על פי חוק, משטרת ישראל חייבת לנהל רישום פלילי בנוגע לכל אדם שנדון בבית משפט או שנפתחה בנוגע אליו חקירה פלילית. מחיקת רישום פלילי הנה אפשרית אך צריך לדעת כיצד לעשות זאת.

 

באילו נסיבות יכול להיפתח לי רישום פלילי?

 

רישום פלילי במשטרה נפתח בעת חקירתו של אדם בגין עבירה פלילית מכל סוג.

כל הרשעה ואף מתן פסק דין ללא הרשעה מהווים רישום פלילי.

גם תיק שנסגר ע"י המשטרה מחוסר עניין לציבור או מחוסר ראיות והחשוד כלל לא נשפט בגינו (ולעתים אף כלל לא נחקר!) – נרשם בגיליון הרישום הפלילי.

 

מדוע חשוב כ"כ למחוק רישום פלילי גם אם נעשה בעבר הרחוק?

 

כל רישום פלילי הוא כתם בעברו של אדם, גם אם מדובר בעבירת סמים פעוטה ביותר אשר התיק בגינה נסגר מחוסר ראיות או מחוסר עניין לציבור.

 

חלק מהתיקים הסגורים (רוב העבירות הקלות מסוג עוון) נמחקים באופן אוטומאטי לאחר 5 שנים. עם זאת, חלק נכבד מהתיקים הסגורים (תיקים מסוג פשע, כגון: תקיפת בן זוג, תקיפה בצוותא, החזקת סם שלא לצריכה עצמית ועוד) אינם נמחקים באופן אוטומאטי ויש להגיש בקשה מיוחדת למחוק אותם - עפ"י קריטריונים מיוחדים המוגדרים בחוק.

 

פנייה למחיקת רישום תיק משטרה מסוג פשע - תיעשה אל מול המטה הארצי של המשטרה ופנייה למחיקת הרשעה או פס"ד ללא הרשעה שניתן ע"י בית משפט (בקשה לקיצור תקופת ההתיישנות והמחיקה) תיעשה מול לשכת נשיא המדינה.

 

מובן כי מוטב להגיש בקשות אלה באמצעות עורך דין המתמחה בנושא זה ע"מ להשיג את התוצאה הטובה ביותר. זאת, שכן יש להכיר את הקריטריונים להגשת בקשות למשטרה על בוריים וכי פנייה מוקדמת מדי לנשיא המדינה, למשל, עלולה לפגוע קשות בסיכוייה של בקשה שתבוא לאחר שנה או שנתיים מאוחר יותר.

 

אם אני לא חייב למסור גיליון רישום פלילי - במה רישום פלילי יכול להפריע לי?

 

כתם בעברו של אדם (הרשעה או תיק משטרה סגור) עשוי בעיקר להקשות על אדם להתקבל לעבודה כאשר המעסיק יכול להשיג בעצמו את הגיליון (כגון: מעסיק ממשלתי או ביטחוני) וגם כאשר אדם מבקש לקבל ויזה לארצות מסוימות או לקבל רישיון עסק או היתר או מכרז והצד השני מוסמך, עפ"י החוק, להתחשב בעברו הפלילי של האדם.

 

במקרה האחרון, להרשעה (או לפס"ד ללא הרשעה) יכולות להיות השלכות חמורות. במקום לחכות להתיישנות התיק (7 שנים+תקופת המאסר שהוטלה, במידה שהוטלה) – ניתן לפנות לנשיא המדינה בבקשה מתאימה לקיצור התקופה.

 

מחיקת רישום פלילי הנה חשובה ביותר על מנת לנקות את עברו של אדם מכל רבב. ניקוי עברו של אדם מבטיח לו אפשרויות של תעסוקה והקמת משפחה ללא חשש.

 

לאחר שנמחקה הרשעה – אסור לאיש, כך עפ"י חוק המרשם הפלילי, לקחת אותה בחשבון, והיא כאילו לא הייתה קיימת. הגשת בקשה למחיקת רישום פלילי הוא הליך מורכב ודורשת מחשבה רבה "בתפירת הבקשה" למידותיו של הפונה הספציפי על מנת לשכנע את אנשי החוק למחוק את הרישום הפלילי.

 

אי לכך, מומלץ ביותר להיוועץ בעורך דין מקצועי המתמחה בבקשות למחיקת רישום פלילי על מנת להבטיח, ככל שניתן, את ניקוי הרישום הפלילי המכתים את עברו של האדם.

 

עמידה בקריטריונים וסיכויי ההצלחה:

 

במידה שהפונה אינו עומד בקריטריונים הקבועים בחוק בנוגע למחיקת רישום משטרתי– ניתן לדעת זאת מראש ולחסוך לפונה הוצאות מיותרות.

 

בכל הנודע לסיכויי הצלחה במחיקת רישום פלילי (הרשעות קודמות ופסקי דין ללא הרשעה) (פנייה לנשיא המדינה):

 

תקופת ההתיישנות והמחיקה הנה 17 שנים (7 שנים להתיישנות ו-10 שנים נוספות למחיקה). מומלץ להגיש בקשה לנשיא המדינה רק לאחר שחלפו 10-7 שנים ממועד גזה"ד/פסה"ד, למעט במקרים מיוחדים ביותר. כמובן, שבמידה שקיימות מספר הרשעות בעברו של הפונה שהן קרובות בזמן להרשעה האחרונה– הסיכויים שהנשיא ייעתר לבקשה הנם נמוכים.
 


עודכן ב: 03/02/2011