הליכים


על פי הנחיית מועצת הרבנות הראשית לישראל משנת 2010 התשע"א, כל מועמד או מעומדת לנישואין שעלו מחו"ל, או שהוריהם נישאו בחו"ל, חייבים הם להוכיח את יהדותם בפני בית דין הרבני טרם נישואיהם בארץ.ללא הוכחת יהדות לא יהיה ניתן לפתוח להם תיק לנישואין במועצות הדתיות ולחתן אותם בארץ כיהודים.


במדינת ישראל נפתחים בשנה בבתי הדין הרבניים כ-3500 תיקים לצורך בירור יהדות למטרת נישואין מכל מי שנולד בתפוצות. הפרוצדורה הנהוגה כיום היא, כי מבקש הבקשה לבירור יהדות מופנה ל'חוקר' הפועל במסגרת בתי הדין הרבניים בישראל, הבקי בשפה, באורחות החיים, במנטאליות וברקע ההיסטורי והגיאוגרפי של המבקש.

 

כל זאת, לאור מסמכים ועדויות ליהדותו שהמבקש אמור להמציא לבית הדין הרבני, כגון:

 

תמונות משפחתיות בעלת רקע יהודי-דתי, מסמכים מהצבא האדום המעיד כי הפונה הינו בן לעם היהודי, רישומים מבית קברות יהודי של בני המשפחה, שטר הכתובה ממעמד חופה וקידושין (כאשר הרב המקדש הינו מוכר בקרב העדה), מרשם אוכלוסין מחו"ל ותעודות לידה ודרכון פנימי ובלבד שיהיו מלפני שנות ה-80, וכיו"ב. לאחר פתיחת תיק לבירור יהדות בבית הדין יוזמן המבקש לדיון בפני החוקר לשיחה אישית לבירור יהדותו, אחר התרשמות החוקר יעביר הוא את חוות דעתו לבית הדין הרבני והחלטה תינתן בהתאם להמלצתו. במקרים שבהם מסקנת המומחה היא כי "לא הוכחה היהדות ברמה מספקת", בית הדין יאמץ את דעתו של החוקר ויציע למבקש לפנות לאפיקי הגיור, כאלטרנטיבה לבירור היהדות.

מתי מומלץ לפנות לבית הדין?


במדינת ישראל תיקי נישואין נפתחים בין- 90 יום ולא יאוחר מ-45 יום לפני מועד הנישואין. תוך פרק זמן קצר זה אמורים בני הזוג להסדיר את כל סידורי החתונה ולקבל החלטות מורכבות על הצד הטוב ביותר. וגם להסדיר את בירור יהדותם בבית הדין הרבני. עם כל זאת אין צורך להמתין לשעת האפס יחד עם בן הזוג הנבחר. בירורי יהדות יכולים להתבצע בבית הדין הרבני בכל גיל ובכל זמן ללא קשר עם מועד הנישואין כיוון שלעיתים בדיקת היהדות נמשכת זמן ממושך. בכל מקרה אין לקבוע תאריך נישואין בטרם קבלת אישור יהדות מבית הדין הרבני.

 


עודכן ב: 08/08/2013