מאת עו"ד אלון שפיצר ועו"ד קרן לי
מתוך סדרת המאמרים "פשוט לא מסובך"

כל יוצר מקורי זכאי להגנה מכוח חוק זכויות יוצרים על יצירתו המקורית, בין אם היא אמנותית, דרמטית, ספרותית או מוסיקלית.

מהי בעצם זכות יוצרים?

 

זכות יוצרים היא הזכות הבלעדית לעשות ביצירה (או בחלק מהותי ממנה), פעולה אחת או יותר בהתאם לסוג היצירה - פעולות כגון: העתקה, פרסום, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור, עשית פעולה נגזרת והשכרה.

במדינת ישראל, זכות היוצרים ביצירה וההגנה עליה נוצרת עם "לידתה" של היצירה ללא צורך ברישום פורמאלי או נקיטת פעולה כלשהי. מרגע זה ואילך חל איסור, מכוח חוק, לעשות שימוש ביצירה ללא קבלת היתר מבעליה המקורי.

זכות יוצרים מוסדרת בחקיקה הישראלית בשני חוקים:

 

חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007 ופקודת זכויות יוצרים, 1924.

ככל שהמודעות וההבנה בנוגע לזכויות יוצרים גוברת, אומנים ויוצרים רבים חשים צורך להגן על זכויות היוצרים שלהם ביצירה ובכך למנוע העתקות, גניבות או כל שימוש ללא הסכמתם וללא קבלת כל תמורה בגינן. אם ניתן היה לרשום את הזכויות ביצירתם, היוצרים יכלו להוכיח במקרה הצורך, כי הם היוצרים המקוריים של היצירה וכי האחר הוא המפר.

אך אליה וקוץ בה: במדינתנו הקטנה אין כל גוף רשמי בו ניתן לרשום את זכויות היוצרים וזאת בשונה מהאפשרות הקיימת לרישום פטנט, מדגם או סימן מסחר אשר ניתנים לרישום אצל רשם הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר.

למרות זאת, גם ללא גוף רשמי בו ניתן לרשום את זכויות היוצרים, יכול היוצר להגן על יצירתו ולהוכיח במקרה הצורך כי הוא היוצר המקורי של היצירה. כיצד?

ראשית, על היוצר לצפות פני עתיד ולשאול את עצמו שאלה מקדמית חשובה: האם בכוונתי להגן על זכויותיי בגבולות ישראל בלבד או שמא בכוונתי לצאת מגבולות ישראל ולפנות לשווקים נוספים?

במידה והחלטת להגן על יצירתך בגבולות ישראל בלבד, עליך לעשות את שתי הפעולות הבאות; לשלוח את היצירה בדואר לעצמך או להפקיד את היצירה אצל עורך דין ו/או לאחסן את היצירה בשירות שמירה מקוון.

קיימים לפחות שני אתרים ישראלים אשר מספקים את שירותי האחסון הנ"ל ועלות ההפקדה המקוונת נמוכה יחסית ונעה סביב 145-220 ₪ באופן חד פעמי אחת לכמה שנים. יחד עם זאת, יש לזכור כי אין באפשרויות אלו בכדי להוכיח את מקוריות היצירה ו/או לקבל תעודה רשמית ממקור מוסמך.

במידה והחלטת להגן על יצירתך מחוץ לגבולות ישראל, קיימת בפנייך אופציית רישום זכות היוצרים במשרד זכויותה יוצרים האמריקאי השייך לספרית הקונגרס האמריקאי (U.S.Copyright Office). אופציה זו עשויה להיות האפשרות המתאימה ביותר עבורך. ארה"ב (יחד עם רוב מדינות האיחוד האירופי וישראל) חתומה על אמנת ברן המגנה על יצירות שפורסמו ונרשמו בכל אחת מהמדינות החברות בה. אם תרשום את זכות היוצרים בארה"ב, תהיה מוגן בנוסף ברוב מדינות האיחוד האירופאי ואף בישראל.

כמו בישראל, גם בארה"ב אין חובה ממשית לרשום את היצירה על מנת להגן עליה וזכויות היוצרים של היוצר ביצירה, שמורות מרגע יצירתה בפועל. יחד עם זאת, אם יוצר היצירה יבקש להגיש תביעה על הפרת הזכויות בארה"ב, מצבו יהיה טוב יותר, אם רשם את זכויותיו מבעוד מועד. בנוסף, הרישום בארה"ב מומלץ מכמה סיבות נוספות;

(1) יוצרים רבים בוחרים לרשום את יצירותיהם בכדי לקבל לידם תעודת רשמית ממקור מוסמך, בדבר רישום זכויותיהם תוך הבאה לידיעת הציבור כי הם בעלי הזכויות ביצירה כעובדה בשטח.

(2) רישום היצירה יכול לזכות את היוצר בפיצוי סטטוטורי ובשכר טרחת עורכי דין במידה והנושא יגיע לדיון משפטי.

(3) במידה והרישום נערך תוך 5 שנים מיום פרסום היצירה,יחשב הדבר כ"ראיה לכאורה" בבית המשפט.

כיצד יעשה הרישום בפועל?

למשרד זכויות היוצרים האמריקאי, אתר אינטרנט מפורט אשר דרכו ניתן להפקיד יצירות באופן מקוון לאחר יצירת חשבון משתמש באתר,או לחילופין להפקיד את היצירה על ידי שליחתה בדואר לכתובת המשרד.

ההפקדה המקוונת באמצעות Electronic Copyright Office) ECO) הינה הדרך המומלצת לרישום בקשה עבור יצירות ספרותיות, אמנות חזותית, סרטי קולנוע, הקלטות קול וכדומה. באופן זה ניתן לעלות קבצים מסוגים שונים אל המערכת, הטיפול בבקשה יהיה מהיר מאשר דרך הדואר וניתן לבחון את סטטוס הבקשה באופן מקוון. הגשת בקשה מקוונת עולה 35$, כאשר התשלום עבור השירות נעשה באתר מאובטח באמצעות כרטיס אשראי.

הגשה באמצעות הדואר תעלה 50$ והיא תיעשה באמצעות טופס  CO(Application for Copyright Registration).את הטופס ניתן להוריד מאתר האינטרנט של משרד זכויות היוצרים האמריקאי. טופס זה עשוי בפורמט מיוחד, הכולל בר- קוד המאפשר אך ורק למשרד זכויות היוצרים לקרוא אותו. עםהגשת הטופס עליך להגיש עותק של היצירה שברצונך לרשום. עותק זה לא יוחזר עם סיום ההרשמה. הרישום יכנס לתוקף עם השלמת קבלת הבקשה ואישור התשלום עבורה.

עלויות הרישום הראשוני אינן גבוהות, אך יש לשים לב כי כל שירות נוסף שהמשרד מספק, כגון: חיפוש במאגרים, טיפול בהפרות זכויות וכדומה, עשוי לעלות כמה מאות דולרים נוספים. באתר משרד זכויות היוצריםהאמריקאי ניתן למצוא את פירוט העלויות השונות.

לפני כל רישום במשרד זכויות היוצרים האמריקאי, מומלץ לערוך חיפוש ובירור לעניין זכות יוצרים הרשומה כדין בקטלוג זכויות היוצרים - בסיס הנתונים של המשרד, המכיל כ- 20 מיליון רשומות לערך, של יצירות שונות שנרשמו במשרד זכויות היוצרים החל משנת 1978. במידה וברצונך לבדוק אודות זכויות יוצרים לפני שנת 1978, הדבר נעשה באופן ידני על ידי בודקים של משרד זכויות היוצרים האמריקאי ועלותו אינה זולה (נכון להיום 165$ לשעה, כאשר המינימום לתשלום עבור שעתיים).

כפי שסקרנו במאמר זה, לכל יוצר מקורי קיימת זכות יוצרים ביצירתו. עד להקמת גוף רשמי לרישום זכויות יוצרים במדינת ישראל, כל יוצר יכול לבצע מספר פעולות מינימאלי אשר יעניקו לו תחושת ביטחון כי עשה את המקסימום על מנת להגן על זכות היוצרים שלו ביצירה ובכך ייתכן וימנע מעצמו עגמת נפש מיותרת בעתיד.

הכותבים הינם המייסדים ובעלי משרד הרשנזון לי שפיצר ושות' העוסק בין היתר בזכויות יוצרים וקניין רוחני, רישום סימני מסחר, משפט אזרחי-מסחרי, חוזים ודיני עבודה.

*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לו. יש להיוועץ בעו"דהמתמחה בתחום זכויות היוצרים טרם שימוש במידע זה.


עודכן ב: 12/08/2013