הנכס בעל הערך הכלכלי הגבוהה ביותר של מרבית אזרחי המדינה היא דירת המגורים או בית המגורים. הפסיקה יצרה במשך השנים מעין "עיר מקלט" לבעלי חובות עצומים בהיקפם אשר המדינה פורסת עליהם חסות ומונעת מנושיהם מלשים יד על נכס שלהם ששוויו לעיתים מגיע למיליוני ₪.

זכות "בן ממשיך" בנחלה חקלאית היא זכות עתידית לקבלת זכות בר רשות בנחלה במועד בו יתקיים התנאי הקבוע בתצהיר אותו נותן מעניק הזכות הוא בר הרשות עצמו.

מתוקף זכות זו, בונים בנים ממשיכים בתים במשקי ההורים אשר ערכם הכספי מגיע במרבית המקרים למיליונים רבים של שקלים.

הבן הממשיך אשר מתגורר בפועל בנחלת ההורים ברווחה כלכלית ובתנאים של האלפיון העליון, יכול ליצור חובות לאינספור נושים ומבלי שאותם נושים יוכלו לגעת בנכסיו המוגנים במסך זכות הבן הממשיך.

במסגרת ת.א. 025847/06 בנק לאומי למשכנתאות בע"מ נ. יחיא שאול ומיכל, בנו הנתבעים בית חדש ומרווח על נחלת ההורים. חרף שהנתבעים חבים לתובע סכומי עתק, כך לטענתו, נדחתה בקשת התובע לעקל את הזכות מתוקפה נבנה בית המגורים על נחלת ההורים. בקשתו נדחתה.

ביהמ"ש קבע בפסק הדין כי:" אני קובע, על כן, כי זכויות בר הרשות במשק הן של האֵם. האֵם לא העבירה לנתבעים, בעודה בחיים, את זכויותיה במשק. יש לקבוע אפוא כי במישור היחסים שבין הנתבעים ובין המוסדות המיישבים (הוא מישור הבחינה הרלבנטי בגדרי פסק דין זה), זכויות בר הרשות במשק לא הועברו לנתבעים בעסקת מתנה שהושלמה.

 

משמעות הדברים המעשית היא, כי הבנק לא יכול להטיל עיקול זמני על זכויות בר הרשות במשק. זכויות אלה הן של האֵם ולא של הנתבעים." וכן " בכל הנוגע לזכות הקניינית במשק נקבע מפורשות בפסק הדין בעניין קוגלמס (בעמ’ 428) כי זכות זו של הבן הממשיך מתגבשת לאחר מות שני הוריו. היינו, לאחר פטירת בעלי זכויות בר הרשות במשק.

 

אמור מעתה: אין עסקינן בזכות שעילתה התגבשה במועד הטלת העיקול. עניין לנו בזכות שתתגבש בעתיד (לאחר מות בעלי זכויות בר הרשות במשק). עולה, אם כן, כי בהתאם למבחן התגבשות הזכות שהותווה בפסיקה שסקרנו לעיל (פסקי הדין בעניין ניקו ובנק הדואר) זכויות ה"בן הממשיך" במשק אינן ניתנות לעיקול זמני בחיי האֵם. "

 

ולסיכום קובע ביהמ"ש :" אני קובע, על כן, כי זכויות הנתבעים כ"בן ממשיך" במשק אינן ניתנות לעיקול זמני. אין עסקינן בזכויות שנתגבשו במועד הטלת העיקול הזמני ומועד מימושן הוא בעתיד. עניין לנו ב"צפייה" שאינה ניתנת לעיקול זמני. קביעתי זו מתוחמת, כאמור, למישור היחסים בין הנתבעים לבין המוסדות המיישבים."

ובמילים פשוטות, גם מקום בו נרשם הבן הממשיך בספרי המינהל והסוכנות כבן ממשיך, ובנה בית על נחלת ההורים ששוויו עולה לכדי מיליוני ₪, מעצם טיבה של הזכות, כך לטענת ביהמ"ש בפסק הדין, לא ניתן לעקל את הזכות או את הנכס.

אכן עיר מקלט נוסח שנות האלפיים.

ינקוביץ אירית, עו"ד