שוד וגניבה הן עבירות פליליות אשר העונש המקסימאלי בגינן יכול להגיע עד לעשרים שנות מאסר. לא תמיד אנשים יודעים מה ההבדל בין שוד לגניבה, מה צריך לעשות במקרה שנקלענו לסיטואציה בה אנו מואשמים בשוד או בגניבה ואיך להתמודד. להלן כמה דוגמאות שיכולות להפיג מעט את הערפל.

 

- לפני כחודש חברי נעצר במשטרה. השוטרים טוענים כי הם עצרו אותו בעוון שוד ולא בעוון גניבה. מה בדיוק ההבדל ביניהם?

על פי החוק בישראל גניבה מוגדרת כלקיחת חפץ מבעליו מבלי לבקש את רשותו (ובלי כל זכות בתום לב). גניבה נעשית בדרך כלל בסתר, ללא ידיעת בעל הרכוש ואין בה שימוש בכוח, בסחיטה או באיומים.

 

שוד הוא, קודם כל, גניבה. כלומר, לקיחת/השגת חפץ מבעליו אך תוך הפעלת כוח פיסי (כגון: משיכה) או אלימות (מכות) או איומים בעזרת כלי נשק חם או קר או איומים מילוליים בלבד (כגון: פתק לכספר בבנק: "תן את הכסף-או שאני יורה" או אפילו פתק: "זה שוד!") (או שילוב של כמה מהם יחדיו). בעוד שבגניבה המעשה מבוצע ללא ידיעת הבעלים, במקרה של שוד, הבעלים מודעים ללקיחת רכושו אולם אין באמת ביכולתם להתנגד התנגדות משמעותית למעשה השוד או לשודד, בשל חשש אמיתי לנזק גופני לו או לחבריו במקום.

 

גם מבחינת גזר הדין יש הבדל: בעוד שהעונש המקסימאלי בגין שוד עשוי להסתיים בארבע עשרה עד עשרים שנות מאסר (נגזרים, כמעט תמיד, מאסרים בפועל של מספר שנות מאסר), העונש המקסימאלי בגין גניבה עומד על שלוש שנות מאסר.

 

- בעלי ואני הגענו למצב כלכלי קשה מאד, ללא יכולת לטפל בבננו החולה בסרטן. בעלי נואש מהבירוקרטיה וחוסר ההיענות של הרשויות וברגע של חולשה וחוסר אונים הוא ביצע שוד בתוך חנות ונעצר. עתה הוא חושש כי השופטים מעוניינים להטיל עליו עונש כבד כיוון שהשתמש בסכין, על אף שלא השתמש בו. יותר מכך, אף אחד לא נפגע בעת המעשה ובסופו של דבר בעלי אפילו לא לקח דבר מהחנות. מה עליו לעשות?

המצב בו אתם נמצאים, ובעיקר בעלך, הוא מצב מורכב וקשה. סיועו של עורך דין פלילי יכול לעזור לכם לצאת מהבוץ. חשוב לציין, כי על פי החוק היבש, ביצוע שוד תוך שימוש בנשק מזוין, בין אם צלח השוד ובין אם לאו, טומן בחובו עונש מקסימאלי לעבריין של לעשרים שנות מאסר.

 

יחד עם זאת, בית המשפט בודק כל מקרה לגופו, כולל עברו הפלילי של החשוד, מצבו הנפשי, מצבו האישי, נסיבות המקרה ועוד. במקרה שלכם, עורך דין מנוסה יוכל לנסות לשחרר את בעלך לחלופת מעצר בסיוע שירות המבחן וחלופת מעצר הולמת שתימצא. במידה שבעלך ישוחרר וישולב במסלול טיפולי של שירות המבחן – קיים סיכוי משמעותי כי בית המשפט יתחשב בכך ובתוספת יתר טיעוניו לעונש של עורך הדין, יימנע מלשלוח אותו לעונש מאסר ממושך ואולי יסתפק, במקרה זה, בהטלת עונש של מאסר של 6 חודשים בדרך של עבודות שירות ובצו מבחן למשך שנה. לכן, חשוב ביותר לפנות לייעוץ של עורך דין פלילי.

 

שוד וגניבה הן עבירות פליליות אשר איש לא מעוניין להסתבך איתן. אם בכל זאת הסתבכתם במעשים של שוד או גניבה, רצוי מאד כי תפנו בהקדם לייעוץ משפטי של עורך דין פלילי ותשכרו את שירותיו.


עודכן ב: 24/07/2013