תאונת דרכים הינה אחד המקרים בהם אדם נורמטיבי מן הישוב, עלול להיקלע לסיטואציה בה עליו להתמודד עם חוק סדר הדין הפלילי. במקרים רבים של תאונת דרכים קיימת חובת פסילה מינימלית של 3 חודשים. בתי המשפט לתעבורה נוטים להכביד בענישה לתקופה שמעבר לפסילת המינימום וזאת על מנת ליצור הרתעה בקרב הציבור.


לאחר חקירה תחת אזהרה, שבה יש לנחקר זכות לבקש להתייעץ עם עורך דין, רשאי קצין משטרה לפסול את רישיונו של הנהג במקום לתקופה שבין 60 ל- 90 יום, תלוי בחומרת התאונה. כאשר מדובר בתאונת דרכים חמורה עם הרוג/ ים הפסילה יכולה להיות ארוכה יותר, משטרת התנועה יכולה לבקש פסילה של רישיון הנהיגה עד תום ההליכים המשפטיים.


פסילה על ידי בתי המשפט- בעקבות תאונת הדרכים, ולאחר שהמשטרה חקרה את תאונת הדרכים, מוגש לבית המשפט כתב אישום בגין התאונה. העונש תלוי בחומרת הסעיפים בכתב האישום, אם תאונת הדרכים נגרמה, למשל , עקב אי ציות לתמרור "עצור" או ל"אור אדום ברמזור", רישיון הנהיגה עלול להיפסל לתקופה של 3 חודשים לפחות, פסילת מינימום, בנסיבות אחרות ומחמירות יותר , העונש יהיה אף כבד יותר.


תאונת דרכים שכתוצאה מכך נהרג אדם - משטרת התנועה מעבירה את התיקים לפרקליטות המדינה, כאשר היא זו שמגישה את כתב האישום ומנהלת את התיק. הפרקליטות נוטה לבקש מבית המשפט לפסול את הנהג עד לתום ההליכים. נהג אשר מורשע בתאונת דרכים שבה נהרג אדם, בית המשפט יכול להטיל על הנהג עונש מאסר בפועל.


בכל תאונת דרכים ובמיוחד בתאונות קטלניות - עורך דין לתעבורה צריך לבדוק היטב את זירת התאונה, לבחון את הראיות בתיק המשטרה, לקרוא את המסקנות של בוחן המשטרה. מומלץ לפנות לעורך דין שעוסק אך ורק בתחום התעבורה מיד לאחר קרות התאונה, וזאת על מנת שיהיה ניתן להגיע לזירת התאונה ולבחון אותה מקרוב.


התייעצות עם עורך דין לתעבורה לאחר תאונת דרכים היא הכרחית, במיוחד כאשר המשטרה חוקרת את נסיבות תאונת הדרכים, ו"לכאורה" נמצא אשם בתאונת הדרכים. לאחר פרק זמן, הנאשם מקבל כתב אישום וזמנה לבית המשפט לתעבורה. מי שמייצג את הנהג בבית המשפט לתעבורה הוא עורך דין לתעבורה אשר תחום התמחות שלו העיקרי והיחידי הוא דיני תעבורה. תפקידו של עורך הדין לתעבורה הוא להוכיח את חפותו של הנאשם, ולציין שהוא נהג על פי החוק, לחפש אשם תורם לתאונה, לבדוק את הממצאים של בוחן התנועה ועוד... על מנת להוכיח זאת צריך לשכור את שירותי עורך הדין לתעבורה, אשר עוסק אך ורק בתחום זה.