על פי החוק, נישואין וגירושין של יהודים בישראל אזרחי המדינה או תושביה יהיו בשיפוטם הייחודי של בתי דין רבניים ויערכו על פי דין תורה.

 

מכאן, שמדינת ישראל מכירה רק בנישואין אורתודוקסים. לאזרחי ישראל אין זכות בחירה באשר לדרך עריכת הנישואין שלהם – טקס דתי או נישואין אזרחיים. זוגות ישראלים ויהודיים שרוצים להתחתן מחויבים להתחתן ברבנות בטקס אורתודוקסי.

 

גם זוגות מעורבים, יהודי ולא יהודי אינם יכולים להינשא בארץ. כמו כן, גם מוסלמים לפי חוק זה, רשאים להתחתן אך ורק עם מוסלמים וכך גם נוצרים (העדות המוכרות בישראל).

 
אזרחים ישראלים המעוניינים לערוך טקס נישואין אזרחיים, המתאים להשקפת עולמם החילונית או כי אינם יכולים להינשא בארץ מסיבות הלכתיות, מוצאים עצמם נוסעים למדינות שמעבר לים על מנת לממש את זכותם להינשא לפי נטיות ליבם. המקומות הכי פופולאריים לנישואין אזרחיים הם פראג או קפריסין. אבל קיימת אופציה נוספת: עריכת נישואין אזרחיים המכונים "נישואי פרגוואי".


מהם נישואי פרגוואי? 

 

כאמור, ניתן לערוך טקסי נישואין אזרחיים במגוון מדינות ברחבי העולם, אולם טקס הנישואין הקרוי "נישואי פרגוואי" הינו טקס שונה משאר טקסי הנישואין האזרחיים המוכרים. טקס נישואין זה הוא טקס מיוחד במינו ומהווה חלופה, אלטרנטיבה שפויה לאלה שברצונכם להינשא בהתאם לצו מצפונם ולדרך חייהם והיא נמצאת כמתאימה במצבים מסוימים.

 

נישואי פרגוואי אלו הם נישואין הנערכים במדינת פרגוואי בדרום אמריקה. לפי החוק במדינה זו, יש אפשרות לערוך טקס בנוכחות של רק אחד מבני הזוג. כלומר, אין צורך ששני בני הזוג הרוצים להתחתן יהיו נוכחים, כפי שהיינו מצפים. נישואין אלו דורשים הגעה פיסית למדינת פרגוואי של אחד מבני הזוג, ייצוג של עורכי דין למול רשויות החוק פרגוואי כאשר באחריותו של עורך דין היא הגשת המסמכים הדרושים לרשויות.

 

בעבר לא הקפידו שלטונות פרגוואי על נוכחות אחד מבני הזוג בטקס אך כיום יש צורך בנוכחות של אחד מבני הזוג לפחות, במעמד הטקס.

 

החשיבות נוכחות אחד מבני הזוג בטקס באה לידי ביטוי בכך, שאם אף אחד מבני הזוג לא נכח פיסית, לא יהיה תוקף לנישואים. כך למשל, (תמ"ש 10283/00) בית המשפט לענייני משפחה דחה בקשה להתרת נישואין של בני זוג שנישאו בנישואי פרגוואי בנימוק, כי נישואיהם בעצם כלל אינם תקפים. כב' השופטת ורדה פלאוט קבעה, בהתאם לדין החל בפרגוואי, כי כדי לתת תוקף לנישואין, יש צורך שאחד מבני הזוג יהיה נוכח בפרגוואי בפני רושם הנישואין, וכי הנישואים ירשמו בספרי הנישואין בפרגוואי. במקרה זה, בני הזוג שלחו את מסמכי הנישואין לפרגוואי בדואר, ועל כן נקבע כי לא די בכך, וכי נישואים שנעשו בהתכתבות אינם תקפים.

 

יתרונם של נישואי פרגוואי טמון בכך שהם מהירים, אין צורך בנוכחות של שני בני הזוג, ומדינת ישראל מכירה בנישואין אלו כנישואים שהתקיימו בחו"ל. אך למרות שתהליך זה חוסך את הצורך להוציא כסף על כרטיס טיסה של אחד מבני הזוג, תהליך זה נחשב להליך יקר ויש לתת את הדעת על כך.

משרדנו עומד בקשר ישיר עם משרד עורך דין בפרגוואי המטפל בכל הכרוך – דבר המבטיח עבודה יעילה ותוצאה מהירה.

 


***המידע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת אי אילו הליכים או לאי נקיטתם של אי אילו הליכים. הסתמכות על האמור במאמר זה הנה על אחריות הקורא בלבד וכפועל יוצא, האחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור במאמר זה, תחול על הקורא בלבד.


 


עודכן ב: 01/03/2012