שרון תלמיד כיתה ז בחטיבת הביניים, זומן לחקירה במשטרה, בעקבות תלונה שהגיש תלמיד אחר על סחיטה ואיומים. תלונה אחת מתוך שרשרת תלונות שהוגשה לאחרונה באותו מוסד לימודי.

 

שרון הגיע אל המשטרה בליווי אח גדול, מתחת לגיל 18 וביקש להיחקר בנוכחותו ולא בנוכחות הוריו. שרון הודיע שלא ידבר או יספר כלום כל עוד הוריו שוהים בחדר.


החוקרים, שרצו להבין מי עומד מאחורי סחיטת התלמידים ואיך הוא מתפעל את התלמידים שמסייעים לו, ביקשו לחקור את שרון בנוכחות אחיו, על אף שאין הוא אפוטרופוס חוקי.

 

הגעה של קטין לחקירה במשטרה, יכולה להיות דבר טראומטי מאוד לא רק בעבור הקטין, אלא גם בעבור משפחתו. לרבים מהם מדובר במפגש ראשון עם החוק, הם מבולבלים, חרדים, אינם מודעים לזכויות ורק רוצים ללכת הביתה. זו הסיבה שחקירת קטין מתחת לגיל 14 נעשית בנוכחות הורה או אפוטרופוס חוקי, אולם כשמדובר על פיקוח נפש, טובת החקירה או טובתו של הקטין, ישנם מקרים יוצאים מן הכלל.

 

נשאלת השאלה מי מחליט מתי מדובר במקרה מיוחד, המאפשר חקירת קטין שלא בנוכחות הוריו. חוקרי נוער יכולים להפעיל שיקול דעת במקרים בהם הם חושבים שאי אפשר לחכות עם החקירה או שנוכחות הורה בעייתית, כמו במקרים בהם ההורה הוא חלק מהעבירה, אך למרות שיקול הדעת הם חייבים לקבל אישור לנהוג כך.

 

לעיתים חקירת קטין שלא בנוכחות הוריו נעשית לאור בקשתו של הקטין ובהסכמת הוריו, משיקולים שונים. הגעתם לחקירה והקטין אינו מוכן שתהיו נוכחים בה? אתם עדיין יכולים לעזור לו.

 

· גם כשקטין מגיע עם הוריו לחקירה במשטרה, אולם מבקש שלא לדבר בנוכחותם. חייבים ההורים לוודא שהקטין מודה לזכויותיו ומקבל ייעוץ משפטי מקדים.

 

· באם הקטין מסכים, נסו לשוחח עמו ועם עורך הדין טרם החקירה, כך שהקטין יהיה מוכן למה שצפוי לו. לא סתם אומרים שידע זה כוח. אם הקטין יבין למול מה הוא עומד, מהן הטאקטיקות בהן יכולים החוקרים להשתמש, הוא לא ייפול בפח.

 

· בכל מקרה, חשוב שתוודאו את מצבו הנפשי של הקטין והאם הוא אכן מסוגל לעמוד בחקירה ללא נוכחות הורה. ישנן מקרים בהם קטין מרגיש פחות נוח אם הוריו נוכחים בעת החקירה, היות והוא נבוך או מתבייש וישנו מצב הפוך בו נוכחות ההורים משרה ביטחון. דאגו לזהות אפה הקטין שלכם ולפעול בהתאם.

 

· הבהירו לקטין שהוא יכול לעצור את החקירה בכל עת ולדרוש את נוכחותכם. חשוב שיידע שגם אם אין הוא רוצה להיחקר בנוכחותכם, הוא רשאי לשנות את דעתו כשירגיש צורך בכך.

 

 

· נסו להבין מהי מהות החקירה ומהי האשמה מולה עומד ילדיכם.


רוני זומן לחקירה בחשד להשתתפות באונס קבוצתי. כל שאר הנחקרים הצביעו עליו כהוגה הרעיון וזה שדחף אותם למעשה. רוני, בטוח בעצמו. ביקש להיחקר ללא נוכחות הוריו. אביו, שהבין את חומרת האשמה, סירב בכל תוקף ולא רק שהיה נוכח בחקירה אלא קיבל ייעוץ משפטי מקיף ומקדים בעבור בנו.

 

 

· הסבירו לקטין שנוכחותכם בזמן החקירה יכולה לתת עוד פרספקטיבה לגבי המשך הדרך, במידה ואכן יחליטו להגיש כנגד הקטין כתב אישום או לנקוט בהליכים.

 

 

חקירת קטין מתחת לגיל 14 מחייבת נוכחות הורה. הסיבות לכך ברורות ומוצדקות ולכן אם הקטין נחקר ללא נוכחות הורה, חשוב שתדעו למה ותתכוננו בהתאם.

 

 

 

 


עודכן ב: 21/02/2011