בס"ד

כספי נאמנות מהם?/ עו"ד ליאת מנשקו

 

 

** מהו/ מיהו הנאמן? מדוע יש צורך בנאמן ומתי? מהם כספי נאמנות? מי יכול לשמש כנאמן? מה סמכויותיו וחובותיו של הנאמן?

 

 

 

חוק הנאמנות, התשל"ט-1979 מגדיר מהי נאמנות דן ועוסק בה. נאמן יהיה מי שהחוק הסמיך אותו או חוזה. על הנאמן להחזיק בכספים או נכסים לטובת אדם אחר או לטובת מטרה אחרת אשר נקראים בחוק "נהנים" כיוון שהם בסופו של יום יהנו מאותם הכספים המוחזקים אצל הנאמן.

 

לעיתים יש צורך במינוי אדם כנאמן על כספים וזאת מסיבות שונות. לעיתים יש צורך למנות נאמן באופן זמני עד התקיים תנאים מסויימים ואז שני צדדים (במקרה של עיסקאות למשל או גירושין או כל חוזה אחר) מבקשים כי כספים יוחזקו על ידי צד ג' שאינו צד לחוזה , וכי אותו אדם ישמר אמין ונאמן על שני הצדדים ויפעל בכספים אך ורק על פי הוראותיהם.

 

פעולה נפוצה היא כי במהלך עסקה בין שני צדדים, מתבקש העו"ד המטפל בעיסקה לשמש כנאמן ולהחזיק בידיו כספים, עד להתרחש אירוע צפוי וחזוי על ידי הצדדים. למשל עד אשר יקבל המוכר אישורים כי שילם את כל החובות הרובצים על הנכס שמכר וכי הנכס פנוי להירשם על שם הקונים.

 

שכן, לו יועברו כל כספי התמורה מהקונים למוכרים, עולה החשש כי על הנכס רובצים חובות, אשר אותם לא שילם המוכר וכעת משקיבל את מלוא התמורה עבור הנכס עולה החשש כי לא ישלמם והקונה יאלץ להוסיף ולשלם כספים נוספים מעבר לתמורה המוסכמת וזאת על מנת להעביר את הבעלות על שמו כשהנכס נקי מחובות. לצורך כך על הנאמן להפקיד את הכספים בחשבון נפרד שיקרא חשבון נאמנות לטובת X וכל הפעולות שיבצע בחשבון זה יהיו על פי הנחיית הנהנה בידיעתו ובהסכמתו.

 

בעסקאות מכר נהוג להותיר סכום מסויים בידי עו"ד שישמש כנאמן עד להמצאת אישורי המיסים. כך למוכר תמריץ להמציא את האישורים הדרושים להעברת הזכויות במהירות וכך גם הקונה זוכה להעביר את הנכס על שמו וללא דיחוי ואין שש שהמוכר יקבל את כספו ויעלם.

 

 

מהן חובותיו וסמכויותיו של הנאמן?

 

החוק מסדיר בצורה מפורשת וברורה מהן חובותיו של נאמן וכיצד עליו לנהוג בכספים ובנהנים. הנה בקצרה כמה מהעניינים אותם הסדיר חוק זה:

במילוי תפקידיו חייב הנאמן לנהוג באמונה ובשקידה כפי שאדם סביר היה נוהג באותן נסיבות.

 

הנאמן חייב להחזיק את נכסי הנאמנות בנפרד מנכסים אחרים או בדרך המאפשרת להבחין ביניהם כלומר אם אותו אדם משמש נאמן בכמה עיסקאות או עבור מספר נהנים יהא עליו לנהל עבור כל עניין חשבון נאמנות נפרד ומובדל. נאמן של כמה נאמנויות לא יפעל בפעולה שביניהן.
כספי הנאמנות שאינם דרושים לצרכיה השוטפים של הנאמנות יהיה חייב הנאמן להחזיק או להשקיע באופן יעיל לשמירת הקרן ולעשיית פירות (רווחים).

 

הנאמן חייב לנהל חשבונות בכל עניני הנאמנות ותת לנהנים דין וחשבון על עניני הנאמנות אחת לשנה ובגמר כהונתו, ולמסור להם ידיעות נוספות לפי דרישתם הסבירה.

 

נאמן זכאי לפיצוי על הוצאת סבירות שהוציא ועל התחייבויות שהתחייב בהן באופן סביר עקב מילוי תפקידיו.
נאמן רשאי להחזיר לעצמו את שכרו והוצאותיו מנכסי הנאמנות, והוא רשאי לעכבם בידו כערובה לסילוק המגיע לו לפי סעיף זה.
נאמן חייב לשמור על נכסי הנאמנות, לנהלם ולפתחם ולפעול להשגת מטרות הנאמנות, ומוסמך הוא לעשות כל הדרוש למילוי תפקידיו.
נאמן אינו רשאי לאצול מתפקידיו לזולתו הכוונה היא כי המינוי לנאמן הינו מינוי אישי ואינו ניתן להעברה אולם מותר לנאמן לשכור אדם אחר לביצוע פעולות מסויימות לטובת קידום ענייני הנאמנות.

 

נאמן יהיה אחראי לנזק שנגרם לנכסי הנאמנות או לנהנים עקב הפרת חובתו כנאמן; על אחריותו לאבדנם ולנזקם של נכסי הנאמנות המוחזקים בידו יחולו הוראות חוק השומרים, התשכ"ז-1967; לענין זה יראו את הנאמן כשומר ואת הנהנים כבעלי הנכסים. ואולם, בית המשפט רשאי לפטור נאמן מאחריותו, כולה או מקצתה, אם פעל בתום לב ונתכוון למילוי תפקידיו.


במקרה של דילמה כלשהי לנאמן יכול הנאמן לפנות לבהמ"ש ולבקש הבהרות והוראות להמשך ביצוע תפקידו . ואז לא ישא באחריות אם פעל בתום לב לפי הוראות בית המשפט או באישורו.

 

לנאמן אסור לרכוש לעצמו או לקרובו נכס מנכסי הנאמנות או כל זכות בו, אסור לו להפיק לעצמו או לקרובו טובת הנאה אחרת מנכסי הנאמנות או מפעולותיה, ואסור לו לבצע כל דבר שיש בו סתירה בין טובת הנאמנות לבין טובתו שלו או של קרובו.

 

 

 

אם כן, עיננו הרואות כי תפקידו של הנאמן הנו תפקיד רב אחריות ומיומנות, הנאמן נדרש לדקדוק בפרטים, בחובת נאמנות אמינות לנהנים אשר סנקציה בצידה. שכן, במידה והפר חובותיו יהא עליו ליתן את הדין על כך. סמכויותיו של הנאמן כמפורט לעיל, אמנם נרחבות אך חייב הוא בדיווח על כל צעד ושעל שפסע בהן.

 

על כן, במקרים בהם יש צורך במינוי נאמן יש לבחור אדם אשר אמין על שני הצדדים ומודע לכל חובותיו המנויות בחוק וסמכויותיו. הצדדים צריכים לבחור באדם שיהיה אחראי וראוי לביצוע הפעולות הנדרשות ובעל הנסיון והמיומנות הדרושים לצורך כך. לניהול נכסים על ידי נאמן יש חשיבות רבה ולעיתים רבות יתרונות רבים ומניעת סיכונים מיותרים.

 

 

 

 

האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ויש לבחון כל מקרה לגופו.

הכותבת הנה מגשרת מוסמכת, עו"ד בעלת תואר ראשון במשפטים בחטיבת זכויות אדם ואזרח ותואר שני במשפטים בוגרת אוניברסיטת בר אילן . בעלת משרד עצמאי באשקלון ובשדרות .