1. בפינוי ובינוי קיימים 2 מסלולים:


א. על פי סעיף 15 לחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "מתחם פינוי ובינוי במסלול מיסוי" - שטח שהוכרז עליו בצו כמתחם פינוי ובינוי במסלול מיסוי (בתוקף ל- 6 שנים מיום ההכרזה). לצורך צו הכרזה, במסלול זה, יש לקבל את אישורם של: "וועדה" – שהיא בעצם 2 ועדות (ראה להלן במס' 1 ו-2):


1) המנהלים כהגדרתם בסעיף 49יט(א) לחוק מיסוי מקרקעין (מנהל מיסוי מקרקעין) וכן המנהל כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף.


2) וכן וועדה המייעצת:


(א) נציג השר, והוא יהיה היושב ראש.


(ב) נציג שר הפנים.


(ג) נציג שר האוצר.


(ד) נציג השר להגנת הסביבה.


(ה) נציג שר התחבורה והבטיחות בדרכים.


(ו) נציג שר המשפטים.


(ז) נציג שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים.


(ח) נציג שר החינוך.


(ט) נציג ראש הממשלה.


(י) נציג רשות מקרקעי ישראל שימונה בהמלצת שר האוצר.


(יא) מנהל מינהל התכנון או נציגו.


(יב) נציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה שימנה שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים בהסכמת השר. ("לדיוני הוועדה המייעצת יוזמנו, דרך קבע, שני נציגי הרשויות המקומיות שימנה שר הפנים ונציג שר העלייה והקליטה, שתהיה להם דעה מייעצת").


3) בנוסף נדרשת הסכמת הרשות המקומית. (על פי סעיף 15(ב)):


"השר רשאי, לבקשת יזם, בהסכמת הרשות המקומית הנוגעת בדבר ובהמלצת הוועדה, ועל פי כללים שקבע שר האוצר בתקנות בהתייעצות עם הוועדה, להכריז בצו הכרזה במסלול מיסוי על שטח שיש בו 24 יחידות לפחות כעל מתחם לפינוי ובינוי במסלול מיסוי".


מרגע שניתן צו הכרזה במסלול מיסוי -


(א) אין בעל הדירה המוכר- חייב במס שבח (סעיף 49כב לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) פרק חמישי 4: פינוי ובינוי).


(ב) אין היזם חייב בתשלום מע"מ, לא בגין "המכירה" של הדירה החלופית ולא בגין שרותי הבניה שהוא נותן לבעלי הדירות. (סעיף 31א לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975,-31 א מתחמי פינוי ובינוי - הוראות מיוחדות).


[1] למונחים המופיעים בסעיף זה תהא המשמעות הנודעת להם בפרק חמישי לחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), התשכ"ג-1963 (בסעיף זה - חוק מיסוי מקרקעין).


[2] במכירת זכות ביחידת מגורים חלופית בידי יזם, וכן במתן שירותי בניה במתחם, על ידי יזם, בתמורה לרכישת זכות על ידיו ביחידת מגורים במתחם, שנעשתה בהתאם להוראות סעיף 49כב לחוק מיסוי מקרקעין - יהיה המס על אותו חלק כמחירם שאינו עולה על תקרת השווי, בשיעור אפס.


[3] הוראות סעיף זה יחולו גם לעניין מכירה ומתן שירותי בניה, כאמור בסעיף קטן (ב), במתחם להתחדשות עירונית, כהגדרתו בסעיף 49ל(א).


[4] שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי לקבוע כללים והוראות לעניין סעיף זה.


[5] הוראות סעיף 49כט לחוק מיסוי מקרקעין יחולו לעניין סעיף זה בשינויים המחויבים. לצורך אישור תוכנית (תב"ע) לפינוי ובינוי (במסלול מיסוי) נדרש לקיים את התנאים הבאים:


[א] על פי סעיף 15(ג) לחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית חייבים להיות במתחם לפינוי ובינוי מינימום 24 דירות ישנות.


[ב] על פי סעיף 11א'4 לחוק התכנון והבניה שחייבים להיבנות לפחות 70 דירות בכל תוכנית להתחדשות עירונית: 11א4 "ועדת משנה להתחדשות עירונית" [תיקון התשע"ו (מס' 6)](א) בסעיף זה- "תכנית להתחדשות עירונית" - כל אחת מאלה, ובלבד שמספר יחידות הדיור החדשות הכלולות בה הוא 70 לפחות).


ב. המסלול השני הוא על פי סעיף 14 לחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "מתחם פינוי ובינוי" - שטח שהוכרז עליו בצו כמתחם לפינוי לשם בינוי או לעיבוי בנייה (בתוקף ל- 6 שנים מיום ההכרזה). לצורך צו ההכרזה במסלול זה, יש לקבל את אישורם של: "השר, בהסכמת הרשות המקומית הנוגעת בדבר ובהמלצת הוועדה המייעצת".