להשתתף בתערוכה ולהישאר בחיים

עצות חשובות מנקודת מבט משפטית לתערוכת המובייל העולמית MWC 2011

מאת: עו"ד קרן לי (LL.M)

 

 

חברות קטנות כגדולות מתעשיית המובייל בישראל, מתכוונות להגיע גם השנה לתערוכת המובייל העולמית בברצלונה MWC 2011. התערוכה היא הזדמנות נפלאה ליצור שיתופי פעולה, לעניין משקיעים, למצוא לקוחות פוטנציאליים ולמכור את המוצר, השירות או הטכנולוגיה שלך.

 

הכנה מוקדמת היא המתכון שלך להצלחה!

 

עו"ד קרן לי המתמחה במשפט מסחרי וקניין רוחני במדיה סלולרית מביאה את 10 הדיברות "איך לחזור מנצח מברצלונה".

 

 

מלכודות משפטיות במצבי לחץ


תערוכות בינלאומיות ונטוורקינג הן דבר מתיש. הטיסה, הקצב המהיר והתחרותיות ליצירת שיתופי פעולה. הלחץ הרב המאפיין תערוכות מסוג זה, יכול לגרום לעשיית טעויות משפטיות קריטיות. במצבים מסוג זה הקפד לא לתת לאינטנסיביות, לרעש ולהמולה להשתלט עלייך ולמנוע קבלת החלטות נבונות, תוך תשומת לב לפרטים הקטנים.

 

× היה מודע. אל תיתן ללחץ של הצד השני או ללחץ בזמן להשפיע על החלטותיך ועל תשומת ליבך.

× קרא כל מסמך לאט, רצוי פעמיים ואל תפספס את האותיות הקטנות.

× אל תתבייש להשתמש במתורגמן בעת הצורך.

× אל תתחייב לדברים שאינך בעל הסמכות לעשות כן או שאינך בטוח שתוכל לעמוד בהם.

× אל תחתום על מסמכים אם אין לך זכות חתימה בחברה.

 

שיחות "על רגל אחת" - איך לא ליפול


שיחות "על רגל אחת" הן אחד המאפיינים הבולטים של תערוכות בינלאומיות. הנטייה הטבעית להאמין כי שיחה מסוג זה אינה מחייבת וכי הצד השני לא "יתפוס אותי במילה" היא טעות מיסודה. שיחות אלו הן התשתית עליה בנויים יסודות ההסכמים ושיתופי הפעולה העתידיים והיא עלולה לגרום לך להתחייבויות שלא התכוונת לבצע או שבמחשבה שנייה התחרטת עליהן.

 

× בשיחות מסוג זה הקפד לא להבטיח דבר גם אם זה בע"פ.

× נסה לענות בתשובות כלליות. מומלץ להשתמש בהבטחה לבדוק את הנושא לעומק, או לברר עניין כלשהו על מנת לאפשר לעצמך את הזמן הדרוש לחשוב על העניין בשנית ובשלווה.

× אל תחשוף יותר מיד, אל תתפאר או תגזים ושוב - אל תבטיח מה שלא תוכל לקיים.

× אל תתחייב בעל פה תוך כדי לחיצת יד- זה יכול להיחשב כחוזה לכל דבר.

× אל תכתוב יחד עם הצד השני על מפית במסעדה את סיכום הדברים – זה עלול לחייב אותך מבחינה משפטית בדיוק כמו הסכם חתום.

 

שיתופי פעולה עתידיים - להחזיק את החבל משני הקצוות


החשש הגדול ביותר הוא לגלות כי חברה אחרת פיתחה את השירות עליו אתה עובד כבר חודשים, או כי מישהו אחר חשף יישום או טכנולוגיה חדשנית שבוע אחד לפנייך. התסכול יהיה גדול אף יותר, אם יתברר שאתה גרמת לכך. אל תשכח - תערוכות בינלאומיות משמשות לא רק לשיתופי פעולה אלא גם למודיעין עסקי.

 

× ספר רק את מה שברצונך לספר וחשוף רק את הדברים הרלוונטיים.

× במידה והמוצר, היישום או האפליקציה כבר קיים והוא מוגן ורשום – תוכל להיות בטוח ומשוחרר. אם לא - הדילמה הקבועה היא מה לגלות ועד כמה לחשוף.

× הכן את עצמך לפני היציאה לתערוכה. החלט מראש מה בכוונתך לחשוף ומה לא. קבע את גבולות המידע שברצונך לחשוף ואל תתפתה לעבור אותו.

× וודא כי אינך מגלה מידע קריטי עבורך וכמובן אל תשכח להחתים על הסכם סודיות ואי תחרות לפני חשיפת המידע.

 

משקיעים פוטנציאליים – גם ליצור עניין וגם לשמור על ה- IP


לעניין משקיע פוטנציאלי ברעיון הוא אינו דבר של מה בכך. לעניין את המשקיע וגם להצליח לשמור על הסודות המקצועיים שלך, זו משימה כמעט בלתי אפשרית. במצב זה אתה הולך על חבל דק.

× חלק את השיחה לשלבים גם אם היא אורכת 5 דקות בלבד.

× בשלב ראשון של השיחה ספר על הרעיון בקווים כלליים בלבד.

× היה רגיש ומודע לתגובת הצד השני, נסה להבין לאן נושבת הרוח. רק במידה ואתה חש כי הצד השני מביע סקרנות, חשוף עוד טפח וכך הלאה.

× לעולם אל תחשוף את כל הפרטים יחד. שמור לעצמך סודות מסחריים הניתנים להעתקה בקלות. השתמש במושגים כלליים, השמט חלק מפרטי הטכנולוגיה.

× מיותר לפרט מהם סימני המסחר כגון שם המוצר, סימון או לוגו. אל תמסור למשקיע פירוט בכתב, שמור על הקוד לעצמך.

הסכמי סודיות


יכולת אכיפתם מוטלת בספק, מעקב ובקרה אחריהם מעולם לא הייתה אפשרית, אך לפני כל חשיפת רעיון, מוצר, או טכנולוגיה שלוף בביטחון מסמך סודיות קצר ומנוסח היטב לחתימת הצד השני. הסכם סודיות מעניק תחושת ביטחון לצד החושף ומייצר התראה ודמי רצינות מינימאליים מהצד הנחשף.

 

× הבא אתך מהארץ עותקים מודפסים של הסכם הסודיות.

× הכר את ההסכם לעומק ודאג להבין את סעיפיו השונים. דע באילו סעיפים ניתן לעשות שינויים ואילו סעיפים חייבים להישאר בכל מחיר.

× השתדל להחתים על הסכם סודיות שלך ולא לחתום על הסכם של הצד השני. מול חברות גדולות ממך, זה יהיה קשה. כמו במערב הפרוע, לעיתים מי ששולף מהר יותר, מצליח.

× במידה ואתה נדרש לחתום על הסכם סודיות של חברה אחרת, וודא כי הוא בנוסח סטנדרטי, מוגבל בזמן סביר ומכיל את פירוט המקרים בהם המידע הופך לנחלת הכלל.

 

הסכמי אי תחרות


שיתופי פעולה עם חברות אחרות מהתעשייה, היו מאז ומתמיד כלי לקידום, פיתוח וייעול תהליכים. בבואך לשתף פעולה עם חברה אחרת מהתחום עלייך למנוע מצב בו החברה עימה שיתפת פעולה גונבת את הרעיון ומייצרת אותו בעצמה או "מספחת" אליה לקוחות שלך.

 

× לפני כל שיתוף פעולה, עלייך לוודא כי החברות חותמות על מסמך אי תחרות.

× הקפד שההסכם כולל את פרטי שיתוף הפעולה לפרטים, קיימת התייחסות ברורה לנושא הבלעדיות, מובהר למי שייכים הלקוחות ובאילו מקרים ניתן לפנות אליהם וכן התחייבות של הצדדים לאי תחרות לתקופה קצובה או בלתי קצובה בזמן.

 

חוזק השרשרת - העובדים שלך בתערוכה


בין אם שלחת עובדים מהארץ להשתתף בתערוכה, או אם אתה נעזר בעובדים מקומיים:

 

× הכר את זכויותיהם הסוציאליות ופעל לפי חוקי העבודה.

× תדרך אותם לקראת התערוכה וודא שהם יודעים מה לחשוף ומה לא, מה לגלות ומה לשמור כמידע סודי.

× הנחה אותם לא להתחייב ולחתום בשם החברה ודאג למנות מנהל אחראי.

בטחון שדה – לא רק בצבא
בתערוכת המובייל העולמית כמו בתערוכות מקצועיות אחרות תחום הריגול התעשייתי פורח. התערוכה תתקיים במשך 3 ימים אינטנסיביים מהבוקר ועד הערב ואתה ועובדייך תעבדו סביב השעון בקצב מהיר, בלחץ ואל מול קהל אנשים גדול.

× שמור על סדר בדוכן ומסביבו.

× אל תשאיר מסמכי חברה גלויים, שמור על סיכומים עם אחרים, וודא כי הסכמי סודיות והסכמי שיתוף פעולה שמורים במקום אחד ולא גלויים לעוברים בתערוכה או נעלמים.

× הקפד להצניע סימנים, שרטוטים, רישומים, אשר הינם קלים להעתקה ולצילום.

× השאר חומרים סודיים בכספת המלון.

 

 

MOU – איך להימנע מחשיפות משפטיות


מסמך MOU או בשמו העברי "מזכר הבנות" הינו מסמך עקרונות, המכיל את ההסכמות העקרוניות, התחייבויות והצהרות הצדדים כמו גם את המודל המסחרי שנסגר. מזכר ההבנות הוא בדרך כלל הצעד הראשון לביצוע עסקה, לפני שהצדדים יערבו את עורכי הדין ויכנסו לניסוח חוזה משפטי מורכב ומפורט. בתערוכת המובייל, תיחשף להזדמנויות עסקיות רבות ותשאף לסכם על כמה שיותר שיתופי פעולה.

 

תנאי הלחץ, כמות העסקאות והמהירות מכתיבים צורך בחתימה על מזכרי הבנות רבים ככל הניתן וזאת על מנת "לסגור" כמה שיותר עסקאות ולסכם את התנאים העקרוניים. במרבית המקרים, נוהגים הצדדים לחתום על המסמך ללא ליווי וייעוץ משפטי צמוד. שים לב – זהו מסמך מפשטי ומחייב לכל דבר ועניין וכתוצאה מחוסר הבנה, ידע ותשומת לב אתה עלול ליפול למלכודות משפטיות או לחשוף את החברה לסוגיות משפטיות בעיתיות.

 

× מסמך MOU חתום, מחייב את הצדדים בדיוק כמו חוזה ויש להתייחס אליו בתשומת לב ראויה. אל תתפתה להבטחות שאינך בטוח כי תוכל לקיים

× השתדל לכתוב את הפרטים במילים פשוטות וכמה שיותר ברור ומובן. אל תכנס לניסוחים מסובכים ומפולפלים.

× נסה להגבילו לפרטי העסקה, התחייבויות הצדדים והמודל המסחרי בלבד והקפד לא להכניס למסמך סעיפים משפטיים כלל כגון סעיפי שיפוי וכדומה.

× כתוב מפורשות כי המסמך כפוף לחוזה הראשי ויהיה תקף רק אם הצדדים יגיעו להסכמות ויחתמו על חוזה ראשי זה.

× קבע מסגרת זמן רשמית וברורה לחתימת חוזה ראשי.

× הכנס למסמך את הצהרת הצד השני כי אין מניעה חוקית להתקשר בהסכם וכן כי הוא מסוגל לעמוד בהתחייבויותיו. וודא כי הוא בעל זכות חתימה וישות משפטית בפני עצמה.

 

 

רישום סימני מסחר זכויות יוצרים ומה שביניהם


זכויות קניין רוחני מסוימות ניתנות לרישום וחלקן ניתנות לרישום רק בארצות מסוימות. כדי להיות בטוח כי הינך בעל הזכויות היחידי בשם ובלוגו שבחרת לאפליקציה, למוצר, לעיצוב, ליישום או לטכנולוגיה, עלייך לרשום אותו כסימן מסחר בישראל וברישום בינלאומי. סימן מסחר רשום מקים לך זכות לתבוע את מי שמעתיק ויעניק לך הגנה משפטית במידה ואחר יטען לבעלות עליו. רישום פטנט על הטכנולוגיה מחויב המציאות. אל תקל ראש בנושא הקניין הרוחני שלך.

 

מלבד היתרונות הברורים בהגנה על זכויותייך, רישום ושמירה כאמור מעלים את ערך החברה והמוצר בפני משקיעים פוטנציאליים. זכור כי קניין רוחני של חברה שווה כסף רב.

 

 

על הכותבת:

הכותבת הינה מייסדת ובעלת משרד הבוטיק הרשנזון לי ושות' המתמחה במשפט מסחרי וקניין רוחני במדיה סלולרית.

 

 

*אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או יעוץ משפטי או תחליף לו ואין להסתמך עליו או להחליפו במידע משפטי פרטני. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד

 


עודכן ב: 24/07/2013