בכל יום אנו שומעים באמצעי התקשורת על מקרה נוסף של אלימות במשפחה. ישנן פעמים בהן מדובר בהתעללות מתמשכת ופעמים בהן מדובר במקרה בודד של חוסר שליטה. אלימות, מכל סוג שהוא, היא כמובן מגונה ואסורה. עם זאת, גם במקרים של אלימות במשפחה, יש להסתכל על התמונה הכוללת ולתת לבית המשפט לשפוט.

 

כן אנו שומעים על אלימות במשפחה לא אחת וכולנו מזדעזעים. אך, לעיתים, קורה הרגע, אשר עלול לקרות לחלק מאיתנו, בו נאבד שליטה לרגע קט, נאמר משפט שלא במקום או נאחז מעט בכוח בבן הזוג.

 

לדוגמא: אורן טרוד בתקופה האחרונה עקב קשיים כלכליים ומחלתו הקשה של אביו. עליו לפרנס את אשתו ואת שלושת ילדיהם, ובנוסף, עליו לשלם מזונות לאשתו הראשונה ושני ילדיהם.

 

אורן שב מיום עבודה עמוס ומוצא את אשתו במיטה עם אדם זר. הוא זועם ומתפרץ. הזר בורח ואורן מתעמת עם אשתו. הוא מגלה כי האישה אף פרנסה מכספם את אותו זר שניצל אותה. ברגע שגילה זו הוא סטר לה בזעם.

 

כדי להקדים תרופה למכה (טענותיו בביה"ד הרבני כי זנתה תחתיו) האישה מסרה תלונה במשטרה על אלימות של בעלה כלפיה, על אף שלא נגרמה לאישה חבלה כלשהי. אורן עוכב במשטרה בגין תקיפת בן זוג. אורן זקוק לסיועו של עורך דין פלילי ויפה שעה אחת קודם. עו"ד בשלב הזה יכול להגיש בקשה לסגירת התיק מחוסר עניין לציבור. במידה שיוגש כתב אישום, יכול עורך הדין לנסות להביא לביטול האישום. במידה שהאישום לא יתבטל - יכול עורך הדין לשוחח עם התובע המשטרתי ולשכנעו להסתפק בעתירה למתן פסק דין ללא הרשעה (חשוב מאוד), כפוף להמלצה חיובית של קצינת המבחן.

 

אלימות במשפחה לובשת צורות רבות: היא יכולה להיות אלימות מילולית, איומים, התעללות מינית או מכות פיזיות. ישנה אלימות כרונית הדורשת התערבות טיפולית ופלילית וישנה אלימות חד פעמית. כך או כך, כאשר אתה מוצא עצמך עצור בתחנת המשטרה, בעקבות תלונה על אלימות במשפחה, עליך להיערך בהתאם.

 

כאשר מתבצעת אלימות פיזית במשפחה, נהוג לדבר על שני סוגים של אלימות, בעיקר מבחינת תוצאות האלימות: אלימות ללא חבלה ואלימות בה נגרמה חבלה (בעיקר בין גבר לאישה), כאשר גם החבלה עצמה נדונה על פי חומרתה ונסיבותיה.

פעמים רבות, כאשר תוצאות המקרה מצביעות על חבלה פיזית או נפשית שנגרמה לאישה, יישלח הפוגע (בד"כ הבעל) למאסר. אך לא תמיד המקרה חייב להסתיים כך.

 

כאן חשובה ביותר התארגנותו של החשוד בייצוגו ע"י עורך דין פלילי המתמחה בתחום.

 

במקרים של אלימות במשפחה יש סיכוי סביר לאי הרשעה גם אם נגרמה לאישה חבלה. במקרה בו מייצג את הנאשם עורך דין פלילי המתמחה בתחום וטוען כי ישנו כיוון טיפולי בעזרת שירות מבחן, אשר על ידו יכול הנאשם להשתקם – ניתן למזער את העונש.

 

אלימות במשפחה הנה תופעה אותה צריך לגנות ולטפל בה ביד קשה. עם זאת, דרך של כליאה אינה מאפשרת שיקום. אדם אשר נעצר בגין אלימות במשפחה ונעזר בעורך דין טוב אשר יכול להקל על העונש - יש לו גם סיכוי טוב להינצל ממאסר אך, בעיקר, לקבל הפנייה לטיפול בו יינתנו לו כלים ואפשרויות להפוך לאדם משוקם שאינו אלים.

 

 


 


עודכן ב: 25/01/2011