עבירה פלילית בה מעורב קטין דורשת רגישות ומיומנות השמורה לעורכי דין פליליים, המתמחים בייצוג קטינים. בעידן של ימינו, בו אנו עדים, לא פעם, לעבירות המבוצעות על ידי קטינים, בקטינים אחרים - נושאים כמו חקירה פלילית או עדות קטין במשפט פלילי אינם שמורים רק לכותרות בעיתונים אלא קיימים גם במציאות היומיומית.

 

נתנאל בן השבע עשרה שלח את אחיו הקטן בן העשר למסור כדורי אקסטזי ללקוחות. המשטרה עיכבה אותו לחקירה. לאחר תשאול קצר בנוכחות הוריו, ביקשה המשטרה להשתמש בעדותו של האח, על מנת להפליל את אחיו.

 

כאשר קיימת עבירה בה מעורב קטין ויש צורך במתן עדות, החוק יוצא מנקודת הנחה שכל קטין יכול למסור עדות, בסייגים מסוימים. גיל האחריות הפלילית הנו 12 ולכן מתחת לגיל זה מותר לו להעיד, אך הוא אינו בר עונשין. לכן, חשוב מאוד לבחון את כשירותו בשני מובנים:

האם יש לו כושר שיפוט- האם הוא יודע להבדיל בין טוב ורע, האם הוא מבין את החשיבות שבאמירת אמת, האם הוא יכול לעקוב אחר התרחשות העניינים, האם יש לו הבנה קוגניטיבית של הנעשה סביבו. מעבר לכך, במידה שהשופט אכן התרשם מיכולתו של הקטין למסור עדות מהימנה, הוא מסביר לו במילים פשוטות, בשפה שמובנה לו, את האזהרה בגין מתן עדות שקר או מסירת מידע בלתי נכון.

 

חשוב מאוד לדעת: גם אם קטין מתחת לגיל 12 החל במתן עדות בדיון פלילי ולאורך הדרך השופט רואה שהוא אינו מבין את הנעשה סביבו או מגלה סימנים לכך שאינו כשיר לתת עדות, רשאי השופט להפסיק את מתן העדות בכל שלב, ללא קשר לדיון הפלילי.

קבוצת נערים בגילאי 18-12 התעללו מינית בנער אחר בבית הספר. האם החוק מתייחס לעדות של כולם באותה דרך? האם כולם בני עונשין?


היות שגיל האחריות הפלילית הנו 12, כל הנערים יכולים לתת עדות בדיון פלילי והנם בני אזהרה. יחד עם זאת, החוק להגנת הילד קובע שבכל הנוגע למתן עדות בדיון פלילי, ניתן להפעיל סייגים מסוימים בקבוצת הגיל שבין 14-12, תוך בחינה של שיקול דעתם והבנתם את המעשה ואת האחריות הפלילית.


בתי בת העשר מסרה עדות בדיון פלילי על מעורבותה ומעורבות סבא החורג במעשים מגונים שהתקיימו בקטינות אחרות. לפי טענת המשטרה בתי שכנעה בתמימות ילדות אחרות להגיע אל בית הסב על מנת לקבל ממתקים ושם, לפי טענת המשטרה, ביצע בהן הסב מעשה מגונה. השופט מצא את בתי כשירה לתת עדות, אולם אין כל ממצאים או ראיות אחרות מעבר לעדותה. האם ניתן להרשיע את הסב על סמך עדות של קטין מתחת לגיל האחריות הפלילית ?


כאשר מדובר על עדות של קטין מתחת לגיל האחריות הפלילית, כלומר מתחת לגיל 12, גם אם החוק מצא את הקטין כשיר לתת עדות, לא ניתן לבסס הרשעה אך ורק על סמך עדות זו, אלא חייבת המשטרה והפרקליטות להציג ראיות המחזקות את עדותו של הקטין (כגון: שקר של הנאשם בנושא מהותי, ידיעת הנאשם פרט מוכמן, סתירה משמעותית בין הודעת הנאשם במשטרה לעדותו בבית המשפט וכד').