בעקבות הפרסומים כי ניתן לבקש אזרחות ספרדית לצאצאי מגורשי ספרד, פנה אליי בחור לבדוק זכאותו ואמר: "אבא שלי נולד בלבנון וסבא שלי נולד בסוריה, בבית לא יודעים לאדינו או חכיתייה (השפה שבה דיברו מגורשי ספרד תושבי קזבלנקה, טנג'יר, לאראג', טטואן, ומלייה ארסילה, אלקסרקיביר צ'פצ'און, , סאוטה ועוד), "אין לי שורשים ספרדיים אבל אני בטח לא אשכנזי". לאחר בדיקה בארכיונים במדריד, מצאתי את שם המשפחה ברשימות מגורשי ספרד. כעת ניתן להתחיל בהכנת הבקשה.


לא משנה מאיפה באה המשפחה. ידוע שהיהודים נדדו בין מדינות במשך 500 השנים מאז גירוש ספרד. ברור שאם מדובר ביהודים שבאו מתורכיה או בולגריה ויודעים לאדינו, ההוכחה תהיה קלה יותר. גם מי שמחזיק בשמות ידועים כגון טולדנו או קלדרון, די ברור מאיפה באו. אבל עדיין יש חובה להוכיח שהוא ממוצא יהודי "ספרדי" (SEFARADITA). החוק מאפשר גם למי שאינו יהודי היום להגיש בקשה, אבל הוא יהיה חייב להוכיח שהוא במוצאו מיהודי ספרד.


הרשימות של שמות המשפחה שפורסמו באתרים שונים ובהן למעלה מ-5,000 שמות, אינן מהווה ראיה. הרשויות בספרד מכירות רק ברשימת השמות של משפחות ספרדיות מוגנות על ידי ספרד, המצורפות לחוק מיום 29.12.1948. ברשימת השמות מופיעים רק חלק משמות המשפחה בלבד, לדוגמה: כהן, שלתיאל, בוטון, גטניו, סלם, קרסו, חגואל, בורלא, ששון, בנבניסטי, חסיד, בנאדון, נחמיאס, אברבנאל, רווח או ספורטה.


אם המטרה היא אזרחות אירופאית ולא דווקא ספרדית, הליך קבלת האזרחות הפורטוגזית קל יותר


אפשר לפנות בבקשה לאזרחות ספרדית במשך שלוש השנים מהיום שבו החוק נכנס לתוקף, וייתכן שתהיה אורכה של שנה נוספת. תחילה על המבקש לעבור בחינת ידע בתרבות ספרד ובחוקה הספרדית וכן להיבחן בשפה הספרדית במכון "סרוונטס". מי שנולד במדינות דוברות ספרדית יקבל פטור ממבחן השפה.


על המבקש להוכיח קשר מיוחד לספרד. נוסף על כך, רצוי לצרף הוכחות לקשר כלשהו עם ספרד, כגון אישור על לימודים בספרד, עבודה בספרד או השקעה במדינה, או כי בני משפחתו מדרגה ראשונה קיבלו כבר אזרחות. כל מסמך נוסף רק יוסיף, כגון מסמכים על ההיסטוריה המשפחתית, מכתבים, ספרים, כתובה או תעודת לידה בנוסח קסטיליה או המצאת אילן יוחסין.


לאחר הגשת הבקשה, יש להתייצב בספרד בפני נוטריון ספרדי שיעבור על הבקשה ויבדוק את המסמכים בנוכחות המבקש. הבקשה תאושר, ואז המבקש צריך להירשם במרשם האוכלוסין בקונסוליה הספרדית בתל אביב ולהישבע אמונים למלך ולחוקה הספרדית. אז יקבל דרכון ספרדי.


גם פורטוגל, כמו ספרד, מעניקה אזרחות לצאצאיהם של יהודי ספרד. מי שאינו רוצה להיבחן בספרדית ולהיבחן בתרבות והחוקה הספרדית, וגם אינו רוצה לנסוע לפגישה עם הנוטריון בספרד ביום ובשעה שיקבעו לו, הרי יוכל להגיש בקשה לאזרחות פורטוגל בהליך קל יותר ומהיר יותר, מזה שבספרד. לא צריך להיבחן בספרדית ולא צריך להוכיח קשר למדינה.


מי שמעוניין לקבל אזרחות אירופאית ולא צריך דווקא אזרחות ספרדית, הרי עדיף לו לעשות אזרחות פורטוגזית.


יהודית שמיר, עו"ד