ליהי ישבה בתחנת המשטרה וסיפרה בקול יציב את סיפור התקיפה. החוקרת שהקשיבה לסיפורה, ליוותה אותה בהנהון ראש ולחיצת יד קלה, מעודדת אותה לספר ולשתף.


רק אחר כך כשהחוקרים זימנו את ליאור, נער צעיר בן 16 שהואשם בתקיפה מינית חמורה, הבינו החוקרים שיש להם עסק עם נערה מניפולטיבית, בעלת אינטרס אישי.

 

התופעה של נערים ונערות המשתמשים בתלונה במשטרה, על מנת לנקום או לפתור סכסוכים אישיים, הפך לדבר מוכר בתחום הפלילי. אם בעבר מחלוקות או בעיות חברתיות נפתרו באמצעות ההורים, המורים או בינם לבין עצמם, היום רבים מהצעירים חוצים את הקו האדום ומגישים תלונת שווא במשטרה.

 

ניתן לראות חילוקי דעות לגבי מקור התופעה, יש מי שמאמין שמדובר בהשפעה ישירה של התקשורת. הצעירים חשופים ליותר מקרי אלימות ועבירות מין ומקבלים את הרושם שכך יוכלו לפתור סכסוך. התמונה כיום היא שכל תלונה בין אם מדובר בתלונה אותנטית או תלונת שווא, מטופלת במלוא הרצינות על ידי המשטרה, כך שהדרך להגשת התלונה קלה מאוד והמתלונן אינו צריך לעבור דרך מפותלת.

 

לא פעם הקורבן האמיתי בהגשת תלונת שווא כנגד קטין אחר, זה הקטין שנגדו הוגשה התלונה. הדרך שלו מתחילה בחקירת קטין וממשיכה בהרבה סבל, הגנה על שמו הטוב ונידוי חברתי.

 

איך מתמודדים עם חקירת קטין במקרה של תלונת שווא שהוגשה על ידי קטין אחר בראש ובראשונה חייבים להבין האם יש אינטרס כלשהו מאחורי הגשת התלונה. לפעמים מדובר בסכסוך פעוט בין נערים, עלבון שגרם לנידוי, הצקה בבית הספר, ריב אוהבים. כל דבר נראה יותר גדול ויותר משמעותי כשאתה בן עשרה ומה שלנו נראה כדבר של מה בכך, יכול להשפיע מאוד על קטינים ולגרום להם להגיש תלונת שווא.
 

 

בועז הזמין את נעמה למסיבה נחשבת, אבל ברגע שהגיעו הוא עזב אותה והלך עם חברתו לשעבר. כולם ראו ודיברו על ההשפלה שלה ולכן היא החליטה לנקום בו על ידי תלונת שווא.

 

פריאל צילם סרט וידיאו בו נראה נער אחר בוכה. הסרטון שעלה ליוטוב משך תגובות כמו תינוק, נמושה, קוקסינל. אותו נער החליט לנקום והגיש כנגד פריאל תלונה על תקיפה שלא הייתה.

 

חלק חשוב מאוד בהגנה של עו"ד פלילי במקרה של תלונות שווא זה החורים בסיפור. תלונות שווא של בני נוער כנגד בני נוער אחרים, נעשים לא פעם מתוך אימוציה, מבלי לשים לב לפרטים. בזמן חקירת קטין והחקירה הנגדית, יכול עורך דין המתמחה בייצוג קטינים, להפריך או לסתור את הדברים, באמצעות הצגת ראיות ועדים או באמצעות מציאת חוסר היגיון או חוסר עקביות בסיפור.


כאשר דואגים לקבל ייעוץ משפטי לפני חקירת קטין במשטרה, מבינים מהם הזכויות של הקטין הנחקר, איך רצוי להתנהל בחקירה, מה נכון לומר ואיך להגיב. יותר מזה, ייעוץ משפטי לפני חקירת קטין משרה על הקטין תחושת ביטחון. יש מישהו שעומד לצידו ועוזר לו להציג את הצד שלו בסיפור.

 

חקירת קטין אינה דבר קל, בייחוד כשמדובר בתלונת שווא. חשוב מאוד לשמור על המורל של הקטין הנחקר, להראות תמיכה ולהיות לצידו במאת האחוזים. זה מה שעושה הבה פעמים את ההבדל ועוזר לקטין להתמודד עם חקירה במשטרה וכל מה שמסביב.


הבן או הבת שלכם זומנו לחקירה וברור לכם שמדובר בתלונת שווא? אל תחכו עד שלב חקירת קטין על מנת לפנות לייעוץ משפטי !