מאת: עו"ד עמיר אושפיז

 

בין אם החלטתם לעזוב את מקום העבודה מיוזמתכם ובין אם פוטרתם על ידי המעסיק, להלן רשימה קצרה הכוללת מספר נקודות שכדאי לכם לשים לב אליהן ואשר תסייע לכם לבדוק את זכויותיכם ולפעול למימושן במידת הצורך.


1. תקופת הודעה מוקדמת


קיבלתם הודעת פיטורים? אתם זכאים לימי הודעה מוקדמת. ברוב המקרים, אין משמעה של הודעת פיטורים עזיבה מיידית של מקום העבודה ולשם כך נקבעו ימי הודעה מוקדמת.


כיצד מחושבת תקופת ההודעה המוקדמת?


• עובד המועסק במשכורת חודשית:


אם הועסקתם במשך שישה חודשים כעובדים במשכורת חודשית - כל חודש עבודה מזכה אתכם ביום אחד של הודעה מוקדמת. אם תקופת ההעסקה הייתה מעל שישה חודשים ועד לשנה, אתם זכאים ליומיים וחצי נוספים בגין כל חודש עבודה.


לאחר שנת העבודה הראשונה אתם זכאים לחודש ימים הודעה מוקדמת.


• עובד המועסק על פי בסיס יומי או שעתי:


עובד עד ותק של שנה, זכאי ליום אחד התראה מוקדמת עבור כל חודש עבודה. עובד במהלך שנת עבודתו השנייה - זכאותו ל-14 ימי הודעה מוקדמת בתוספת יום נוסף עבור כל חודשיים עבודה.


עובד במהלך שנת עבודתו השלישית - זכאותו ל-21 ימי הודעה מוקדמת בתוספת יום נוסף עבור כל חודשיים עבודה.


עובד בעל ותק של 3 שנים ומעלה - זכאותו לחודש ימים הודעה מוקדמת.


גם אם המעסיק לא מחייב אתכם להגיע לעבודה בזמן בתקופת ההודעה המוקדמת, אתם זכאים לקבל שכר כולל תנאים סוציאליים על אותה התקופה.


2. פיצויי פיטורים


אם צברתם ותק של שנה אחת במקום העבודה הנוכחי אתם זכאים לקבלת פיצויי פיטורים.


כיצד מחושבים הפיצויים?


• עובד המועסק במשכורת חודשית:


שכר של חודש אחד על כל שנת עבודה.


• עובד המועסק על פי בסיס שעתי:


ככל והיקף שעות העבודה שלו משתנה, חישוב הפיצויים יעשה לפי היקף המשרה הממוצע במהלך תקופת העסקתו.


חשוב לזכור, שלא כל רכיבי המשכורת מובאים בחשבון לעניין פיצויים. שווי רכב ואחזקתו למשל, אינם נכללים בתחשיב פיצויי הפיטורים, כך גם שעות נוספות.


השכר הקובע לפיצויים הינו על פי רוב שכר היסוד (ברוטו) של העובד. תשומת הלב לכך, כי ככל ובמהלך תקופת ההעסקה של העובד, היה זכאי לקבלת עמלות באופן קבוע, אלו מהוות חלק בלתי נפרד מהשכר הקובע לפיצויים, כמו גם להפרשה לפנסיה.


על המעביד לשלם את פיצויי הפיטורין תוך 15 יום ממועד הפסקת העבודה. הפיצויים פטורים ממס עד תקרה של 10,250 ש"ח (נכון ל-2006) לכל שנת עבודה.


על מנת שתהיו זכאים לפטור ממס עבור תשלום פיצוי פיטורים על המעסיק שלכם למלא טופס 161 - ״הודעת מעביד על פרישה מעבודה של עובד״. עליכם למלא טופס 161א' - ״הודעת עובד עקב פרישה מעבודה״. את הטפסים האלו יש להגיש למס הכנסה.


3. פדיון ימי חופשה


אם במועד סיום ההעסקה נותרו לכם ימי חופשה שלא ניצלתם, אתם זכאים לפדות אותם ולקבל תשלום בעבורם, לרוב מדובר בסכום לא מבוטל. תשומת הלב לכך, שנושא העמלות להם היה זכאי העובד במהלך תקופת עבודתו, רלבנטי גם לגבי חישוב שווי יום חופשה בעת ביצוע הפדיון.


4. דמי הבראה


עובד שהשלים שנת עבודה - זכאי לקבלת דמי הבראה. הזכאות הינה על בסיס כמות ימים (המשתנה בהתאם לוותק העובד) כאשר שווי כל יום הינו קבוע.


עובד שהועסק למעלה משנה ופוטר לדוגמא במהלך שנת העבודה השנייה, יהא זכאי לקבלת חלק יחסי מדמי ההבראה עבור שנת העבודה השנייה.


עם סיום העסקתכם, וודאו כי במסגרת תלושי השכר שניתנו לכם, שולמו לכם דמי ההבראה, כולל כמובן החלק היחסי.


5. קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, קרן השתלמות


הסתיימה העסקתם, פנו לחברת הביטוח בה מנוהלים קרן הפנסיה/ ביטוח המנהלים/ קרן ההשתלמות על שמכם ובקשו לקבל פירוט ביחס לכלל ההפקדות שבוצעו ע"י המעסיק במהלך כל תקופת העסקתכם.


עם סיום העסקתכם, על המעסיק לשלוח מכתב העברת בעלות לקרן שבה מתנהלים כספי הפנסיה/ ביטוח המנהלים שלכם. במכתב זה הוא מעביר לידכם או לידי המעסיק החדש את הטיפול בכספים אלו.


כאשר פיצויי הפיטורים מופקדים בקרן פנסיה או בביטוח מנהלים, הזכות לפיצויים כוללת אפשרות למשוך כספי פיצויים מהקופה בבוא העת, אולם ברוב המקרים מייעצים לא למשוך את הכסף על מנת שלא לפגוע בזכויות הפנסיה הנצברות.


בנוגע לקרן השתלמות, רצוי לקבל מהמעסיק אישור על זכותכם למשוך כספים אלו. סיום העבודה לכשעצמו אינו מקנה אישור למשוך את הכסף. לשם כך יש להמתין שש שנים.


6. שעות נוספות


עבדתם שעות נוספות במהלך תקופת העסקתכם? אתם זכאים לקבלת תגמול בעבור שעות אלה, בשיעור של 25% או 50% (בהתאם לכמות השעות הנוספות שעבדתם).


הזכות לקבלת תגמול זה איננה ניתנת לוויתור ובוודאי שלא ניתן להחתים עובד על הסכמתו לקבלת שכר הנמוך מזה הקבוע בחוק.
עם סיום העסקתכם, דרשו לקבל מהמעסיק דו"ח שעות, כזה המפרט את כלל שעות העבודה שעבדתם בכל חודש וחודש במהלך תקופת העסקתכם.


7. דמי מחלה


עובד אשר נעדר ממקום עבודתו עקב מחלה למעלה מיום אחד, זכאי לתשלום מהמעסיק עבור ימי מחלתו.


עבור היום השני והשני - זכאות ל-50% משכר העבודה.


עבור היום הרביעי והלאה - זכאות ל-100% משכר העבודה.


יובהר, שככל והעובד מועסק במסגרת חוזה העסקה אישי או שעל המעסיק חל הסכם עבודה קיבוצי, ייתכן שיקבעו תנאים המיטיבים עם העובד מבחינת דמי המחלה (נכון גם לגבי זכויות אחרות).


עם סיום העסקתכם, בדקו בתלושי השכר כי אכן קיבלתם תשלום בעבור הימים בהם הייתם בחופשת מחלה.


נותרו לכם ימי מחלה שלא ניצלתם, האפשרות לפדות אותם (בדומה לימי חופשה) איננה קיימת. יחד עם זאת, לעובדי מדינה כן קיימת האפשרות לפדיון ימי מחלה.


8. דמי חגים


עובד המועסק במשכורת חודשית, זכאי לתשלום בעבור ימי חג בהם נעדר מהעבודה, ככל ואלה לא חלים בשבת או ביום שישי (ככל ובמקום העבודה עובדים 5 ימים בשבוע).


עובד שהועסק במהלך החג זכאי לתגמול בשיעור של 50%. הזכאות הינה כאמור לעובד אשר השלים 3 חודשי העסקה במקום העבודה, אמור היה לעבוד ביום בו חל החג והוא עבד ביום שלפני החג וביום שלאחריו (אלא אם נעדר באישור המעסיק).


עם סיום העסקתכם, בדקו בתלושי השכר כי אכן קיבלתם תשלום בעבור ימי החג בהם נעדרתם מהעבודה או כי קיבלתם תגמול בעבור ימי החג בהם עבדתם.


9. פיצוי בשל הפרת חוזה


אם עובד מועסק בחוזה שתוחם את תקופת העסקתו בזמן (מה שנקרא: חוזה לתקופה קצובה) והמעסיק בחר לפטר את העובד לפני תום התקופה הקצובה, העובד זכאי לפיצויים בשל הפרת חוזה. ברוב הפעמים גובה הפיצוי נקבע מראש בחוזה ההעסקה.


10. מענק הסתגלות


מענק שמטרתו לאפשר לעובד להסתגל למציאות החדשה של חיים ללא משכורת. מדובר בנוהג שמקובל בעיקר במגזר הציבורי במקרה של צמצומים או עבור מנהלים.


11. דמי אבטלה


חשוב להצטייד במכתב פיטורים או במכתב המאשר את סיום ההעסקה על מנת להציגו בלשכת העבודה כדי לקבל דמי אבטלה.


12. טופס 106


דאגו לקבל מהמעסיק טופס 106. זהו טופס המכיל פירוט של המשכורות החודשיות ששולמו לעובד בשנת המס, תזדקקו לו בעת הגשת בקשה להחזרי מס.


הכללים הלא כתובים


אם בחרתם לעזוב את מקום העבודה מיוזמתכם, הנה כמה דברים שכדאי לכם לעשות. לא מדובר בחוקים כתובים אלא בכמה פעולות שיסייעו לכם ולמעסיק לסיים את ההעסקה בצורה חלקה ונעימה.


• אל תודיעו למעסיק בשיחת טלפון/אימייל/הודעת טקסט כי החלטתם לסיים את עבודתכם אצלו.


הכינו מכתב התפטרות פורמלי ונסחו אותו בצורה עניינית ומכובדת. שימו לב לכלול את תאריך כתיבת המכתב, רצונכם בסיום ההעסקה וכן בקשה להסדיר את כל העניינים הפורמליים שפורטו בסעיפים קודמים. את מכתב ההתפטרות מסרו באופן אישי למעסיק.


• תאום שיחת עזיבה - אם המעסיק שלכם אינו נוהג לקיים שיחות עזיבה, דאגו ליזום אחת כזו. מטרת השיחה היא לעדכן את המעסיק בסטטוס של פרויקטים פתוחים בתחום אחריותכם ותאום חפיפה מסודרת במהלך תקופת ההודעה המוקדמת. שיחת העזיבה היא הזדמנות גם לבדוק האם המעסיק יסכים לשמש ממליץ שלכם עבור מקומות עבודה עתידיים.


• טופס טיולים - אם אין במקום העבודה שלכם נוהג של ביצוע טופס טיולים, דאגו לקבל מהמעסיק מסמך חתום שמעיד על הזדכות על כל ציוד החברה שברשותכם, לדוגמא: החזרת רכב חברה במצב תקין, טלפון סלולארי, מחשב נייד וכיוצ"ב. במקרה של החזרת טלפון או מחשב - דאגו למחוק כל מידע אישי ששמרתם עליו.

 

 

עו"ד עמיר אושפיז הוא חבר בלשכת עורכי הדין מאז שנת 2008 ועוסק בתחום הליטיגציה האזרחית-מסחרית, ההוצאה לפועל, פשיטות רגל ודיני עבודה. בעל תואר במשפטים (L.L.B) מהקריה האקדמית אונו, זאת בנוסף לתואר ראשון (B.A) במנהל עסקים וניהול משאבי אנוש מטעם אוניברסיטת בן גוריון. במשך העשור האחרון צבר ניסיון רב בהתנהלות מול מעסיקים רבים, בנקים, רשויות ומוסדות מהגדולים במשק. משרדו מעניק יעוץ משפטי הכולל ליווי, הן בסקטור הפרטי והן בסקטור הציבורי, שירות מקצועי חסר פשרות, תוך מתן דגש על מקצועיות ותודעת שירות גבוהה.