השנה חלים החגים באמצע השבוע, כך שמעסיקים רבים שוקלים הוצאת עובדים לחופשה בערבי חג ובחול המועד סוכות.
ראש השנה אף מזמין השנה "יום גשר" ביום חמישי שלאחר החג.

בנסיבות אלה עולה השאלה – האם מעסיק יכול לכפות על עובדיו יום חופשה בערב חג או ביום גשר או בחול המועד, כך שיום זה ינוכה ממכסת ימי החופשה השנתית הצבורים לזכותו של העובד?

החובה למתן חופשה שנתית מוטלת על המעסיק והוא זה המסדיר את מועדה, בכפוף לכך כי כשמדובר על חופשה בת 7 ימים רצופים ומעלה, מועד החופשה יקבע לפחות 14 יום מראש.

לפיכך, במקרה בו לעובד ישנה יתרת חופשה צבורה לזכותו, המעסיק יוכל לנכות לעובד יום חופשה מלא בגין יום גשר, ערב חג, יום בחול המועד ולשלם לו דמי חופשה בגין יום זה. אך במקרה בו לעובד ספציפי אין ימי חופשה צבורים לזכותו, המעסיק אינו רשאי לרשום לעובד יתרת ימי חופשה שלילית, והעובד זכאי לשכר עבודה רגיל ביום ה"חופשה" שנכפה עליו.

מעסיק אשר למרות זאת ירשום לעובד יתרת יום חופש שלילי, בגין יום חופשה שכפה על עובד, לוקח על עצמו את הסיכון כי העובד יתבע שכר עבודה על יום החופשה הכפוי, לרבות פיצויי הלנת שכר.

לסיכום, מעסיק שכופה יום גשר על עובדיו יוכל לקזז יום חופשה ממיכסת החופשה הצבורה של כל עובד או לשלם לעובד שכר רגיל עבור אותו יום (במקרה בו לעובד אין יתרת ימי חופשה צבורה לזכותו), זאת כמובן כשלא קיים הסכם אישי, נוהג, או הסכם קיבוצי/צו הרחבה במקום העבודה הקובע אחרת.

כמובן שהמעביד רשאי לבחור בכל הסדר אחר שיטיב עם העובד, למשל – ניכוי של חצי יום חופש בלבד וכיוצ"ב.