קבלת עובד לעבודה ופיטוריו

קבלת עובד לעבודה

כבר במהלך ראיון העבודה יש להיזהר בלשון המרואיין על מנת שלא יווצר הרושם כי מועמד לא התקבל לעבודה מחמת הפלייה. חוק שוויון הזדמנויות בעבודה קובע כי לא יפלה מעביד בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים, קריאתם לשירות

מילואים, שירותם הצפוי בשירות מילואים, לרבות מחמת תדירות מילואים או משכם, בכל אחד מאלה: קבלה לעבודה, תנאי עבודה, קידום בעבודה, הכשרה או השתלמות מקצועיים, פיטורים והטבות ותשלומים הניתנים לעובד בקשר לפרישה מעבודה.

עם קבלת עובד לעבודה בשירותי החברה יש ראשית להחתימו על הסכם העסקה.

במקרה בו ניתן לעובד רכב/טלפון נייד/מחשב נישא יש להחתים את העובד על נספחים מתאימים להסכם וכן לצלם את רישיון הנהיגה של העובד שבלעדיו יש קושי בהסבת קנסות ו/או דו"חות חנייה.

פיטורי עובד

בכל מקרה בו המעביד מעוניין לפטר עובד מכל סיבה שהיא ראוי ונכון לזמנו ולערוך לו מעין שימוע כאשר בתי הדין קבעו לא אחת כי זכות השימוע הינה זכות יסוד של העובד המחייבת מתן הזדמנות הוגנת וראויה לעובד להשמיע טענותיו בפני מעסיקו, בטרם "יוכרע גורלו".

לאחר קיום השימוע ועמידה על החלטת הפיטורים, יש לנסח לעובד מכתב פיטורים תוך מתן הודעה מוקדמת עפ"י הדין.

חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001, קובע את תקופת ההודעה המוקדמת עפ"י נתוני וותק ואופי העסקת העובד בין במשכורת חודשית ובין בשכר לשעה, להלן: 

 

תקופת עבודת העובד

עובד במשכורת חודשית

עובד בשכר

במהלך שנת עבודתו הראשונה

 במהלך ששת חודשי עבודתו הראשונים - 1 יום בשל כל חודש עבודה

1 יום בשל כל חודש עבודה

החל מהחודש השביעי לעבודתו ועד תום שנת עבודתו הראשונה - 6 ימים + 2.5 ימים נוספים בשל כל חודש עבודה

 

במהלך שנת עבודתו השנייה

חודש ימים

14 ימים + יום אחד נוסף בשל כל שני חודשי עבודה בשנה זו

 במהלך שנת עבודתו השלישית

חודש ימים

21 ימים + יום אחד נוסף בשל כל שני חודשי עבודה בשנה זו

משנת עבודתו הרביעית ואילך

חודש ימים

חודש ימים

 במקרה בו עובד סרב להתייצב בתקופת ההודעה המוקדמת אף שנדרש לעבוד, המעביד זכאי לקזז משכר עובדו סכום השווה לשכר העובד בגין תקופת ההודעה המוקדמת.
המעביד זכאי לכך שהעובד, המתפטר ואף המפוטר, יעבוד עד

לתום תקופת ההודעה המוקדמת, על מנת לאפשר למעביד להתארגן ולהעביר את התפקיד באופן מסודר למחליפו.





פירוט תקופות בהן חל איסור על המעביד לפטר עובד/ת-

האפשרות לפטר עובד שנמצא בתקופה בה הוא מקבל דמי פגיעה/דמי מחלה- אין כל איסור בחוקי העבודה לפטר עובד בתקופה בה העובד מקבל דמי פגיעה מהמוסד ביטוח לאומי (לאחר תאונת עבודה) או בתקופה בה עובד חולה ונעדר בעקבות מחלתו.

זאת כל עוד לא נקבע איסור פיטורים לתקופות האמורות בהסכם/הסדר קיבוצי, צו הרחבה או חוזה אישי. כמובן שזכותו של העובד במקרה של פיטורים לקבל את כל הזכויות הכספיות הנובעות מפיטוריו, לרבות- פיצויי פיטורים, הודעה מוקדמת, פדיון ימי חופשה שלא נוצלו, דמי הבראה וכיוצ"ב.

הגבלת פיטורים עקב שירות מילואים - בהתאם לחוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה), התש"ט-1949 חל איסור על מעסיק לפטר עובד בשל שירותו במילואים, קריאתו לשירות מילואים או שירותו הצפוי בשירות מילואים, לרבות בשל תדירותו או משכו, ואם פיטרו - בטלים הפיטורים.

במקרה בו שירות המילואים עולה על יומיים רצופים, חל איסור על מעסיק לפטר עובד גם בתקופה של 30 ימים לאחר תום שירות המילואים, אלא בהיתר של ועדת תעסוקה. הוועדה תיתן היתר אם יוכיח המעסיק כי הפיטורים המבוקשים אינם בשל שירות המילואים.

איסור פיטורי עובדת בהריון - חל איסור על מעביד לפטר עובדת שהיא בהריון וטרם יצאה לחופשת לידה, אלא בהיתר מאת שר התעשייה המסחר והתעסוקה ולא יותרו פיטורים כאמור אם

הפיטורים הם בקשר להריון. הוראה זו חלה גם על עובדת קבועה וגם על עובדת ארעית או זמנית ובלבד שהעובדת עבדה אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה 6 חודשים לפחות.

יצוין, כי כאשר מעביד מעוניין לפטר עובדת בהריון שמועסקת על ידו פחות מחצי שנה, הוא יוכל לפטרה במידה שהסיבה האמיתית לפיטורים לא נובעת מההריון , שכן, פיטורי אישה מחמת הריונה מהווים אפליה, האסורה עפ"י חוק שוויון הזדמנויות בעבודה,

התשמ"ח-1988. פוטרה עובדת בהריון בניגוד לאיסור זה, חזקה היא שהמעסיק בפועל הוא שגרם לפיטורים, אלא או הוכיח אחרת.

איסור פיטורים בעקבות הפלה - חל איסור על מעביד לפטר עובדת בימי היעדרה מהעבודה בעקבות הפלה וליתן הודעת פיטורים למועד החל בתקופה האמורה. במשך ימי ההודעה המוקדמת לפיטורים לא תבוא בתקופה זו.


איסור פיטורים במהלך טיפולי הפריה- כשעובדת עוברת טיפולי הפריה חוץ גופית/או כשעובד או עובדת עוברים טיפולי פוריות לקראת ילדם הראשון או השני - בימי היעדרם מהעבודה לפי החוק לשם כך, או במשך תקופה של 150 ימים לאחר תום ימי ההיעדרות כאמור חל איסור לפטרם אלא בהיתר מאת שר התעשייה המסחר והתעסוקה. היתר לא יינתן במקרה שהפיטורים הם בקשר עם ההיעדרות כאמור.

איסור הפיטורים יחול גם לגבי עובד או עובדת שהם הורים לילדים מבני זוג קודמים, העוברים טיפולים כאמור לקראת ילדם הראשון או השני מבן הזוג הנוכחי.

איסור הפיטורים בהקשר זה אינו מותנה בוותק של העובד/ת במקום העבודה. איסור פיטורים זה לא יחול על מעביד, לגבי עובד/ת שחלפו שנתיים מהיום הראשון להיעדרותם עפ"י חוק מעבודה אצלו או באותו מקום עבודה, לשם ביצוע הטיפולים.



איסור פיטורים במשך חופשת הלידה- לא ניתן לתת הודעת פיטורים למועד החל בתקופה זו, ובמניין הודעה מוקדמת לפיטורים לא תבוא תקופה זו במניין.

איסור פיטורים מתום חופשת הלידה עד תום 6 חודשים מאותו יום- אם העובדת נעדרת מהעבודה באישור מרופא לפיו מצבה עקב הלידה מחייב זאת ובמידה שאושר. לא ניתן לתת הודעת פיטורים למועד החל בתקופה זו, ובמניין הודעה מוקדמת

לפיטורים לא תבוא תקופה זו במניין.

איסור פיטורים כשעובד נעדר מעבודתו (חופשה ללא תשלום) בעקבות -
א. פיצול חופשת לידה של בת זוגו עקב אשפוזה בתנאי החוק, אך לא יותר מארבעה שבועות.

ב. היעדרות בעקבות העובדה שהילד נמצא עמו ובהחזקתו הבלעדית, בהתאם לתנאי החוק בעניין.

לא ניתן לתת הודעת פיטורים למועד החל בתקופות האמורות. במנין ימי הודעה מוקדמת לפיטורים לא יבואו התקופות האמורות.

איסור פיטורים במשך תקופה של 60 יום מתום חופשת הלידה או מתום ההיעדרות עקב מצב בריאותי לאחר לידה או מתום היעדרות של עובד (עקב פיצול חופשת לידה של בת הזוג ועקב
חופשת לידה שלקח בעקבות כך שהילד עמו ובהחזקתו הבלעדית)- לא ניתן לתת הודעת פיטורים למועד החל בתקופה האמורה אך מעביד יכול לקבל היתר לפיטורים מהמפקח הנ"ל.

איסור פיטורים כאשר עובד/ת נמצא/ת בחופשה ללא תשלום לאחר חופשת לידה מכוח החוק וכאשר עובדת נעדרת מעבודתה עקב הנקה (בהתאם להוראות החוק), ובמשך תקופה של 60 ימים.

לאחר תום ההיעדרות- לא ניתן לתת הודעת פיטורים למועד החל בתקופות האמורות, אלא בהיתר מאת המפקח הנ"ל. המפקח לא יתיר פיטורים אם הם לדעתו בקשר ללידה או להיעדרות כאמור.

איסור פיטורים בזמן שהות עובדת במקלט לנשים מוכות בימי היעדרה מעבודתה לפי סעיף 7(ג)(5) לחוק עבודת נשים או במשך תקופה של 90 ימים לאחר תום ימי ההיעדרות כאמור – מעביד לא
ייתן הודעת פיטורים למועד החל בתקופות האמורות, אלא בהיתר מאת שר התעשייה המסחר והתעסוקה, ולא יתיר השר פיטורים כאמור אם הפיטורים הם, לדעתו, בקשר לשהייה במקלט.

אישור על יחסי עבודה

בתום תקופת ההודעה המוקדמת , במועד בו על העובד להגיע ליטול את שכרו האחרון על הזכויות המגיעות לו , יש ליתן בידי העובד אישור בכתב המאשר את תחילתם וסיומם של יחסי עובד
מעביד וזאת עפ"י הוראות חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001.

המידע להלן אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי וכל שימוש בו מחייב קבלת ייעוץ מקצועי מקדים.



עודכן ב: 25/07/2013