רבים וטובים אינם יודעים זאת, אך גם אם רק נחשדתם בעבירה פלילית שכלל לא הבשילה לכדי כתב אישום, הרי שרישום כלשהו נותר (כמעט) תמיד בגליון הרישום הפלילי במשטרת ישראל. לרישום הפלילי עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת בשלל תחומי החיים בהווה ובוודאי בעתיד.


למשל: קבלת רשיון נשק, רשיון למונית, עיסוק במשרות בטחוניות מסויימות, משרות דירקטור בחברה ציבורית ועוד.

מעבר לכך, לרישום הפלילי השלכות נורמטיביות גם בקבלה למקומות עבודה "רגילים" המבקשים ליתר ביטחון, המצאת תעודת יושר מהמועמד לעבודה. לעולם יהיה זה מביך לגלות כי תיק החזקת סמים קלים שנפתח ונסגר מחוסר עניין לציבור, ממשיך ללוות את המועמד לעבודה, עוד שנים רבות לאחר שחזר מהמזרח הרחוק והסמים רחוקים ממנו, רחוק מזרח ממערב... או כאשר קטטה שהשתתפת בה בתקופת התיכון, מלווה רישום פלילי שעניינו "תקיפה בנסיבות מחמירות"! וזאת, נזכיר, אף אם כלל לא הוגש כנגדך כתב אישום!.

יתרה על כך, לא נדירים כלל המקרים בהם המדובר בעבירות חמורות (פשע) הנמצאות בסמכות הפרקליטות ועל הפרקליט המטפל בתיק לקבוע, האם יש די ראיות להגיש כתב אישום, או שמא יש לגנוז התיק.

גם במקרה בו החליטה הפרקליטות לגנוז את התיק כנגדך, יש משמעות הרת גורל לעילת הסגירה.

לאחר הקדמה ארוכה זו, הגיע הזמן לפירוט עילות הסגירה והשוני ביניהם:

בחוק קבועות שלוש עילות המשמשות את מערכת האכיפה בבואה לגנוז תיק פלילי.

העילה הראשונה והנפוצה מכולן היא :א) חוסר בראיות מספיקות- המשמעות המשפטית: התובע שטיפל בתיק אינו משוכנע לגמרי בחפותך, אך אין בידו תשתית ראייתית מספקת ע"מ להגיש כתב אישום בעל סיכוי סביר להרשעה בבית משפט. המשמעות בציבור: כולם מאמינים שביצעת את העבירה, אך הצלחת לחמוק מכך בשן ועין (אולי יש לך קשר להיעלמותו של העד העיקרי...)

ב) חוסר עניין לציבור או, נסיבות העניין אינן מגלות עניין לציבור- המשמעות המשפטית: לשאלת האשמה אין למעשה משקל גבוה כאשר זו עילת הסגירה, התובע יכול להיות משוכנע כי אתה אשם, אך לרוב מדובר בעבירה פעוטה (החזקת ג’וינט, דחיפה קלה בעת קטטה, עבירות אלימות מינוריות בין בני משפחה ועוד) שאינה מצדיקה סנקציה פלילית ומאפשרת סגירה התיק למרות קיומן של ראיות לכאורה לביצוע עבירה פלילית.

ג) חוסר אשמה פלילית- זו עילת הסגירה החשובה לך ביותר!, כאן למעשה מוצהר קבל עם ועולם כי לאחר שרשויות האכיפה עיינו בחומר החקירה, לא היה מנוס מהמסקנה כי לא עשית דבר ולמעשה אתה חף מפשע. כאשר זו עילת הסגירה, לא יוותר כל רישום פלילי בעברך והמקרה היה כלא היה! בשונה מעילות הסגירה הקודמות, לא מדובר בכך שיצאת בשן ועין מהחקירה (חוסר ראיות) או שביצעת עבירה פעוטה (חוסר עניין לציבור), אלא בחפות מלאה.

אם הגעת לשלב זה במאמר, בוודאי ברור לך עתה כי אם תיק החקירה בעניינך נסגר, יש חשיבות רבה לעילת הסגירה.
לאחר שהתיק נסגר, עליך לצפות למכתב מהמשטרה (מחלקת תביעות), או מהפרקליטות, המודיע לך כי התיק בעניינך נסגר, תוך פירוט עילת הסגירה.

גם אם עילת הסגירה הנה גניזה מחוסר ראיות או מחוסר עניין לציבור, הרי שלא הכל אבוד וניתן לשנות את רוע הגזירה. המחוקק קבע זכות ערר על החלטת המשטרה/ פרקליטות (למתעניינים, סעיף 64 לחוק סדר הדין הפלילי) וזכותך לערור בתוך 30 יום מקבלת המכתב ולבקש שינוי עילת הסגירה תוך פירוט הנימוקים התומכים בבקשתך.

מומלץ מאוד כי לא תסמוך על יכולת השכנוע שלך (גם אם סיימת בגרות 5 יחידות בהבעה וחיבור בהצטיינות...) ותיעזר בשלב זה בעו"ד מנוסה המכיר את המסגרת המשפטית בתחום זה. ניסוח הודעת ערר לגורמי האכיפה ע"י עו"ד מנוסה, עשוייה לשפר משמעותית את הסיכוי כי הנמען ישתכנע כי דווקא במקרה שלך יש לשנות את עילת הגניזה לחוסר אשמה פלילית.

לעילת הסגירה יש משמעות רבה גם מכיוונם של נפגעי עבירה. לדוגמא: נפגעת עבירת מין מתלוננת כנגד פלוני כי אנס אותה. לאחר בחינת התיק בידי גורמי האכיפה הוחלט לגנוז התיק עקב חוסר בראיות מספיקות.

מדובר בעילת סגירה שכיחה בתיקי עבירות מין, בהן בדר"כ הראיות מתבססות על עדות המתלוננת ללא תמיכה בראיות חיצוניות. המתלוננת עומדת על תלונתה וסבורה כי נגרם לה עוול. גם כאן, לא כלו הקיצין והמתלוננת יכולה לערור על החלטת גורמי האכיפה.

גם במקרה זה מומלץ כי הודעת הערר תנוסח ע"י עו"ד מנוסה המכיר את התיק על בוריו, ע"מ לנסות ולשכנע את גורמי האכיפה בטעותם.

מנסיוני, הודעות ערר המנוסחות ע"י נפגעי עבירה בעצמם אינן זוכות למענה הולם, והסיכויים לשינוי עמדת גורמי האכיפה, קלושים, משום שבדר"כ הנימוקים מתבססים על טענות מתחום הרגש ולא על נימוקים משפטיים סדורים המגובים בחומר הראיות.

לסיכום, גניזת תיק פלילי אינה סוף פסוק. ברוב המקרים, הרישום הפלילי עלול ללוות אותנו עוד שנים ארוכות וישנה חשיבות רבה להתעקש במקרים המתאימים על שינוי עילת הסגירה ל"חוסר אשמה פלילית" ע"מ למנוע "כתם שחור" לשנים ארוכות. כמו כן, הדגמנו כי גם לקורבנות עבירה זיקה לעילת הסגירה.

שוב, באם קיבלתם מכתב מרשויות האכיפה המודיע לכם כי תיק החקירה בעניינכם נגנז (מזל טוב), אל תמהרו לחגוג, הביטו היטב מהי עילת הסגירה ובחנו האם היא מקובלת עליכם. באם אתם סבורים כי יש מקום לתקוף ההחלטה (ומנסיוני, כמעט תמיד כדאי לנסות), פנו לעו"ד פלילי מנוסה.

 


 


עודכן ב: 24/07/2013