מאת: עדי ביבר לקואה, עו"ד

 

 

ביום 22.3.2010 התפרסם ברשומות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס' 7), התש"ע-2010. להלן פירוט בדבר התיקונים שבוצעו בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998.

 

 

טרם התיקון החוק, סעיף 9 לחוק קבע הוראות לעניין ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלות כהוראת שעה, שתוקפה פג ביום 5.3.2010. בתיקון לחוק חוקק מחדש סעיף 9 - כהוראת קבע.

 

 

להלן הוראות סעיף 9 לחוק:

 

א. ראה מעביד המעסיק יותר מ-25 עובדים (למעט המדינה או מעביד אחר שהוראות סעיף 15א לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959, חלות עליו), כי בקרב עובדיו אין ביטוי הולם, בנסיבות העניין, לייצוגם של אנשים עם מוגבלות (להלן – ייצוג הולם), יפעל לקידום הייצוג ההולם, לרבות ביצוע התאמות.


"התאמות" לענין זה הינן – לרבות התאמת מקום העבודה, הציוד שבו, דרישות התפקיד, שעות העבודה, מבדקי קבלה לעבודה, הכשרה והדרכה, נוהלי עבודה, והכל מבלי שהדבר יטיל על המעביד נטל כבד מדי.


"נטל כבד מדי" - נטל בלתי סביר בנסיבות הענין, בהתחשב, בין היתר, בעלות ההתאמה וטיבה, בגודל העסק ובמבנהו, בהיקף הפעילות, במספר העובדים, בהרכב כוח האדם, ובקיומם של מקורות מימון חיצוניים או ממלכתיים לביצוע ההתאמה.

 

ב. פעולות המעביד יכול שייעשו בתכנית אשר תכלול הוראות בדבר העדפת העסקתם או קידומם של אנשים עם מוגבלות שהם כשירים לתפקיד או למשרה ושהם בעלי כישורים דומים לכישוריהם של מועמדים אחרים לתפקיד או למשרה.

 

ג. שר התעשייה המסחר והתעסוקה, בהתייעצות עם הנציבות, עם ארגונים העוסקים בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, ועם ארגוני עובדים וארגוני מעבידים שהם לדעת השר כאמור יציגים ונוגעים בדבר, בהתאם לעקרונות היסוד של חוק זה ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, רשאי –


(1) לקבוע הוראות משלימות, בין למקרה מסוים ובין לסוגי מקרים, בדבר חובות מעביד לפי סעיף זה, לרבות הוראות בדבר סוג המוגבלות או חומרת המוגבלות של אנשים שיש להעסיקם או לקדמם בעבודה;


(2) לקבוע הוראות בדבר חובת דיווח של מעביד על ביצוע פעולות לפי סעיף זה;


(3) לקבוע סייגים לחובות מעביד לפי סעיף זה.

 

 

הוראות החוק יחולו החל מיום פרסומו של חוק זה ברשומות (22.3.2010) ואילך.




 


עודכן ב: 24/07/2013