עקב העומס המוטל על מערכת בתי המשפט, רבים הם הסכסוכים המופנים על ידי בית המשפט לגישור. בבתי משפט רבים פועלת מערכת ניתוב תיקים, המפנה לגישור תיקים הנראים ראויים לכך, עוד בטרם נקבע להם תור לדיון בפני שופט.הליכים משפטיים הנוגעים לענייני משפחה הינם טעונים, מורכבים ורגישים. המונחים על ידי עורכי דין מיומנים.


ניתן לחלק באופן גס זוגות בהליכי גירושין לשתי קבוצות: בני זוג המונעים מתוך רגשות כמו נקמה או כעס אשר מוכנים לעשות הכול כדי לפגוע בצד השני, להם יתאימו בד"כ הליכים בפני ביהמ"ש בליווי עו"ד או טוען רבני בפני בית הדין הרבני. הליך גירושין זה ארוך ומלווה בד"כ במריבות אינסופיות הטחת האשמות ו"משחקי כוח", הנגרמות עקב המתח הרב הנוצר אצל הצדדים.

 

הקבוצה השנייה מורכבת מבני זוג אשר מבינים כי הפרידה, על כל המשמעויות הקשות המלוות אותה, יכולה להתבצע בדרך של שלום ונועם, וכי עדיף למזער את הנזקים הנגרמים להורות כשלעצמה ולמשפחה באמצעות תקשורת בוגרת ועניינית המוכוונת ליצירת פתרונות למצב החדש שנוצר. קבוצה זו תבחר בד"כ בהסכם גירושין - בהליך של גישור.

 

הליך הגישור הוא הליך של דיון פתוח, חופשי וברוח טובה, היכול להימשך אף מספר ישיבות. בניגוד להליכים כגון בוררות, או פסק דין על דרך הפשרה, יכול המגשר להיפגש עם כל צד בנפרד ולשמוע את דעתו. אף כי אינה מחויבת בכל מקרה, מרבית המגשרים משתמשים בה. דברים הנאמרים למגשר נשמרים בחיסיון מוחלט, וישיבה במעמד אחד הצדדים היא דרך טובה לרדת לסוף דעתם, לחשוף מידע רגיש ועמדות שהיו מודחקות, מבלי שיהיה חשש כי אלו ישמשו את הצד השני, אלא ישמשו רק את המגשר ככלי לקידום הסכסוך לקראת פתרונו.

מטרתו של הסכם גירושין הינה להסדיר את מכלול ענייני הגירושין בין בני הזוג בכל אחד מהתחומים הבאים:

 

1. לקביעת ענייני המשמורת - אפוטרופסות, דרכים לקבלת החלטות הנוגעות לילדים כגון עיצוב הערכים, ומקום לימודים והסדרי ראיה וביקורים בימי שגרה ובזמן חופשות וחגים.

2. לקביעת סך דמי מזונות הילדים - קביעת גובה התשלום של המזונות ואופן תשלומן.

3. לקביעת חלוקת רכוש נכסים וכספים, זכויות סוציאליות, דירת המגורים.

4. להסדרת הגט בבית הדין הרבני.

 

בני זוג המעדיפים לסיים את הסכסוך ולחתום על הסכם גירושין באופן מהיר ומכובד יכולים לחסוך מעצמם ומבני משפחתם עוגמת נפש רבה, והוצאות כלכליות מיותרות.עפ"י חוק יחסי ממון בין בני זוג, לאחר שהצדדים חותמים על הסכם גירושין, אנו מגישים אותו לאישור בפני בית הדין הרבני וההסכם מקבל תוקף של פסק דין.

 

 

לסיום: התמיכה בכל אחד מבני הזוג חשובה ביותר לצורך יציאה ממשבר הגירושין. מחקרים שפורסמו מראים שהני הזוג חשים תחושת אובדן בתהליך הגירושין הקרובה לתחושה הנוצרת בזמן מוות של אדם קרוב. לכן, כהתמודדות עם המצב, המשפחה החברים ויועצים אחרים מסייעים לבני הזוג. ובכך תהליך הגישור מסתיים בהצלחה.

 

 


 


עודכן ב: 25/04/2010