עובדים רבים מבקשים להיעדר מעבודתם בעקבות אירוע אישי כמו חתונה, הולדת בן/בת, ברית, באופן שישולם להם שכר עבודה רגיל בגין יום ההיעדרות.

לדברי עו"ד הילה פורת, מומחית בדיני עבודה ומנהלת אתר עולם העבודה, בחוקי העבודה אין כל התייחסות לנושא "ימי שמחה" - דהיינו היעדרות עובד מעבודתו לרגל אירוע כמו חתונה, הולדת בן/בת, ברית, בר מצווה. מונח זה הוא מונח הלקוח מהסכמים קיבוציים, צווי הרחבה, חוזים אישיים או נוהג במקום עבודה.

דהיינו, אם במקום עבודה מסוים לא חל הסכם קיבוצי / צו הרחבה / חוזה אישי / נוהג הקובע את זכאותו של העובד ל"ימי שמחה", מעבר לחופשתו השנתית הרגילה, הרי שהיעדרות עובד מהעבודה בעקבות אירוע שכזה הינה היעדרות שאינה מזכה בשכר עבודה, אלא אם העובד בחר (והמעביד אישר) כי ינוכה לו יום/ימי חופשה בהתאם.

להלן מספר דוגמאות למקומות עבודה בהם ישנה זכאות לימי שמחה:
1. צו ההרחבה בענף הבנייה ועבודות ציבוריות, קובע כי:
"עובד רשאי להיעדר מהעבודה ללא ניכוי משכרו או מחופשתו השנתית, לרגל השמחות הבאות: נישואין - 3 ימים, נישואי בנו, בתו, נכדו או נכדתו - 1 יום, ברית מילה של בנו או נכדו - 1 יום".
2. צו הרחבה בענף המתכת, החשמל, האלקטרוניקה והתוכנה, קובע כי:
"עובד קבוע שמתחתן יקבל חופשה מיוחדת בת 2 ימים. עובד כנ"ל שנולד לו בן או בת או שבנו או בתו מתחתן/ת יקבל חופשה מיוחדת בת 1 יום. עבור ימי חופשה מיוחדת כנ"ל יהיה העובד זכאי לתשלום שכרו הרגיל (ללא שעות נוספות, פרמיות וכו')".