בעבור ישראלים רבים צעירים ומבוגרים כאחד, השגת דרכון אירופאי היא ממש בגדר הגשמת חלום. אירופה ידועה באווירתה השלווה, בנופים המרהיבים המרחיבים את הדעת ובמגוון האנושי והתרבותי. בנוסף, תנאי הרווחה הסוציאלית, הקידמה, הכלכלה המשגשגת ואין סוף אפשרויות העומדות בפני הבאים בשעריה, הופכים את האזרחות האירופית לכל כך אטרקטיבית.

 

בתחילת שנת 2015 אישרה ממשלת פורטוגל את ההקלות בחוק המעניק אזרחות לצאצאיהם של יהודים אשר גורשו מפורטוגל. זאת, מבלי לוותר על אזרחות אחרת שברשותם, וללא קשר למקום מגוריהם הנוכחי. בשל כך, הפכה האזרחות הפורטוגלית למצרך מבוקש בקרב הציבור הישראלי.


ברוב המקרים לא מתכוון מבקש האזרחות הפורטוגלית להגר לפורטוגל, אלא מעדיף "שיהיה בכיס" לכל צרה שלא תבוא. בשנת 1986 הצטרפה פורטוגל לאיחוד האירופי והיא נמנית בין 28 המדינות של האיחוד. פורטוגל נחשבת לאחת המדינות אשר בהן תנאי קבלת האזרחות הם מהמקלים במדינות איחוד, זו בין השאר הסיבה שאזרחות פורטוגלית כה מבוקשת.

 

אז מה בעצם מעניקה האזרחות הפורטוגלית?


אזרחות פורטוגלית מאפשרת להיכנס ולנוע בחופשיות בכל מדינות אירופה. כמו כן, אזרחות פורטוגלית מאפשרת להיכנס לארה"ב בצורה קלה יותר וללא הצורך באשרת כניסה (ויזה).


אזרחות פורטוגלית מאפשרת לעבוד במדינות אירופה. בנוסף, ההחזקה באזרחות אירופאית מעניקה את האפשרות להירשם ללימודים במוסדות אקדמאים בכל מדינות אירופה, וזאת בעליות כספיות נמוכות בהרבה בהשוואה למוסדות מקבילים בארץ. ישנן אף מדינן אשר בהן הלימודים חינם לגמרי.

 

מי זכאי לקבלת אזרחות פורטוגלית?


למעשה, על פי החוקים החדשים זכאים לקבלת אזרחות פורטוגלית יוצאי מדינות רבות וביניהן:


יוצאי מדינות צפון אפריקה כמו: מרוקו, טוניס, לוב, מצריים, ואלג'יר. כמו כן, יוצאי מדינות נוספות כמו: סוריה, ירדן, לבנון, מדינות דרום אמריקה, תורכיה, יוון, בולגריה ושאר מדינות הבלקן.


צאצאיהם של מגורשי ספרד ופורטוגל זכאים להגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית. אולם כדי שבקשה כזו תתקבל, בראש ובראשונה על המבקש להוכיח כי הוא צאצא ליהודי ממגורשי ספרד ופורטוגל.


כיצד מתנהל ההליך של קבלת האזרחות?


מדובר בהליך משפטי מול הרשויות פורטוגל אשר במסגרתו מתבקש המועמד להוכיח את מקור זכאותו לאזרחות פורטוגלית. בהתאם לחוק הפורטוגלי, הרשות המוסמכת להנפיק אישור רשמי המעיד על כך שהמבקש הינו צאצא של מגורשי ספרד ופורטוגל היא אחת מהקהילות היהודיות בפורטוגל:


הקהילה היהודית של פורטו או הקהילה היהודית של ליסבון. הקהילה היהודית הפורטוגלית המוסמכת, מנפיקה אישור רשמי על כך כי מבקש האזרחות הפורטוגלית הינו יהודי צאצא של יהודים מגורשי ספרד. אישור זה (אישור הקהילה היהודית) בצירוף מסמכים נוספים, מוגש לממשלת פורטוגל ומהווה הוכחה למקור הזכאות לאזרחות פורטוגלית.


כמה זמן אורך ההליך?


כיום, הליך זה אורך בממוצע כעשרה חודשים, אולם לאור העומס במספר הבקשות המוגשות על ידי אזרחים ישראלים, זמן זה עשויי להתארך. משרד עו"ד המנוסה בתחום האזרחות הפורטוגלית יוכל להציע לכם מסלול מהיר יותר, שכן הוא מגיש את בקשות לקוחותיו ישירות בפורטוגל ולא דרך הקונסוליה הפורטוגלית בישראל.


לשם איסוף המסמכים השונים והגשת הבקשה לאזרחות, אנו ממליצים לכם להיעזר בעו"ד אשר דובר וכותב את השפה הפורטוגלית ומכיר את ההליך היטב, אשר יעניק לכם שירות מקצועי וליווי אישי לאורך כל ההליך וזאת עד לקבלת האזרחות פורטוגלית שלכם.


הכתבה מאת: עו"ד ונוטריון ג'ולי דניאל העוסקת מזה זמן רב ובהצלחה רבה בתחום האזרחויות האירופאית ובפרט בתחום האזרחויות של מדינות צרפת ופורטוגל.


* המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך.


נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.