בס"ד

עו"ד ליאת מנשקו

 

 

לא מעט אנשים גוררים אחריהם , מזה שנים, חובות רבים, אשר נוצרו מהסתבכות כספית, התנהלות כלכלית כושלת או עקב סיבה זו או אחרת (אישית משפחתית בריאותית...). אשר ברבות הימים, החובות מגיעים למימדים עצומים עד כי יהיה זה בלתי אפשרי לשלמם...

 

 

החייבים עצמם לרוב, אינם יודעים כיצד טפח החוב למימדים כאלו עצומים ויותר מכך, אין להם שמץ של מושג איך יוכלו לפרוע אותו.

בדרך כלל חובות אלו נובעים מהתעלמות מהחובות ומהאמונה המוטעית הרווחת כי הדברים יסתדרו מעצמם וש"יהיה בסדר". ואולם, הדברים אינם מסתדרים מעצמם והחובות אינם משולמים מעצמם אלא רק מעצימים את עצמם.

 

עצה ראשונה תהיה היא: לא לדחות טיפול בחובות ולא להתעלם מהם!!!

 

לאחר בחינת מצב החובות החייבים בדרך כלל שוקלים מספר אפשרויות אשר אמנה כאן.

 

הסדר עם הנושים, לרוב, אינו בא בחשבון כיוון, שכל אחד מהם דורש סכום כסף נכבד כמקדמה או כ"דמי רצינות" לתשלום החוב, וכסף זה איננו בנמצא אצל החייב... וכך למרבה הצער, ממשיכים החובות ומצטברים להם ועוברים עם החייבים משנה לשנה וטופחים וטופחים עד אין קץ .

 

יש מקרים בהם החייבים נקלעים למצב בו הם ממשיכים להסתבך כלכלית ופונים להלוות כספים נוספים, מחברים , מהמשפחה ואף ממלווים בריבית..מה שנקרא בשפת העם "שוק אפור"...מכאן האפשרות לחזור לאחור, קשה מאוד עד בלתי אפשרית, כיוון שכידוע, הריביות הנדרשות מהחייב בלתי אפשריות לרוב וממצוקה כלכלית וחולשה החייב סבור כי יוכל לשלמם ולכן פונה לקחת הלוואות על הלוואות ומתנהל בדרך זו אשר סופה ידוע מראש.

 

 

חלק מהחייבים פונים ללשכת ההוצאה לפועל, ובאמצעות צו תשלומים משלמים סכום כסף כלשהו, וזאת, בהתאם לחקירת היכולת שנקבעה להם. וגם אז, החוב, אינו קטן.

 

כל שקורה הוא שבמהלך התקופה בה החייב עומד בצו התשלומים, לא "נוגעים " בו, כלומר לא פועלים נגדו, לא מעקלים בחשבונותיו ובמטלטליו ובביתו ונכסיו...ואולם, יוצא כי החייב משלם רק את הריביות והצמדות ונראה כי לעולם לא יגיע לתשלום חוב הקרן (החוב המקורי).

 

מה עושים?

 

 

ברוח התקופה ועם נסיונותנו ושאיפתנו לפתוח דף חדש ונקי ללא חובות מוצע לכם הפתרון הבא.

 

ואולם, יודגש ויאמר כי אין המדובר בפתרון קסם ואין פתרון זה מתאים לכל חייב.

 

מדובר על הליך הידוע כ"פשיטת רגל". אומנם להליך יש שם לא כל כך נעים ואף צורם אך שווה בחינה מדוקדקת כל מקרה לגופו כמובן.

 

בהתאם למבחן חובות והכנסות הקבוע בחוק, יומלץ לחייב לכנס את כל נכסיו לעומת כל חובותיו. במילים פשוטות אומר הדבר כי יבחנו מה מצב הנכסים והכספים שיש לחייב לעומת החובות שצבר.

 

במידה ויכולת ההחזר של החייב אינה מאשפרת החזרת החוב תוך זמן נקוב וביהמ"ש יתרשם כי אכן החייב נקלע לחובותיו ומאז לא יצר חובות חדשים... וכי לקח אחריות למצבו ומבקש אכן להתחיל דף חדש, יקבע לו תשלום חודשי עד לדיון בבקשתו להכריז עליו כפושט רגל.

 

הרעיון הוא כי על החייב לשתף פעולה עם ההליך ולבוא בידיים נקיות לבית המשפט ולהוכיח כי לא מנסה להתחמק מתשלום כספים לנושים ולא מעלים נכסים וכספים ולא צובר חובות חדשים. במידה וימצא החייב מתאים להליך לאחר בחינת בקשתו, ישלחו לכל נושיו הודעות על בקשתו וכן יבוצע פירסום בעיתון ותקבע ישיבת נושים. הנושים יתבקשו להגיש תביעות חוב אשר צריכות לעבור אישור כונס הנכסים הרשמי.

 

בינתיים נקבע לחייב תשלום חודשי עד לדיון בבקשתו.על החייב לעמוד בתנאים מסוימים לרבות התשלום והגשת דו"חות חודשיים בזמן וכסדרם. בסוף ההליך יבקש החייב צו הפוטר אותו מכל חובותיו ובמידה ותאושר בקשתו- כל חובותיו ימחקו. נשמע כמו חלום מתוק אך הדבר אפשרי. במקרים רבים ההליך הכרחי ורצוי אך יש לזכור כי נדרשת מהחייב שיתוף פעולה מלא עם התהליך וכמובן שקיפות , סבלנות ואורח רוח.

יש להזכיר כי יש לבחון כל מקרה לגופו ונסיבותיו.

 

 

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. יש לבחון כל מקרה לגופו לפי נסיבותיו הפרטניות.

 

על הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום הספציפי בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.

 

הכותבת הנה עו"ד מוסמכת מאת לשכת עורכי הדין בישראל, בעלת תואר ראשון במשפטים בהתמחות בחטיבת זכויות אדם ואזרח ותואר שני מוסמך במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, ומגשרת מוסמכת, בעלת משרד עצמאי באשקלון ובשדרות .