החלטתם להתגרש? עצרו רגע, התאפקו ותיישמו את הטיפים הבאים:


אם הינך חושש/ת (גם אם אין חשש) כי בן/בת זוגך עומד/ת להגיש נגדך תביעה עשה/י כל מאמץ להקדים אותו/ה
- יש חשיבות לעובדה מי מגיש תביעה קודם ולאיזו ערכאה – לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. עם זאת אל תרוץ לבית הדין הרבני על מנת לפתוח תיק ולהקדים את אשתך, פתיחת תיק בבית הדין הרבני לא תמיד מביאה תועלת ולעיתים אף מזיקה. לניסוח כתב התביעה יש משמעות מכרעת שכן רק תביעה שעומדת בקריטריונים מסוימים תאפשר את רכישת הסמכות בבית הדין הרבני. לעיתים פנייה לבית הדין הרבני תגרום לפונה דווקא נזק מבחינת אסטרטגיה של הליך הגירושין.


אסוף מידע על בן /בת הזוג העשוי לסייע בהליכי הגירושין ובשלב המו"מ - אסוף כל מידע אפשרי על מצב הנכסים שלכם ושל בן או בת זוגכם וכן בכל הנוגע להכנסותיו/ה. עם גילוי הרצון להתגרש מסמכים מעטים עלולים להיעלם באורח פלא, חיטוט בתיק, בארנק ובמסמכים עשוי להביא לגילוי מידע חדש כגון תדפיסי בנק, תלושי שכר (מהם ניתן לגלות זכויות סוציאליות) הסכמי רכישה, מסמכי בעלות על נכסים, רישיונות , דפי פירוט כרטיסי אשראי, מסמכים המעידים על זיקה לרכוש או על זכויות, חשבונות המרמזים על רמת חיים וכל מסמך אחר בעל השלכה על הכספים.


בדוק את זכויותיך ואת מצבך המשפטי בטרם תנקוט בצעד כלשהוא נגד בן/בת הזוג - לפני הליכים משמעותיים ומכריעים בחייך חשוב להיוועץ בעורך דין העוסק בענייני גירושין אשר יעזור לך לבחור ולקדם צעדיך בתבונה, להגן על זכיותיך להבהיר את מצבך המשפט. ייעוץ משפטי בתחילת ההליך יכול למזער נזקים, לחסוך כסף רב בהמשך ולקבוע את רמת חייך לאחר הגירושין.


אל תאפשר/י הגדלת יתרת חובה בחשבון המשותף בכוונה תחילה - לעיתים אחד הצדדים דואג לבצע הברחת כספים בין היתר על ידי משיכות יתר חריגות. את החוב המשותף לבנק תיאלצו לשלם שניכם ולכן מומלץ לפנות לבנק ולהורות כי כל חיוב כספי בחשבון יהיה מותנה בחתימת שני הצדדים. פעולה זו עשויה למנוע הסתבכות כספית .


אל תקשיב לעצות של חברים וקרובי משפחה - כל מקרה הוא לגופו. בני משפחה, מכרים וחברים שהיו מעורבים בהליכי גירושין נוהגים להשיא עצות המבוססות על ניסיונם האישי ואשר אינו מתאים בהכרח לנסיבות האישיות של המקרה שלך. נקיטת הליך כלשהוא על סמך עצות של חברים עלול לגרום נזק בלתי הפיך. כל מקרה הוא שונה ולכל משפחה נתונים עובדתיים שונים ולכן אל תשמע/י לעצות גם לאלה הרוצים בטובתך.


ערוך צוואה בה תקבעי מי יירש את רכושך - כל עוד אתם נשואים בן או בת הזוג יירש על פי החוק, מחצית מכל רכושכם אלא אם קבעתם אחרת בצוואה. הליך הגירושין יכול להיות ארוך מאוד מייסר ומייגע. מומלץ במקרה זה לערוך צוואה ולמנוע את הורשת רכושכם דווקא לבן הזוג ממנו אתם מעוניינים להתגרש.


קיימות עצות נוספות רבות ומגוונות אותן כדאי ליישם . כדאי רצוי ומומלץ לקבל ייעוץ משפטי מעורכי דין המתמחים בתחום דיני המשפחה.
מאמר זה הינו למידע ראשוני בלבד ואינו מיועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו.


עודכן ב: 24/01/2013