"זה הקיץ האחרון שלי אתכם ובגשם הראשון אני איעלם..." (ציטוט מהשיר הקיץ האחרון, מילים: מקס גת מור).


נדמה, שמילות השיר הזה חיללו לתודעתו, של כל אחד והמציאות המתרחשת אל מול עיננו לא מותירה הרבה מקום לדמיון. הכול יכול להתרחש מבלי שנדע מה ילד יום.


לאחרונה רב השיח הציבורי על ייפוי כוח מתמשך. אנסה במאמר זה ליתן מספר קוויים לדמותו של מסמך משפטי זה. המחוקק הישראלי, במסגרת תיקון 18 מתאריך 4/17 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קבע כי כל אדם בגיר, מעל גיל 18 זכאי לערוך ייפוי כוח מתמשך, במסגרתו יקבע מהן העדפותיו האישיות לגבי גופו ורכושו, במידה ויקלע למצב בו לא יוכל להביע את רצונו.


זהו דבר חקיקה מתקדם, המעמיד במרכז את רצון האדם והאוטונומיה האישית שלו כאשר כל אחד יכול מראש, מבעוד מועד לקבוע את גורלו, הן ביחס לגופו והן ביחס לרכושו.


אדם העורך ייפוי כוח מתמשך יוצר מצב של וודאות לגבי העתיד כך שהאדם שולט ומחליט עבור עצמו, מבלי שאחרים יעשו זאת עבורו, כאשר לא יוכל עוד לקבל החלטות. עד תיקון זה, הכרנו את מסמך הצוואה במסגרתה יכול אדם לצוות מה יעשה ברכושו לאחר מותו.


במסגרת ייפוי כוח מתמשך ניתן לקבוע ולהסדיר נושאים מגוונים ושונים:


1. תחומי חיים פרסונליים: יכול אדם, לדוגמא לקבוע כי במידה ויגיע למצב בו לא יוכל לדאוג לעצמו הוא מבקש כי לא יעבירוהו לבית אבות. או להפך: יכול אדם לקבוע, כי כאשר לא יוכל לדאוג לעצמו הוא מבקש כי דירתו תימכר ומסכום התמורה יעבירוהו למוסד כזה או אחר או שהוא מבקש כי בן משפחה מסוים, עליו הוא סומך ימונה כאפוטרופוס וידאג לצרכיו. כלומר, האדם יכול לקבוע את אופן וניהול חייו בעת שיגיע למצב שלא יוכל הוא לדאוג לעצמו.


2. תחומי חיים רפואיים: ייפוי כוח זה עוסק רק בעניינים רפואיים כגון מה יהיה אופי הטיפול באדם אם חו"ח יחלה במחלה סופנית, מי יהיה המטפל שידאג לו בעתיד כיצד ירצה האדם לסיים את חייו במידה והינו חולה במחלה סופנית. ויודגש כי אדם שחלה במחלה סופנית אך כושרו המנטלי לא נפגע יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך.


3. תחומי חיים רכושיים: יכול אדם למנות מיופה כוח שהיא מוסמך לקבל במקומו החלטות עתידיות ולהשאיר למיופה הכוח שיקול דעת לגבי תוכן ההחלטות. או שהאדם יפרט את רצונותיו וזאת באמצעות קביעת "הנחיות מקדימות".


במסגרת ייפוי הכוח ניתן לקבוע מי יהי האנשים המיודעים שיקבלו מידע ודווח ממיופה הכוח על החלטות שקיבל או פעולות שביצע. ניתן לקבוע כי האפוטרופוס הכללי יפקח על מיופה הכוח.


ניתן למנות מיופה כוח אחד או אחדים. מיופה הכוח זכאי לקבל החזר הוצאות סבירות שהוציא עבור הממנה. הממנה יכול לקבוע במסגרת ייפוי הכוח אם מיפה הכוח יקבל שכר עבור עמלו אן לאו.


כיצד עורכים ייפוי כוח מתמשך?


את ייפוי הכוח המתמשך יכול לערוך אך ורק עו"ד שעבר הכשרה מתאימה על ידי משרד המשפטים ופרטיו מצויים ברשימה שפורסמה על ידי משרד המשפטים והמצויה באתר משרד המשפטים. לכן, תנאי ראשוני הינו בדיקה כי עו"ד שאליו פניתם מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך.


לאחר עריכת ייפוי הכוח, במסגרת פגישה עם עו"ד המוסמך, המסמך ייחתם וישלח באופן מקוון בלבד (באמצעות כרטיס חכם המצוי במשרד עו"ד המורשה) לאפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.


יש להדגיש כי חובה להפקיד את ייפוי הכוח באופן מקוון וללא הפקדה שכזו לא יהיה תוקף לייפוי הכוח. לאחר ההפקדה המקוונת יש לשלוח, תוך 14 יום מיום ההפקדה עותק מקורי למשרדי האפוטרופוס הכללי.


הממנה יכול להפקיד את ייפוי הכוח באופן אישי במשרדי האפוטרופוס הכללי במסירה אישית ובהצגת תעודה מזהה. מקום ההפקדה יהא באחד ממשרדי האפוטרופוס הכללי בהתאם למקום מגורי הממנה.


מתי יכנס ייפוי הכוח לתוקף?


כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח יהא במועד בו הממנה לו יוכל עוד להבין בדבר שלשמו ערך את ייפוי הכוח ובהתאם לדרך ולתנאים שהממנה עצמו קבע בייפוי הכוח, כגון אירוע רפואי שיגרום לו להיעדר יכולת קוגניטיבית או לדוגמא אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי.


על מיופה הכוח ליתן הודעה לאפוטרופוס הכללי על כניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף ולמסור הודעה לאנשים המיודעים בייפוי הכוח.


לאחר מכן, האפוטרופוס הכללי יאשר או ידחה את הודעת מיופה הכוח על כניסת ייפוי הכוח לתוקף וישלח על כך הודעה לממנה עצמו ולאדם המיודע.


מתי יפקע או יבוטל ייפוי הכוח?


החוק קובע כי ייפוי כוח מתמשך, יבוטל או יפקע עם מות הממנה או מיופה הכוח או בהתאם להחלטה שתינתן בבקשה ספציפית על ידי בית המשפט לענייני משפחה. גם את מועד הפקיעה או הביטול יש לרשום במרשם המנוהל על ידי האפוטרופוס הכללי.


לסיכום, עסקינן בכלי משפטי חשוב, מתקדם העולה בקנה אחד עם האוטונומיה של הפרט ועם זכות האדם לשלוט על חייו.


מאת עו"ד נאוה סרף-הרשקוביץ