אחת הדרכים לערער ולסתור עדות של מתלוננת, זו עריכת חקירה נגדית. במקרים בהם מדובר בתלונת שווא, חקירה נגדית משמשת ככלי אפקטיבי במיוחד לחשיפת הפערים בגרסה ולהפחתת כתב האישום. נקודה מהותית בעבירות מין, שם אופי האישום קובע את הענישה.

 

חקירה נגדית במתלוננת של עבירות מין, אינה דבר פשוט כלל ונדרשת לכך מיומנות של עורך דין פלילי מנוסה, בעל ניסיון בתחקור ותשאול מתלוננות בעבירות מין.

 

 

היות ומדובר בעבירות קשות, אשר לכאורה מבוצעות בנשים חסרות ישע, יש תחושה שנקודת הפתיחה אינה שווה. מצד אחד עומדת מתלוננת אשר לכאורה עברה אירוע משפיל ופולשני ומי עומד מולה, גבר. אולי דמות סמכותית שניצלה את מעמדה, אולי גבר חזק פיזית שכפה את עצמו. כך או כך, לעין בלתי מיומנת ופעמים רבות גם להרכב בית משפט, המצב הזה של חלש לכאורה למול חזק לכאורה, מקשה לעיתים על החקירה הנגדית ומחייב מיומנות ורגישות, השמורה לעורכי דין המנוסים בייצוג נאשמים בעבירות מין.

 

 

אופייה הרגיש של העבירה מחייב שיטוט מתמיד בין הרצון להוכיח את המתלוננת על שקריה, לבין הצורך לגלות אמפתיה ולא ללחוץ חזק מדי, על מנת שלא לעורר אנטגוניזם כלפי הנאשם. שהרי טבעו של המין האנושי הוא באופן אינסטינקטיבי הגנה על זה שנראה לנו כזקוק להגנתנו.

 

 

איך עורך דין לעבירות מין, יכול להפוך חקירה נגדית לחקירה מוצלחת

 

חשוב לזכור כי המטרה הראשית של חקירה נגדית היא לערער את אמינותה של העדה ולמצוא סתירות ואי דיוקים בגרסה שמסרה ובמקביל להשיג מידע אשר ישמש לחפותו של הנאשם.

 

כך למשל, הוכחה כי אישה אשר טוענת שהייתה בתולה בעת ביצוע העבירה, למעשה אינה בתולה כלל.


מתלוננת אשר לה עבר של תלונות שווא בגין מעשים מגונים או מתלוננת בעל אינטרס ברור להלין על הנאשם, כמו תלונה שהוגשה בעת סכסוך גירושין או לאחר פרדה שיזם הנאשם, הם הכלים עימם עובד עורך הדין בעת החקירה הנגדית, על מנת להוכיח שמדובר בתלונת שווא.קיומו של ספק סביר בנוגע למניעי המתלוננת, מספיק על מנת להפוך את הקערה על פיה ולשפוך אור חדש על האירוע.

 

 

הכנה לחקירה נגדית היא אחד השלבים המכריעים ולא פעם מידת ההכנה של הסנגור, היא זו שתקבע את הצלחת החקירה. על עורך הדין לקבל לידיו את כל המסמכים הרלוונטיים, התצהירים והעדויות שמסרה המתלוננת והעדים הנוספים. הן בחקירה במשטרה והן בעימות, במידה ונערך אחד כזה. ככל שיהיה יותר חומר בידיו של עורך הדין, כך יהיה לו קל יותר לשרטט את דיוקנה של המתלוננת, להבין מה מניע אותה ולמצוא סתירות בעדותה. באמצעות בית המשפט, יבקש עורך הדין של הנאשם, להיחשף לסודותיה הכמוסים ביותר של המתלוננת, כמו יומנים, דוחות רפואיים, שיחות עם פסיכולוג וכדומה. במטרה להבין כמה שיותר לעומק את אישיותה ונסיבות המקרה.

 

 

 

 

לפני החקירה הנגדית עובר עורך הדין על כל התרחישים האפשריים ובונה לעצמו תסריט מוגדר, המשתנה בהתאם לתשובות המתלוננת. במילים אחרות, עורך דין לעבירות מין, המבצע חקירה נגדית כהלכה, יודע כיצד להמשיך בזמן אמת, בין אם המתלוננת ענתה כן או לא.

 

אך האם הכול תמיד שחור ולבן, בהחלט לא. כאן נכנס הפרמטר החשוב אודות יכולתו של עורך הדין להתמודד עם תפניות בלתי צפויות. תשובות שהוא לא ציפה להן, הוכחות או מידע חדש שלא נמסר בעבר. זריזות מחשבתית, יצירתיות ויכולת לתפקד בצורה בהירה במצבי לחץ, הן תכונות חשובות מאוד בעורך דין לעבירות מין ולא פעם קובעות את הקצב של החקירה.

 

 

בניגוד לעבירות אחרות, בעבירות מין נכנס פרמטר נוסף וזו מידת הרגישות לחיי המין של המתלוננת והגבול הדק שבין מידע חיוני, לחדירה לפרטיות. כאשר מתלוננת מגישה תלונה בגין עבירה מינית, היא חייבת לדעת שפרטים אינטימיים מחייה עלולים להיחשף בפומבי, אחרי הכול עבירת מין זה אינו משחק ילדים. אדם עתיד לרצות עונש קשה בעקבות התלונה. למרות רצונו של החוק להעמיד בפני הנאשם את כל הכלים להוכחת חפותו, עורך דין לעבירות מין חייב לפעול בזהירות. חובתו להוכיח את המתלוננת על מידע לא אמין, תוך התנהלות בגבולות גזרה בעייתיים, במגבלת זמן ברורה.

 

 

רק עורך דין מנוסה מאוד בייצוג נאשים בעבירות מין ובעריכת חקירה נגדית למתלוננות בעבירות מין,
יכול לעשות זאת בצורה שתביא תוצאות.

 


 


עודכן ב: 08/10/2010