לאחר פטירתו של אדם, יש צורך לטפל ברכוש שהותיר אחריו. במידה והשאיר צוואה ובה הגדיר מי ייהנה מרכושו, נפעל על פי האמור בצוואה. במידה ואין צוואה יחולו הוראות הדין הרלבנטיות על פי מעגלי הקרבה המפורטים בחוק.


כך או כך, יש מצבים בהם הרכוש רב ואין למשפחה כלים או ידע להתנהל באופן הנכון לחלוקתו


נניח במקרה שיש נכס ולו מספר יורשים, ועל הנכס, מספר חנויות או נכסים. בהעדר הוראה אחרת, בכל נכס ירשמו כל היורשים יחד. נניח עם יש 7 יורשים, אז בכל חנות יהיה לכל יורש 1/7 (אם הם יורשים חלקים שווים).


ואולם, אין מצב זה פרקטי שכן עדיף יהיה להסדיר את החלוקה באופן שבו כל יורש ירש חלק מופרד משאר היורשים ולא יישאר שותף עמם, ככל הניתן. הדבר חשוב לתכנון גם מבחינה אישית שכל יורש יהיה חופשי לעשות ברכוש שירש כרצונו וגם מבחינת מיסוי, יש לבחון את ההשלכות של כל הסדר.


יש מקרים בהם הותיר המוריש, גם נכסי נדל"ן (דירות, מגרשים, חנויות), גם כספים במקומות שונים (כגון ניירות ערך, חשבונות בנקים, פיקדונות, מטבע זר, כספת, שטרי חוב וכדומה), גם זכויות שונות במקומות שונים (מניות בחברות, זכות שימוש, זכות חזקה, זכות תביעה), והמשפחה אובדת עצות כיצד לנהל את כל אלו בעצמה.


במקרים אלו, על מנת להסיר מהמשפחה את הטיפול וההתעסקות בכל הכרוך בניהול הנכסים הללו, הדורש טיפול יום יומי כמעט (למשל: השכרת נכסים, גביית דמי שכירות, הנפקת חשבוניות מתאימות, השקעה של כספים בחשבונות נושאי תשואה מרביים, ניהול ופיקוח על הכספים, תשלומים לרשויות כגון ארנונה, חשמל, מים, ועד בית, מכירת נכסים, דיווח לרשויות המס, חלוקה מדויקת ליורשים, ניהול רישום מדויק ועוד), יש צורך לפנות לעורך דין הבקי והמנוסה בתחום לצורך מינויו כמנהל העיזבון.


עם מינוי עורך הדין כמנהל העיזבון, יקבל מנהל העיזבון את כל הסמכויות הדרושות לו, לאיתור הנכסים והכספים


לרוב יתגלו כספים שהמשפחה כלל לא ידעה על קיומם למוריש, ניהולם תוך שקיפות מלאה וניהול פנקסנות מדוקדקת.


ככל שיש צורך בניהול נכסים, ימציא מנהל העיזבון קבלות וחשבוניות מתאימות לשוכרים, ידווח לרשויות מדי חודש בחודשו על ההכנסות, ויפקידם לחשבון נושא ריבית תוך דיווח למשפחה על פועלו.


על עבודתו של מנהל העיזבון, פיקוח מטעם בית המשפט, אשר מאשר את פעילותו ואת שכר טרחתו בסופו של תהליך.


במקרה בו יש סכסוך משפחתי, בו הצדדים לא נותנים אמון אחד בשני, לניהול הנכסים, או כשאין תקשורת בין הצדדים, או כשאין למשפחה כלים לניהול הנכסים אם מפאת היקפם הגדול ואם מבחינת כישורי היורשים, יהא זה נכון ומתבקש למנות מנהל עזבון ולפטור את המשפחה, מהתעסקות בכל ענייני חלוקת הרכוש וניהולו.


שכרו של מנהל העיזבון, נקבע על ידי החוק או על ידי בית המשפט, והוא נגזר באחוזים משווי העזבון שנוהל על ידי מנהל העיזבון.


הערך המוסף של ניהול העיזבון בידי מנהל לרוב עולה על שכרו של מנהל העיזבון שכן בניהול עזבון מקצועי, יקבלו היורשים, את נכסיהם תוך זמן קצר יותר, בשקיפות ויעילות מרבית כך שיוכלו להיות בטוחים שכספיהם מנוהלים בצורה המיטבית עבורם.


לאור העובדה כי שכר מנהל העזבון נקבע על פי אחוזים מהיקף העיזבון, למנהל העיזבון וליורשים אינטרס משותף להגדיל ולמקסם את נכסי העיזבון ככל הניתן.


מאת עו"ד ליאת מנשקו