חקירה במשטרה היא אינה דבר קל ונעים כלל. כל העת אנו מבקשים לסיים את החקירה וללכת הביתה, לנסות להמשיך בשגרה ולחכות ולראות האם יוגש נגדנו כתב אישום ואז אתה מגלה שלמשטרה עדיף שתישאר מאחורי סורג ובריח, למרות שעדיין לא הוחלט האם להגיש נגדך כתב אישום.

 

"החוקר שחקר את משה בגין אונס ומעשה סדום בביתו החורגת, החליט שלאור הראיות ונסיבות המקרה, לטובת החקירה יש להשאיר את משה במעצר ימים. למרות התהליך, למשה לא היה מושג מה בדיוק יש לחוקרים ביד, מה הם עוד רוצים לבדוק ועל מי הוא מאיים אם ישוחרר"

כאשר אתה נעצר ונחקר, המשטרה רשאית להחזיק בך עד 24 שעות. במקרים בהם יש צורך בזמן רב יותר על מנת להשלים את החקירה, פונה המשטרה אל בית המשפט, בבקשה להארכת מעצר להשלמת החקירה, או במילים אחרות, זמן שבו המשטרה תאסוף ראיות שיעזרו לה להעמיד אותך לדין.


חשוב שתדע: ההחלטה האם לאריך את מעצרך תלויה בשופט והיא מתקבלת רק אחרי דיון, בו יש לך זכות מלאה להיות נוכח ומיוצג. על המשטרה לנמק את הצורך בהמשך מעצר ולהוכיח כי לטובת הכלל ולטובת החקירה, אתה צריך להישאר במעצר ימים ולא לשהות בבית.
פה נכנס לתמונה עורך דין למעצרים. אם יש לכם עורך דין טוב, סביר להניח שהוא יצליח להראות ששחרורך אינו פוגע בשום דרך בביצוע חקירה תקינה וכי אין שום עילה סבירה לכך שתשהה במעצר לפני שבכלל הוחלט האם להגיש נגדך כתב אישום.


למה חשוב לקחת עורך דין למעצרים: בשלב זה אסור לך או לעורך דינך לעבור על חומר החקירה, אולם עורך הדין יכול לחקור את החוקר אודות בקשת המעצר ולשאול שאלות שיכולות לתת לכם אינדיקציה לגבי מצב החקירה והראיות הקשורות ישירות אלייך. במעמד זה ינסה עורך דין למעצרים להפריך טענות בגין חשש לציבור או שיבוש הליכי חקירה, כך שטענה זו לא תוביל למעצר ימים.


היכולת של עורך דין למעצרים לשכנע ולהציע אלטרנטיבות למעצר ויותר מזה, היכולת שלו לזהות מה ממה שנאמר, יכול לשמש לטובתך, זו היכולת שתעשה את ההבדל לא רק בדיון המעצר אלא גם בהתנהלות מכאן ואילך ולכן דווקא בשלב הקריטי הזה, השלב שבין שחרור מוחלט או שהייה בבית בתנאים מגבילים, לביןעורך דין למעצרים הנה כמה דברים שחשוב שתדעו.


1.הזכות להיוועץ עם עורך דין שמורה לך בכל שלב, גם אם לא התייעצת עם עורך דין לפני החקירה במשטרה. כך שאם ברור לך שהמשטרה הולכת לבקש מעצר ימים, פנה לעורך דין למעצרים שייצג אותך במשפט על המעצר.


2.מעצר ימים משמעו כליאה בבית מעצר עם עצורים אחרים. אם מדובר במעצר ראשון, הליך זה עלול להיות טראומטי ומשנה חיים עבורך, כך שמומלץ מאוד להימנע מכך ולא לבלות אפילו יום אחד במעצר.


3. חשיבות ייצוג על ידי עורך דין למעצרים אינה מתחילה ונגמרת בשאלה האם תקבל מעצר ימים או לא. גם במידה ואכן קיבלת מעצר ימים, על עורך הדין להדריך אותך איך להתנהל מכאן ואילך, מה הצעד הבא ביחס למה שעלה בדיון מעצר הימים. כך שבמידה ועורך דין למעצרים מייצג אותך גם בהמשך, מידע זה יהיה יעיל עבורו.