מוטי וענת היו בעיצומו של הליך גירושין קשה. בעת אחד הריבים שלהם, הטיח בה מוטי בעצבנות, "אני אשחט אותך ואת האימא הזונה שלך שלא תסיטו נגדי את הילדים".

 

אורן סבל טרטורים ועלבונות מידי הבוס שלו, יום אחד נמאס לו מההשפלות למול העובדים האחרים והוא התפרץ על הבוס ואיים עליו, "אם אתה לא מתנצל, תחכה לך פצצה מתחת לאוטו."

 

כדייר קומה 4, בני רצה לבנות תוספת על גג בניין משותף. לשם כך הוא נדרש להסכמתם של כל הדיירים. דיירת אחת סירבה לחתום ובני שלח לה מכתב מאיים, עם תמונה שלה ושל ילדיה מוקפים בטוש שחור ולידם המילה מוות.

 

כל אחד מהמקרים הללו מייצג סיטואציה בה אדם אחד איים על אדם אחר. חשוב שתדעו: איומים בכל צורה, הן עבירה פלילית חמורה שיכולה להוביל לתיק על איומים. לא פעם פונים אלי אנשים שזומנו לחקירה עקב איומים שהשמיעו, רובם אינם מבינים מה הביג דיל ובטוחים שהיום כבר מותר להגיד הכול. זה מה שהם רואים בתקשורת, זה מה שהם שומעים ברחוב. היום כל אדם לעצמו.

 

איך איומים יכולים להיות עבירה פלילית ולהוביל לתיק על איומים? הרי בסך הכול מדובר במילים ...

 

מילים בעלות קונוטציה שלילית, הנושאות מסר של איום מפורש, אינן סתם מילים, אלא הצהרת כוונות. כמו שאלימות פיזית אינה נסבלת, כך גם אלימות מילולית. כשאתה אומר לאדם אחר, אני אהרוג אותך אם לא תעשה כך או כך, מה המרחק האמיתי בין האיום למימושו? למה מותר לך להפחיד, להשיג דברים בכפייה ומה זה שונה מגניבה או מכות?

 

כאשר אני מבהירה לאותם אנשים את חוסר הקלות בה מתייחס החוק לעבירות איומים ולהסתברות הגבוהה שתלונה על איומים שלא טופלה כראוי, תוביל לתיק על איומים, הם מבינים בבאת אחת מול מה הם עומדים.

 

האם כאשר האיום מתבצע מתוך כעס, בלהט ריב, ללא כל מטרה זדונית או מניע ברור, הוא חלש יותר מאשר איום מכוון שמטרתו להשיג משהו?


עבירת איומים היא עבירת איומים, אולם כמו בכל דבר, גם כאן נלקחת בחשבון הסיטואציה והלך הרוח בו נאמרו הדברים. באמצעות עורך דין טוב יהיה ניתן להימנע מתיק על איומים, בעיקר אם מדובר באפיזודה חד פעמית, איום שנעשה מתוך תסכול או כעס ללא כוונה פלילית אמיתית.

 

ישנה גם סחיטה באיומים, אשר מטרתה להשיג דבר מה בתנאים של הפחדה וטרור. סחיטה באיומים נחשבת לעבירה חמורה יותר, היות והיא לוקחת דבר מה מהקורבן.

 

 

האם איום חד פעמי שווה ערך מבחינה פלילית לאיומים חוזרים ונשנים?


כל עבירה פלילית מתמשכת, הנפרסת על תקופה ארוכה של זמן, דינה קשה יותר מעבירה חד פעמית. אם מדובר בעבירת איומים שנעשית לאחר יד, ללא חשיבה היא אינה כמו איומים וטרור חוזר ונשנה, אשר מעיב על חייו של הקורבן ומשבש את שגרת יומו.

 

לעיתים איומים יכולים להוביל גם לעבירה פלילית אחרת. כמו למשל במקרה של שחר ואלעד, אשר איימו על ידידה שלהם שאם לא תיתן להם טובות הנאה מיניות, ימצאו את אחותה הקטנה ויזיקו לה. השניים נהגו לתפוס אותה בכל יום שירדה מהאוטובוס חזרה מהעבודה ולבצע את זממם תחת אותו איום מפורש.

 

כאשר אתם מוזמנים לחקירה עקב תלונה על איומים שהשמעתם. חשוב מאוד לקבל ייעוץ משפטי, על מנת להימנע מתיק על איומים ולא לגרור את הפרשה לאורך כל חייכם.

 

 


עודכן ב: 27/02/2011