עובדת המועסקת כמזכירה במשרד רו"ח, עוברת מזה מספר חודשים טיפולי הפריה חוץ גופית אשר בעטיים היא נעדרת מהעבודה מדי פעם. כיצד על מעסיקה של העובדת לשלם לה בגין ימי היעדרות אלו?

סעיף 7(ג)(4) לחוק עבודת נשים, התשי"ד-1954 (להלן: "חוק עבודת נשים"), קובע כי עובדת רשאית להיעדר מעבודתה בתקופה שבה היא עוברת טיפולי פוריות לרבות הפריה חוץ-גופית, אם אישר הרופא המטפל בכתב כי הטיפול מחייב זאת ובמידה שאישר, ובלבד שהודיעה על כך למעבידה מראש.

 

 

תקנות עבודת נשים (היעדרות בשל טיפולי הפריה ופריון) תשנ"א-1990, קובעות כי תקופת היעדרותה של עובדת, לענין סעיף 7(ג)(4) לחוק עבודת נשים, לא תעלה בכל סדרה של טיפולים בהפריה חוץ גופית (בין באשפוז ובין בטיפול אמבולטורי, לרבות ימי מנוחה הכרוכים בסדרה זו) על:

 

1. במקום עבודה שבו נהוג שבוע עבודה של 5 ימים - 16 ימים.

 

2. במקום עבודה שבו נהוג שבוע עבודה של 6 ימים - 20 ימים.

 

בכל אופן, לא יהיו יותר מ- 4 סדרות טיפוליות בשנה.

 

 

דינה של היעדרות בשל טיפולי פוריות לרבות הפריה חוץ-גופית כדין היעדרות מפאת מחלה, דהיינו העובדת תהיה זכאית לדמי מחלה בגין תקופת ההיעדרות (במסגרת ימי המחלה שצברה עפ"י חוק דמי מחלה).

 

 

בהקשר זה יודגש גם כי:

 

 

איסור פיטורים

 

עפ"י סעיף 9(ה) לחוק עבודת נשים חל איסור על מעסיק לפטר עובדת העוברת טיפולי הפריה חוץ גופית או עובד או עובדת העוברים טיפולי פוריות, לקראת ילדם הראשון או השני, בימי העדרם מעבודה לפי החוק לשם כך, או במשך תקופה של 150 ימים לאחר תום ימי ההיעדרות כאמור, אלא בהיתר מאת שר התעשייה המסחר והתעסוקה, ולא יתיר השר פיטורים כאמור אם הפיטורים הם, לדעתו, בקשר עם היעדרות או טיפולים כאמור.

 

 

* איסור הפיטורים אינו מותנה בוותק של העובד/ת במקום העבודה.

 

* איסור הפיטורים יחול גם לגבי עובד או עובדת שהם הורים לילדים מבני זוג קודמים, העוברים טיפולים כאמור לקראת ילדם הראשון או השני מבן הזוג הנוכחי.

 

* איסור הפיטורים לא יחול על מעביד, לגבי עובד או עובדת כאמור, שחלפו שנתיים מהיום הראשון להיעדרותם ע"פ חוק מעבודה אצלו או באותו מקום עבודה, לשם ביצוע הטיפולים.

 

 

ביום 4.2.2010 פורסם ברשומות תיקון לחוק עבודת נשים (תיקון מס' 45), התש"ע-2010, לפיו הורחבה ההגנה מפני פיטורים ונקבע, כי איסור הפיטורים האמור יחול גם על עובדת או עובד שלא נעדרו מעבודה, בתקופת הטיפולים כאמור לעיל, או במשך תקופה של 150 ימים לאחר מועד תחילת טיפולי הפוריות או טיפולי ההפריה החוץ-גופית, לפי המאוחר, כפי שאישר הרופא המטפל בכתב, ובלבד שהעובדת או העובד, לפי העניין, הודיעו למעביד על הטיפולים לא יאוחר משלושה ימי עבודה ממועד מתן ההודעה המוקדמת לפיטורים, ואם לא ניתנה הודעה מוקדמת לפיטורים – ממועד הפיטורים, ומסרו למעביד אישור רופא כאמור בתוך 14 ימים מאותו המועד, לפי העניין; הוראות אלו יחולו הן על עובדת או עובד קבועים והן על עובדת או עובד ארעיים או זמניים, ובלבד שעבדו אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה שישה חודשים לפחות, שר התעשייה המסחר והתעסוקה רשאי, בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, לקבוע סוגים של טיפולי פוריות שהוראות אלו לא יחולו עליהם. יצוין, כי הוראות תיקון מס' 45 לחוק עבודת נשים יחולו על עובדת או עובד שפוטרו החל מיום פרסומו של התיקון ברשומות (כלומר החל מיום 4.2.2010).

 

 

עוד יצוין, כי פיטורי עובד/ת עקב הטיפולים כאמור, בתקופות בהן לא חל איסור על פיטוריהם, עלולים להוות הפליה האסורה על פי חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה.

 



 



 


עודכן ב: 24/07/2013