החוק בישראל קובע, כי נהג, אשר נוהג תחת השפעת אלכוהול בכמות של 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, ייחשב לשיכור.

 

ועכשיו במילים פחות משפטיות ויותר מובנות - מי שנהג ונעצר בצד, ועורר חשד כי הוא נוהג בשכרות, ייבדק במכשיר הינשוף, שהוא מכשיר דיגיטלי עם פיה ובלון, אליו נושף הנהג במשך מספר שניות, כמו ניסה לנפח את הבלון. הבדיקה מסתיימת כשליטר אוויר ננשף לתוך הבלון.

 

הינשוף מנתח במהירות את מרכיבי האוויר שננשף לתוכו, ומזהה את אחוז האלכוהול המצוי בו. אם המספר שמופיע על הצג הדיגיטלי הוא 290 ומעלה (בקפיצות של 5), ייחשב הנהג לשיכור.

 

אין כל חשיבות למה שתיתם, כמה שתיתם, מתי שתיתם או איך אתם מרגישים בפועל. הינשוף קבע שאתם נוהגים בשיכרות, אז מבחינה משפטית - אתם שיכורים!.

 

ואולם, בארץ קיימת טעות רווחת ונפוצה, אשר מקורה כנראה במדיניות שהייתה נהוגה לפני מספר שנים, אך איננה רלוונטית היום כלל וכלל, לפיה מותר לצרוך "משקה אחד" ואז לנהוג מבלי שהדבר ייחשב לעבירה.

 

המצב בפועל הוא, שמכיוון שאין לדעת כיצד משקה אחד (בקבוק בירה/צ'ייסר/כוס יין או קוקטייל) ישפיע על גופו של הנהג, לא נכון בכלל יהיה לשתות ולנהוג.

 

היות וההשפעה איננה מדוייקת ו/או מדעית - שהלא כוס יין תשפיע על אדם בגובה 1.90מ' ובמשקל 110 ק"ג באופן שונה לחלוטין משתשפיע על בחורה רזה ונמוכה - לא נכון יהיה להעריך באופן עצמאי את המותר והאסור, את המשפיע והלא משפיע, כי אם פשוט להימנע לחלוטין מלשתות לפני נהיגה, יהיו הכמות או הסוג אשר יהיו.

 

כמו כן, קיימת חשיבות למה אכל הנהג, מתי וכמה, ועוד פרמטרים שונים (משקל, גובה, חילוף החומרים וכיו"ב), אשר משתנים מאדם לאדם.

 

יתרה מזאת, ותוך סיכון שאשמע כמו פרסומת בגלגל"צ - אין לתחושת הנהג שום רלוונטיות או חשיבות כשהוא עולה על ההגה. ייתכן ואדם שתה 4 כוסות וויסקי ומרגיש צלול, חד ו"סאחי", אבל מבחינת מכשיר הינשוף, הוא יעבור את הרף המותר (כאמור- 290 מק"ג), ועל כן יכשל בבדיקת הינשוף, יקבל כתב אישום וזימון למשפט, ויהיה צפוי לעונש של פסילת רשיון לתקופה של מינימום שנתיים, יחד עם רכיבים נוספים של קנס, פסילה על תנאי ולעיתים אף מאסר על תנאי.

 

זה כאשר מדובר בעבירת שכרות ראשונה וללא עבר תעבורתי מכביד. העונשים הצפויים במקרה של עבירת שכרות שניה ואילך כבר מגיעים למאסר בפועל! כן כן- מאסר מאחורי סורג ובריח!

 

מובן שבמידה ושוכרים את שירותיו של עו"ד לתעבורה, אשר יודע מה לחפש וכיצד לעשות שימוש בפגמים ובבעיות המצויים בתיק החקירה, ייתכן והוא יצליח להגיע עם התביעות להסדר טיעון ("עיסקה") בו העונש יירד משנתיים, ולעיתים אף משנת פסילה, אך זהו איננו הכלל.

 

לסיכומו של עניין אסיים בהמלצה (מה"שטח" ולא מהתיאוריה) - לא לשתות ולנהוג, כי אינכם יודעים אם ומה תהיה תוצאת הינשוף. בנוסף לכך, למי שמורגל לנהוג ללא מגבלות, גם שלושה חודשים ללא החופש בנהיגה יהוו קושי בלתי נסבל, אז תחשבו עד כמה ה"הנאה" הזמנית של "לדפוק את הראש" בפאב שווה לכם...


עודכן ב: 13/03/2013