במצפון "נקי" – כמה ולמה אנחנו חייבים למנקות (עובדות משק הבית שלנו) או משק הבית.. חלק מהמשק!!

כמה פעמים שאלת את עצמך מה באמת מגיע לעוזרת הבית שלי?

ניקיונות פסח עוד באוויר והגיעה העת לחשוב מהן הזכויות המגיעות לעובדי/ות משק הבית או כמו שהן נקראות בפי כולנו "המנקות". אולי לא ידעתם (ואולי כן אבל בחרתם להתעלם) אבל לעובדות משק הבית ישנן זכויות ככל העובדים השכירים במשק.

בעיה? לא ממש. בכתבה נסקור מהן הזכויות ומהן החובות החלות על עובדות משק הבית ונעשה קצת סדר לפני הסדר!!!

בהתאם לחוק שכר המינימום בישראל, לכל עובד בישראל כולל עובדות משק הבית מגיע לכל הפחות שכר מינימום – נכון להיום 23.12 ₪ לכל שעת עבודה.

אז מה, יש לנו בכלל יחסי עובד מעביד ? כן! ככל שהחלטנו להכניס לביתנו עובדת משק בית, על מנת שזו תדאג לסדר ולניקיון בביתנו, הרי שמאותו הרגע בינכם ובין "המנקה" יש יחסי עובד מעביד. כלומר, אתם המעסיקים שלה.

ומה עם ביטוח לאומי?


כמו כל מעסיק בישראל, גם אנו חייבים בדיווח על עובדות משק הבית לביטוח לאומי ולשלם בעוברן דמי ביטוח לאומי. עניין זה מבטח אותנו לא פחות מאשר את העובדת! אנו שומרים על זכויותיהן במקרה של תאונה, דמי לידה, פנסיית שאירים, דמי אבטלה וקצבת זקנה.
גובה דמי הביטוח אלומי של עובדי משק הבית מהווים 7.25% מסך כל משכורתם, החוק מתיר לנו לנכות 2% משכר עובדת משק הבית ואת השאר היחסי (היינו 5.25%) אנחנו נשלם.


· למעסיקים עובד זר אשר עובד במשק בית, יש חובה לרכוש אף פוליסה פרטית לביטוח אשר נקראת "ביטוח בריאות לעובדים זרים".


העוזרת חולה – לשלם?

 

בהתאם לחוק ימי מחלה, התשנ"ח-1998 זכאית עובדת משק הבית לתשלום ימי מחלה, החל מהיום השני למחלתה. בעבור כל ימי המחלה הראשונים והשניים – 50% מערך יום עבודה, בכל שאר הימים 100% מהשכר ועד לתום ימי המחלה הצבורים. יש לצבור 1.25 ימי מחלה לכל חודש עבודה (כמובן אם מדובר במשרה מלאה).

ומה עם חופשה והבראה?


גם כאן יחולו החוקים המחייבים בגין צבירה ותשלום עבור ימי הבראה וימי חופשה.

חשוב לזכור – לרוב עובדות משק הבית נמצאות אצלנו בסה"כ כמה שעות בכל שבוע ועל כן, טרם נצבור להן ימי מחלה, ימי חופשה ואף ימי הבראה צריך לזכור כל אלו נצברים בהתאם להיקף המשרה! כלומר, נסכום סה"כ שעות עבודה בחודש נחלק ב189 שעות (שהן משרה מלאה במשק) והתוצאה היא סה"כ אחוזי המשרה של עובדת משק הבית.

וכן... צריך גם לשלם נסיעות בהתאם למרחק הנסיעה עד גובה התקרה בחוק שהוא נכון להיום 24.40 ₪ ליום עבודה.

ואחרון חביב - ביטוח פנסיה: 

כן גם כאן אנו חייבים בתשלום בהתאם לצו הרחבה (נוסח משולב) לפנסיה חובה לפי חוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז-1957. החובה להפרשה לקרן פנסיה קמה לאחר 6 חודשי עבודה רצופים וזאת כמובן אם לעובדת משק הבית לא היתה קרן קודמת (במקרה של קרן קודמת ההפרשה היא לאחר 3 חודשים רטרואקטיבית). ההפרשה הכוללת ל"מנקות" היא בגובה של 12.5% ממשכורתן (1/3 העובדת , 2/3 המעסיק).
ומה בנוגע לפיטורים והודעה מוקדמת אתם שואלים?

גם כאן יחולו עלינו כל החובות של המעסיקים! יש לנהל שימוע טרם פיטורים ולהודיע לעובדת משק הבית, כי אתם מתכוונים לפטר אותה. יש לתת בידה הודעה מוקדמת בהתאם לתקופה שבה עבדה אצלכם (לדוגמא: לאחר שנת עבודה מלאה מגיעים לעובדת 12 ימי הודעה מוקדמת).

פיצויי פיטורים:

 

מחשבים בהתאם לשכר הממוצע של העובדת בשלושת החודשים האחרונים הקודמים לפיטורים. עובדי משק בית שעבדו פחות מ- 12 חודשים לא זכאים לפיצויי פיטורים.

אז בסיכומו של סדר הפסח עשינו סדר! עובדות משק הבית "המנקות" זכאיות לכל הזכויות של עובדים בישראל. תעשו לעצמכם מנהג, תרשמו את השעות שעבדו, תשלמו את הזכויות שלהן במועד ותקוו שתהיה לכם "מנקה" שתישאר. כמו שכבר כמעט כולנו יודעים, "מנקה" טובה קשה למצוא ולכן צריך לשמור עליהן!