כאשר אדם נעצר בחשד למעורבות באירוע פלילי, הוא מזומן לחקירה במשטרה או במקרים מסוימים, נלקח לחקירה, הישר מזירת האירוע. בתחנה מחכים לו חוקרי משטרה מיומנים, אשר תפקידם לקבוע את מידת מעורבותו בפשע. מעצר ראשון הינו מעצר ל24 שעות. במעצר זה ינסו החוקרים להוציא כמה שיותר מידע, הוכחות ואפילו הודאה למעורבותך בפרשה ולכן חשוב שתדעו מול מה אתם עומדים.

 

כך היה במקרה של ד. כהנא. ד נעצר בחשד לאלימות במשפחה. שכנים צלצלו אל המשטרה, לאחר ששמעו את אשתו צועקת בהיסטריה מתוך הדירה. המשטרה הגיעה, מצאה את הדירה הפוכה ואת האישה בחולצה קרועה ושיער סתור ומיד עצרה את ד. בעת החקירה החלו החוקרים להשתמש בכל טאקטיקה על מנת לגרום לו להודות. הם אימו עליו, הפחידו אותו, תיארו לו איך יראו חייו מכאן ואילך בכלא, כמה שופטים שונאים בעלים מכים. וכל זה כי לא הייתה להם כל נוכחה פיזית או עדים שהוא אכן הרים יד על אשתו ולא היא זו שעשה את הבלגן בדירה.

 

משמעות הדבר- לאחר 24 שעות של מעצר. על החוקרים להגיש בקשה להארכת מעצר או לשחרר את ד לביתו. מהן הטאקטיקות בהן יכולה להשתמש המשטרה על מנת להשיג כמה שיותר מידע במעצר פלילי.

 

תפאורה מזויפת- היות ומעצר ראשון מוגבל ל24 שעות, החוקרים יעשו ככל שביכולתם על מנת לשכנע את החשוד שיש להם ראיות והוכחות מוצקות למעורבותו בפרשה. דרך אחת לעשות זאת, היא באמצעות יצירת תחושה מזויפת של השג.

 

שני שוטרים יכולים להתלחש זה עם זה, כאילו הם דנים בחומר ראיות חם. שוטר אחד יכול לצעוק לשני, כשהעצור שומע. קיבלנו כבר את התצהיר של העד או הגיעה כבר הבדיקה עם תביעת האצבע שלו. זריקת רמזים לא מחייבים, מאפשרים לחוקרים לבסס תפאורה מזויפת אשר מפחידה ומלחיצה את החשוד. ככל שהדברים פחות ברורים, כך העצור נלחץ יותר. לא ברור לו מה בדיוק יש להם ביד ולכן הרבה פעמים הוא מעדיף להקדים תרופה למכה לספק את גרסתו לאירועים ואפילו להודות.

 

הפחדות ואיומים – לא פעם משתמשים החוקרים בטאקטיקות של הפחדה ואיומים. משפטים כמו, עדיף לך לדבר אחרת תשב המון זמן בכלא או תיאורים על מה עלול לקרות להם בכלא, אינם אגדות אורבניות. ככל שהפשע חמור יותר, כך יכולים האיומים וההפחדות להיות אגרסיביים יותר.

 

טאקטיקה אחרת היא שיטת הכדאי לך- החוקרים מנסים לפנות אל ההיגיון של החשוד,בכך שהם מראים לו שכדאי לו למסור אינפורמציה. למה לך להסתבך עכשיו עם הארכת מעצר, עם דיונים. בוא תו לנו את מה שאנחנו רוצים.

 

במקרים בהם החוקרים מזהים שרע לא יעבוד עם החשוד הזה, הם יכולים להשתמש בטאקטיקה של הבטחות. אם תיתן לנו מידע, נדאג לעדכן את השופט שסייעת בחקירה. ששיתפת פעולה.

 

כל חקירה מתנהלת בהתאם לאופי העבירה, לראיות שאכן יש לחוקרים בשטח ובהתבסס על שיטות חקירה מקובלת ועל התחושה שהחוקר מקבל מהחשוד.

 

כך למשל, אם מדובר בחשוד מוכר למשטרה, בעל עבר פלילי. סביר להניח שהוא מכיר את כל הטאקטיקות ויש ללכת איתו בגישה הישירה.

 

כאשר מדובר על מעצר פלילי. החוק מאפשר למשטרה לעצור את החשוד ל24 שעות. פרק זמן קצר, אך מספק על מנת לעשות טעויות קריטיות, בעיקר למול חוקרים מיומנים.

 

כאשר אתם נלקחים למעצר. אסור לכם לפתוח את הפה ולנדב מידע, עד אשר אתם מתייעצים עם עורך דין פלילישעושה לכם סדר בדברים.