים כיצד ומתי ניתן להקליט חקירה פלילית.

 

החוקר נתן לי אישור להקליט את החקירה, אולם במהלך החקירה נאמרו דברים שעלולים להפליל אותי. האם אני רשאי לקחת את הקלטת היות ואני יזמתי את ההקלטה?


על זה נאמר, ברוך הבא לעולם האמיתי. ברגע שבוצעה הקלטה של החקירה, היא מהווה חלק מחומר החקירה, כך שגם למשטרה יש את הזכות להשתמש בה. בגלל זה לא מומלץ למהר ולהקליט חקירה, בעיקר אם זו חקירה ראשונה ואתה נרעש, נרגש ולא שולט במוצא פיך.

 

הקלטתי חקירה פלילית באישור החוקר. בהקלטה ישנן עדויות להתנהגות ברוטאלית מצד החוקר, האם אוכל להשתמש במידע הזה על מנת לטעון שפגעו בזכויותיי במהלך החקירה?


במידה ואתה מרגיש שבמהלך החקירה התנהגו אלייך בצורה לא נאותה, או פגעו בזכויות בסיסיות שלך כנחקר, הדבר שאתה צריך לעשות זה לפנות לעורך דין פלילי ולספר לו אודות המקרה ולבקש ממנו שישמע את ההקלטה, המהווה חלק מתיק החקירה. משלב זה ואילך, במידע ואכן יש ביסוס לטענה, עורך הדין שלך יידע כיצד לפעול ולייצג את האינטרסים שלך בצורה הטובה ביותר.

 

איך יידעו שאכן בוצעה הקלטה של החקירה הפלילית ואיך אדע שהמשטרה אינה מעלימה אותה?


בתום החקירה שהוקלטה, אתה רשאי לבקש מסמך חתום, המעיד על הימצאותה של ההקלטה בתיק החקירה. במסמך זה מצוין כי החקירה הוקלטה, באישור החוקר ובאמצעות ציוד הקלטה שסופק על ידי הנחקר.

 

הקלטה של חקירה פלילית הינה הליך אשר חייב להיעשות בצורה גלויה, בהתאם לחוקים ברורים, כך שלא יהיה ספק שמדובר בהקלטה אותנטית שאין לה כל השפעה על הליך החקירה עצמו. אם זומנת לחקירה פלילית וחשבת להקליט אותה, אל תעשה צעד זה ללא התייעצות עם עורך דין פלילי, מחשש שתחפור לעצמך בור גדול יותר.
 


עודכן ב: 03/10/2010