מקרה כגון זה, מתואר בפסק דין ת"א 2168-02-12 כהן ואח' נ' אוקונסקי ואח' כאשר השכנים אשר בצעו את השיפוץ סרבו בתוקף למתן פיצוי הולם לשכן אשר נפגע בשל השיפוץ.


פסק הדין המלומד מתאר שכנים בבית רשום אשר בכפר סבא כאשר התובעים מצויים בדירת קרקע והנתבעים בקומה ראשונה. תקרת דירת התובעים חופפת לרצפת הנתבעים.. בנוסף, לדירת הנתבעים צמודה חצר הגובלת בקיר בית התובעים.


השכנים בקומת הקרקע ביצעו תוספת בניה לדירתם ולאחר זאת ביצעו השכנים מלמעלה תוספת בניה אף הם. התשתית כללה בניה של חדר ממ"ד בשתי הדירות, מערכת ביוב חדשה וכן גדרות.


בית המשפט הנכבד קבע כי בניית התוספת של השכנים בקומה הראשונה בוצעה תוך שימוש בתשתית שנבנתה על ידי השכנים מקומת הקרקע ולכן הינם מחויבים להשתתף בעלות הקמת התוספת.


כלומר מעיון בחות דעת המהנדסים אשר מונו מטעם התובעים, חוות דעת אשר לא נסתרה עולה כי התשתית בדירת התובעים, שימש הלכה למעשה כשלד לבניית התוספת בבניית השכנים מלמעלה, הנתבעים.


בנוסף נבנתה גדר מטעם התובעים, גם בבניה זו סירבו הנתבעים להשתתף


לאחר עיון בחוות הדעת קבע בית המשפט הנכבד כי הנתבעים עצמם ביקשו להגביה את אחת הגדרות, אך מאחר וניהלו הליכים משפטיים כנגד התובעים, בנו לבסוף חומה מקבילה בסמוך לאותה גדר.


זאת ועוד, גם אם מדובר בגדר אשר הינו בגדר רכוש משותף על הנתבעים בהיותם דיירי הבית המשותף לשאת בחלק יחסי כלשהוא. אולם, בשל העובדה שהגדר משמשת את שני הצדדים בלבד הרי שההוצאות צריכות להיות מושתות עליהם בלבד.


מכך עולה כי הנתבעים חייבים להשתתף הן בעלות המבנה אשר שימשה הלכה למעשה תשתית עבורם והן בעלות הגדר


באשר לנזקים אשר נגרמו לתובעים, הנתבעים הדיירים בקומה הראשונה גרמו לנזקים כבדים כתוצאה מן העבודות שבוצעו בדירתם.


נחילי מים זרמו מתקרת דירתם לתקרת התובעים, חלחלו לדירות ופגעו במערכת החשמל, עד כדי כך שפקח שהוזמן מטעם חברת החשמל נאלץ לנתק את זרת החשמל בביתם עקב הנזילות.


בשל הנזקים העצומים אולצו התובעים לעבור להתגורר בתנאי צפיפות עם בתם לתקופה של שבועיים וכאשר שבו לדירתם נדרשו להתמודד עם רטיבות מפושטת פטרת ריחות עובש וקורוזיה בדירתם.


זאת ועוד, חוות דעת מטעם מומחה בית המשפט הנכבד קבעה מפורשות כי ביצוע העבודות בבית הנתבעים גרמו נזקים כבדים לדירת השכנים בקומת הקרקע.


לאור זאת פסק בית המשפט הנכבד כי על השכנים הנתבעים לשלם את כל עלויות תיקון הנזקים כולל השתתפות בתשתיות המשותפות, כולל פיצוי הולם בגין עוגמת הנפש אשר נגרמה לתובעים בשל כך שנאלצו לעזוב את ביתם בשל הנזקים החמורים שנגרמו לדירתם.


הנה כי כן לפנינו מקרה בו חויבו השכנים אשר גרמו נזק לשכניהם במתן פיצוי בשל נזקים כספיים ועוגמת הנפש אשר גרמו לשכניהם.


עו"ד דרורית מלינרסקי גורסת כי ניתן היה לפתור את המחלוקת טרם פניה לערכאות לו השכנים היו משכילים לתקן את הנזקים בעוד מועד וללא דחוי.


אולם במקרים רבים, אין מנוס מפניה לערכאות זאת בשל סירוב עקבי של שכנים אשר מסרבים ליטול אחריות בבית המשותף בגין שיפוץ או בניה בדירתם.


על כן טוב ינהגו דיירי הבית המשותף אם בטרם שיפוץ יגיעו להסכמה עם שכניהם תוך שיתוף פעולה הוגן בין הצדדים, דבר אשר יחסוך הוצאות כספיות ועוגמת נפש אותה ניתן היה למנוע בדיעבד.