אלון ורוית הם זוג לא נשוי שאינו מתגורר יחדיו ואולם מדי פעם זה לן בביתה של זו וההיפך.
רוית היא גרושה ולה ילדים מנישואיה הקודמים ואלון רווק ללא ילדים.
אלון נהג לערוך קניות מדי שבת לביתה של רוית ולבלות את השבת במחיצתה.
אלון איש אמיד למדי ואף קיבל ירושה לא קטנה מהוריו שנפטרו שנים לפני שהכיר את רוית.


האם בפרידתם תהיה זכאית רוית לכספי הירושה שקיבל?


שאלה זו עולה, בעיקר בין זוגות (נשואים או לאו) אשר זוהי מערכת היחסים השנייה או יותר בחייהם ואז כל אחד מגיע עם הון משלו לעיתים גם ילדים,  ונסיון לא מבוטל.


זוגות רבים סבורים כי כל עוד לא התחתנו לא ניתן לערוך שיתוף בנכסים אלו שקיבלו בטרם הנישואין. זו אכן הגישה הרווחת במצב דברים בו על הצדדים (שאינם נשואים) חלה הלכת השיתוף.


ואולם, יש לשים לב כי בעל ההון עלול לנהל את נכסיו בצורה שגויה מבלי לדעת זאת כלל וכך לנשל עצמו ממש מכספיו שלו. למה הכוונה?
כאמור במקרה לעיל, אלון קיבל ירושה נדיבה מהוריו שנפטרו שנים קודם להיכרותו עם רוית.  אכן על פי הדין הנוהג, מדובר בכספים אישיים המגיעים לו בלבד ולרוית אין כל חלק בהם.
(יצוין מיד כי הדבר נכון גם אם קיבל אחד הצדדים ירושה במהלך הנישואין או הקשר הזוגי).


אם כן מה החשש?


כאמור, לעיתים בעל ההון מבצע פעולות לא נכונות עם כספים אלו שנקרא להם לצורך הנוחות כספים אישיים. למה הכוונה?


נניח ואלון בחר להפקיד את כספי הירושה בחשבון משותף לצדדים, או למשל לרכוש עם כספים אלו בית ורשם את רוית כבעלים יחד איתו, אם צרף אותה לחשבון שלו בו מצויים הכספים,או שפתח עסק בכספי הירושה ונעזר בכספיה או בתרומתה מכל סוג שהוא וכן יש דוגמאות רבות נוספות אזי.. נראה באלון כמי שבחר לשתף את רוית בהונו זה על אף שלא היתה לו כל חובה לעשות כן ובפועל כאמור מדובר בכספים אישיים שלו אשר אין לה כל חלק בהם אלמלא ביצע אלון את הפעולות השגויות הללו.


מדובר כמובן בדוגמאות בודדות בלבד, ולרוב נעשות הפעולות מבלי להבין את משמעותן המשפטית.


במאמר מוסגר יצויין כי יש להבחין בין כספי ירושה לפירות כספי הירושה שזה נושא אחר לגמרי ברור כי במהלך תקין של זוגיות אין איש מהצדדים בוחן בעין משפטית כל מהלך שמבצע ואולם,  בעת פרידה, יהיו לפעולות אלו השלכות מרחיקות לכת ולעיתים מדובר בסכומים בלתי מבוטלים אשר יכלו להישמר אלמלא בוצעו אותן הפעולות המעידות על רצון וכוונה לשיתוף.

אין באמור לעיל להוות תחליף ליעוץ משפטי פרטני  ובכל מקרה מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בתחום המעמד האישי  לקבלת יעוץ אישי ומקיף.
הכותבת הנה עו"ד -תואר שני מאוניברסיטת בר אילן מגשרת מוסמכת ובעלת משרד באשקלון ובשדרות

 


עודכן ב: 08/11/2011