מעצר של אדם יכולה להיות חוויה לא נעימה. אם אתם שומעים על אדם שנעצר ליותר מ24 שעות אתם ישר חושבים שהכתובת אשם חקוקה לו על המצח. אבל בעצם מעצר וגם הארכת מעצר, רק מעידים על כך שהתיק עדיין איננו מבוסס ופה המקום לפנות לעו"ד פלילי ולא לזוז בלי ייעוץ משפטי. לא חסרים מקרים בהם מעצר התברר כמעצר שווא והארכת מעצר הובילה למבוי סתום.

 

קחו למשל את המקרה של ואדים פולישצ'וק אשר שהה חודשיים במעצר שווא, עד אשר החליטה המשטרה לבטל נגדו את כתב האישום וללכת לרדוף את האשמים האמיתיים.

 

סיפור זה מלמד אותנו שגם אם אדם נעצר ומוארך מעצרו, אין זה אומר באופן אוטומטי שהוא אשם. שילוב של ראיות נסיבתיות, מקרה מתוקשר ורצון לפענח פרשה כמה שיותר מהר, עלולים להוביל לעוגמת נפש ולשהייה ארוכה במעצר, ללא כל סיבה מוצדקת.

 

מישהי שיצאתי איתה בעבר, עברה תקיפה מינית חמורה, על ידי חבר משותף. היא טוענת שבעת התקיפה, אמר לה החבר שאני הוא זה שאמרתי לו שהיא נותנת וחולה עליו. לאחר שהיא התלוננה במשטרה, השוטרים עצרו אותי לחקירה. לאחר 24 שעות, הם השתכנעו שיש לי חלק בפרשה וביקשו הארכת מעצר. האם שופט יאריך את מעצרי למרות שכלל לא הייתי נוכח בתקיפה?


גם אם לא אתה תקפת את הבחורה, עדיין אתה יכול להיות מואשם בהסטה או בשידול לדבר עבירה ולכן אם המשטרה חושבת שיש עילה להארכת מעצר, היא תעשה הכול על מנת למצות איתך את הדין. במקרה כזה של תקיפה מינית חמורה, חשוב למשטרה לנקוט צעדים קשים מול כל הנוגעים בפרשה. מדובר פה במילה של הבחורה למול מילה של החבר למול מילה שלך. מה הייתה עמדת החבר כשהוא נעצר ונחקר, אילו ראיות יש למשטרה למעורבותך בפרשה.

 

פה נכנס גם הבט אחר והוא הבט החשש שתאיים על הבחורה או תשבש הליכי משפט. באם המשטרה מרגישה שיש סכנה למישהו מהמעורבים בפרשה, היא יכולה לבקש הארכת מעצר על בסיס זה ולכן מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי.

 

המשטרה עצרה אותי לחקירה, לאחר שאדם שהותקף נתן תיאור המתאים לתיאורי, באזור בו אני מסתובב לעיתים קרובות. התיאור היה כללי מאוד, אולם היות ויש לי עבר פלילי והרשעות במעשי אלימות, החליטה המשטרה שיש לחקור אותי. האם עבר פלילי זו עילה מספקת להארכת מעצר?


הארכת מעצר חייבת להיות מבוססת ומנומקת ביחס לתיק המדובר ולא בהקשר של מה שעשית בעבר. לא פעם חוקרים חושבים שאם זה נראה כמו ברווז והולך כמו ברווז, זה בעצם ברווז, כאשר בפועל כל ברווז יכול להיות תרנגולת.

 

במילים אחרות, אתה מוכר למשטרה, מוכר במקום התקיפה ויש תיאור כללי שמתיישב עלייך בול. מבחינת המשטרה יש לה את הבסיס לבקש הארכת מעצר ולקחת את הזמן במציאת ראיות קונקרטיות שבאמת קושרות אותך לתיק המדובר ואינן מתבססות על שיטת האחד ועוד אחד. אתה מצידך חייב לקבל ייצוג משפטי הולם בעת דיון המעצר ולהוכיח שבקשת הארכת המעצר, מתבססת על דעה קדומה וטו לא.

 

מעצר על ידי המשטרה יכול לסבך לנו את החיים ובמקרים רבים להוביל למעצר שווא או הגשת כתב אישום. חשוב לנסות למנוע כל הארכת מעצר או הגשת כתב אישום, כבר בשלב דיון המעצר, כך שהפרשה לא תסתבך ותהרוס את חיינו. את זה עושים רק עם עו"ד פלילי.