מעשה מגונה מוגדר כמעשה שנעשה לשם סיפוק או ביזוי מיני. מדובר, בפועל, במגע פיסי עם גופו של האחר (נשיקה, ליטוף, נגיעה וכד', בד"כ במקומות רגישים כגון: ישבן, חזה, ירך אך לאו דווקא. גם נגיעה בפנים, למשל, יכול שתהווה מעשה מגונה). העונש עבור מעשה מגונה יכול להגיע עד לעשר שנות מאסר בפועל, בהתאם לחומרת המעשה ולנסיבותיו.

 

 

מתי עלול להפוך חיזור תמים למעשה מגונה ?

 

 

בניגוד לאונס, מעשה מגונה מוגדר באופן מורכב יותר. זאת, מאחר שעצם המעשה המגונה נמצא בתחום אפור בו פעמים שני הצדדים מקבלים "תמונה" אחרת של המצב. למשל : גבר שבילה במועדון עם בחורה שהכיר זה עתה. לאחר מספר דקות הגבר נסחף ושלח את ידיו, תוך כדי הריקוד, ואחז בישבנה של הבחורה.

 

הבחורה התלוננה נגדו בגין ביצוע מעשה מגונה. השאלה, במקרה זה, אינה אם אותה בחורה אמרה לבחור "לא" מכיוון שהוא לא ביקש את רשותה והדבר נראה לו טבעי. השאלה הנה האם, בנסיבות העניין, ניתן היה להסיק את רשותה של הבחורה למגע זה. לשם הוכחת טיעון זה – רצוי כי עורך דין הבקיא בתחום יטען עבורך את הטענות הנכונות.

 

 

האם כל מעשה מגונה דינו מאסר ומהם העונשים הצפויים בחוק ?

 

 

עפ"י החוק, מעשה מגונה שבוצע בפומבי למול קטין בן פחות מ – 16 שנים וללא הסכמתו - דינו מאסר של שלוש שנים. מעשה מגונה שלא בפומבי מול קטין שגילו לא עולה על 18 שנים דינו שנתיים מאסר, מתחת לגיל 18 דינו שלוש שנות מאסר ומתחת לגיל 14 ארבע שנות מאסר.

 

מעשה מגונה שהתבצע תוך שימוש בכוח וללא הסכמה כאשר הקורבן בן פחות מ – 14 שנים או לוקה בשכלו דינו שבע שנות מאסר.

מעשה מגונה בנסיבות מחמירות, נסיבות כגון גילו של הקורבן פחות מ – 16, כאשר יחד עם העבירה ישנה התעללות, גרימת חבלות או איום בנשק - דינו עשר שנות מאסר.

 

עם זאת, כאשר נאשם בעבירות מין מיוצג ע"י עורך דין הבקיא בתחום – מובן כי גוברים הסיכויים כי הנאשם לא יישלח למאסר (במידה שיימצא אשם) אלא יזכה לענישה שיקומית (צו מבחן ועונשים נוספים) או לענישה אחרת, שאינה כוללת רכיב של מאסר בפועל (כגון: עבודות שירות, פיצויים לקורבן, קנס ומאסר ע"ת).

 

 

אם הואשמתי במעשה מגונה, מה עלי לעשות ?

 

 

אדם המואשם או מוזמן לחקירה בגין חשד למעשה מגונה חייב בסיוע משפטי. את הסיוע המשפטי חשוב שיקבל עוד לפני החקירה הראשונית שכן זו נחשבת למשנת גורלות בתחום זה. זאת, מכיוון שכל מילה שהנחקר יאמר בחקירה הראשונה עלולה לשמש נגדו לאחר מכן במשפט, במידה שיואשם. אדם המואשם בעבירה של מעשה מגונה זקוק לעורך דין בקיא בתחום שידריך אותו.

 

 

מדוע שירותיו של עורך דין כל כך נחוצים כאשר מאשימים אדם בחשד לביצוע מעשה מגונה ?

 

 

פעמים רבות מדי אנו נתקלים במקרים בהם אדם שכר שירות של עורך דין בשלב מאוחר, בו כבר סיפק לחוקרים את כל המידע שהיו זקוקים לו בכדי להגיש נגדו כתב אישום ופעמים רבות הוא יכול היה להימנע מהגשת כתב האישום. במקרים כגון אלו רצוי לקבל הדרכה משפטית בטרם תאמרו משהו שיכול לעלות לכם ביוקר...

 

 

לסיכום, נאמר כי האשמה של מעשה מגונה היא האשמה קשה עמה אדם צריך להתמודד.

 

עם זאת, גם במידה שהוא נמצא אשם ניתן, במרבית המקרים, להפנות אותו לכיוון טיפולי, דבר שיביא, בד"כ, לענישה "רכה" ושיקומית במהותה, בהמלצת שירות המבחן. במקרים הקשים יותר ניתן לנסות להביא לענישה של עבודות שירות ופיצויים לקורבן ולא של מאסר בפועל.