נכתב על ידי עו"ד אלון שפיצר ועו"ד קרן לי


מתוך סדרת המאמרים "פשוט לא מסובך"

 

כל אדם רשאי לפתוח חברה, גם אם הוא בעל המניות היחיד בה, ובלבד שאף מטרה ממטרות החברה אינה נוגדת את החוק, אינה בלתימוסרית, או אינה נוגדת את תקנות הציבור.

 

מהי בעצם חברה?

 

על פי חוק החברות התשנ"ט-1999, חברה המאוגדת כדין ברשם החברות תהא "אישיותמשפטית נפרדת" מבעליה לעניין זכויותיה וחובותיה דהיינו, החברה עצמה יכולהלתבוע ולהיתבע וברוב המקרים לא ניתן יהיה לחייב את מנהליה ו/או בעלי מניותיה בחובותיה. חברה בע"מ (בעירבון מוגבל) היא חברה המוגבלת במניותיה. דהיינו, אחריות ו/או חובות מנהליה במצב של קריסת החברה, תהא מוגבלת אך ורק לסך ההון הנקוב במניות שהם החזיקו (כפי שנרשם מראש בבקשת הרישום ובתקנון החברה). חברה בעירבון מוגבל נדרשת להוסיף את המילה "בע"מ"אחרי שמה בכל אזכור השם.

 

לאחר שהחלטת להקים חברה, עליך לענות על מספר שאלות מקדמיות. תשובות לשאלות אלה, יסייעו בידך להתקדם עם הקמת החברה; ראשית, האם בכוונתי להקים את החברה עם שותפים נוספים מלבדי? אם התשובה חיובית, מומלץ כי השותפים יכינו "הסכם מייסדים", אשר יבהיר באופן חד משמעי את תפקידו ותחומי האחריות של כל אחד ואחד מכם, חלוקת אחוזי הבעלות, מטרת החברה, מיקומה, שמה וכולי.

 

שנית, מה יהיה שם החברה. לבחירת השם מספר הגבלות בחוק החברות והם; (1) אין לרשום את שם החברה, בשם זהה או דומה לשםחברה רשומה אחרת, (2) חל איסור לעשות שימוש בסימן מסחר רשום לגבי טובין או שירותיםשעוסקים בהם למטרות הדומות למטרות החברה המבקשת להירשם, או שם הדומה לו עד כדי להטעות, (אלא אם כן הוכח לרשם כי בעל סימן המסחר הסכים לכך בכתב), (3) אין לרשום שם שרשם החברות סבור כי יש בומשום תרמית או הטעיה או פגיעה בתקנת הציבור או ברגשותיו ועוד.

 

אם אינך בטוח ששם החברה שבחרת הינו מקורי וברצונך לוודא זאת, יש לערוך בדיקה באתר רשם החברות בכתובת:

http://147.237.72.24/WebOJSite/CompaniesList.aspx .

 

לאחר בדיקה זו, תוכל להיות שקט כי בחרת בשם מקורי שלא נתפס בעבר על ידי מישהו אחר. מומלץ להכין מראש שם נוסף לחברה וזאת למקרה בו רשם החברות לא ימצא לנכון לאשר את השם הראשון בו חפצת.

 

לאחר שענית על השאלות המקדמיות והגדרת לעצמך את שם החברה, מטרותיהושותפיה, אתה יכול להתפנות למלאכת הקמתה. עורך הדין המלווה אותך בהליך פתיחת החברה, יכין עבורך את כל המסמכים הדרושים על ידי רשם החברות והם; (1) בקשה לרישום חברה, (2) תקנון חברה, (3) הצהרת בעלי מניות והצהרת דירקטורים ראשונים. למסמכים תצורף קבלה בגין תשלום אגרת רישום חברה חדשה, אשר נכון למועד כתיבת מאמר זה, עומדת על סך של 2345 ₪.

  

את המסמכים יש להביא למשרדי רשם החברות, או לחילופין לשולחם באמצעות הדואר. עם סיום ההליך תקבל "תעודת התאגדות" הכוללת את מספר הח.פ. (חברה פרטית) של החברה.

 

לאחר קבלת תעודת התאגדות לחברה החדשה שפתחת, עליך לערוךאסיפה כללית של כל בעלי המניות בחברה. הישיבה הראשונה תוקדש בדרך כלל להחלטות ראשוניות הנוגעות לפתיחת חשבון בנק עבור החברה, מורשי חתימות בחשבון וכדומה. עם תום הישיבה, יוציא עורך דינך פרוטוקול מסודר המשקף את ההחלטות שנתקבלו באסיפה הכללית של בעליה מניות ואף יחתום עליה.

 

מזל טוב! אתה הבעלים הגאה של חברה בע"מ. מה שנותר לנו לאחל לךהוא שתצליח בעסקייך!

 

כפי שסקרנו במאמר זה, הליך הקמה ופתיחת חברה הינו הצעד הראשון של כל יזם או בעל עסק בפתיחת עסק חדש, או בהרחבתו. הליך זה הכרחי על מנת להגן על זכויותיך המשפטיות הן בעת הצלחה החברה והן בכישלונה והינו בעל השלכות משפטיות וכספיות שונות.במידה והתהליך יעשה באופן מקצועי ויעיל, הוא יהיה מהיר ופשוט. מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בתחום אשר יוכל לספק שירותים משפטיים מקצועיים בתחום וכן שירותירו"ח משלימים.

 

פירמת הרשנזון לי שפיצר ושות' מלווה בעלי עסקים בהליך רישוםחברה בע"מ, החל מניסוח הסכם המייסדים, תקנון ופרוטוקולים, דרך בדיקת שם החברה, רישום סימני מסחר, שמירה על זכויות הקניין הרוחני וכלה בהליכי הרישום אל מול רשם החברות,התנהלות מול הבנקים, דיני עבודה, חוזי מקרקעין וייעוץ משפטי שוטף באמצעות שירותי מיקור חוץ מתקדמים.

 

הפירמה מספקת שירותים משלימים באמצעות רו"ח מקצועי ומיומן, לכל תחומי המיסוי, רישום וליווי בפתיחת תיקי החברה מול רשויות המס (מס ההכנסה, מע"מ וביטוח לאומי), פתרונות מס, החזרים משכורות לעובדים וכולי.

 

*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לו. יש להיוועץ בעו"ד המתמחה במשפט מסחרי טרם שימוש במידע זה.
 

 


עודכן ב: 09/07/2015