החוק קובע כי מי שהוא עובד ציבור או ממלא חובה המוטלת עליו על פי דין או מספק שירות לציבור מטעם גוף המספק שירותים לציבור - זכאי להגנה על פי החוק ויש לראות כל תקיפה שלו בצורה חמורה ביותר. במיוחד כאשר התקיפה קשורה בצורה ישירה או עקיפה למילוי חובתו או תפקידו.

 

 

כיום, אין מקילים כלל וכלל בעונשים של מי שתקפו עובדי ציבור. אלה יכולים להיות פקידים בעירייה וזה יכול להיות שוטר, מורה, רופא, אחות וכלה במאבטח של חברה חיצונית שנתנה שירות לסניף של משרד הפנים או המוסד לביטוח לאומי. אנשים צריכים להפנים כי תקיפת עובד ציבור היא חמורה יותר מתקיפה רגילה וזאת לאור העובדה שעובד הציבור משרת את הציבור.

 

הענישה בתחום זה היא כה חמורה עד כי נקבע לה עונש מקסימום של חמש שנות מאסר במקום שנתיים, כרגיל. בפועל, לא רבים הם המקרים בהם נפסקת ענישה מקסימאלית, אך יש לקחת בחשבון כי בית המשפט לא ימנע בנקל מאי הרשעה וכי במקרה שיש מאסר ע"ת או תיקי אלימות בעבר – בית המשפט יתקשה להימנע מאי הפעלת המאסר ע"ת או מהטלת מאסר בדרך של עבודות שירות – אלא אם יעמדו לנגד עיניו שיקולים שיקומיים.

 

 

מעשי האלימות המופנים כלפי עובדי צבור התגברו בשנים האחרונות ואנו יכולים לראות כי שוטרים, מורים, עובדי רשויות, רופאים, מפקחי משרדים ממשלתיים, סוהרים ואף צוותי מד"א מותקפים על ימין ועל שמאל. המדיניות בפסיקה קובעת כיום כי כאשר אדם מורשע בעבירה כנגד עובד ציבור או כנגד שוטר יש להחמיר בעונשו - וזאת בניסיון למגר את התופעה.

 

 

כאשר אנו מדברים על תקיפת שוטר בעת מילוי תפקידו או על אדם המסייע לו, אנו מדברים על 3 שנות מאסר (עונש מקסימום). תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות תגרור עונש מקסימום של 5 שנות מאסר (נסיבות מחמירות : תקיפה של כמה אנשים, התוקף מצויד בכלי ירייה, מקל או אבן, הכשיל או ניסה למנוע מהשוטר למלא את תפקידו).

 

 

כאשר אנו מדברים על עובדי ציבור שאינם שוטרים אנו מדברים על 5 שנות מאסר מקסימום למי שתקף עובד ציבור, 6 חודשי מאסר מקסימום למי שהעליב עובד ציבור ושנת מאסר מקסימום למי שהפריע לעובד ציבור (עבירות שהן בד"כ נלוות לעבירות התקיפה). מעבר לעובדה שמדובר בעונש שיכול לגרור אחריו גם קנסות כספיים ועוגמת נפש - מדובר גם בהכתמת שמו של התוקף שכן מדובר בהרשעה פלילית לה השלכות רבות על עתידו (17 שנים עד שההרשעה מתיישנת ונמחקת).

 

 

באירוע אחד - אדם נורמטיבי שצבר חובות גבוהים בעירייה בשל העובדה שהעסק שלו נקלע לצרות כלכליות, תקף בנסיבות מחמירות עובד עירייה שהגיע לעקל מוצרים מהעסק שלו. כאשר אותו עובד ציבור העמיס על רכבו את המעוקלים, הוא פגע בו עם הרכב התוקף וזאת מתוך כעס ותסכול רב.

 

משום שעשה שימוש בכלי רכב ומשום הפגיעה שנגרמה לעובד הציבור (איבד את הכרתו), התוקף עמד לדין - כאשר סיכוייו להיעצר עד לתום ההליכים ולרצות תקופת מאסר משמעותית היו גבוהים.

 

 

אותו חייב, בסיוע משפחתו, שכר עו"ד מקצועי בתחום הפלילי, אשר הביא לשחרורו בתנאים מגבילים. לאחר תיקון כתב האישום לעבירת תעבורה קלה יותר, לאחר תקופה משמעותית של שיתוף פעולה עם קצינת המבחן ובקבוצה טיפולית ולאחר שקצינת המבחן התרשמה כי החייב הפנים את הפסול שבמעשיו וערך שינוי אמיתי באורחותיו ולאחר טיעונים טובים אחרים מאת עוה"ד - נגזרו על החייב 14 חודשי מאסר מתוכם שישה לריצוי בפועל, קנס כספי בסך 5,000 שקלים ופיצוי למתלונן בסך 8,000 שקלים.

 

 

בסופו של דבר, מדובר בעונש קל שכן נבדק ונמצא במהלך המשפט כי לאותו תוקף, על אף היותו איש משפחה למופת ובעל עסק מכובד, עבר של תקיפת עובד ציבור, בה הורשע 13 שנים לפני כן.

 

 

חשוב מאוד לשכור עו"ד הבקיא בתחום. זאת, נוכח ההחמרה בדין עם תוקפיהם של עובדי ציבור. שכירת עו"ד מקצועי תקטין, בדרך כלל, את העונש שייגזר באופן משמעותי.

 


 


עודכן ב: 24/07/2013