שוני באינטרסים וצרכים נפרדים של צדדדים או בעלי עניין שונים הינם דבר טבעי ביותר בעולם העסקי ובתחומי העבודה. אין לצפות כי לכל הפועלים בסקטורים אלה יהיו תמיד אינטרסים משותפים וזהים לאורך תקופת הפעילות, קצרה או ארוכת שנים ככל שתהיה.

 

 

יחד עם זאת, אנו מאמינים כי בטווח הארוך יחסי שלום, הגינות והדדיות רק יקדמו שיתוף פעולה בין הצדדים הפועלים במגזר העסקי ובתחום העבודה ולכן גם יתרמו להצלחתו של כל צד, בין שמדובר בחברות הפועלות אחת מול השניה, בשותפים לעסק, בעלי מניות, בני משפחה המנהלים עסק במשותף או מעסיקים, עובדים וקבלני משנה.

 

 

מתוך הבנה זו ברור כי מידי פעם בפעם קיים צורך לגשר על השונות באינטרסים או הצרכים ובמיוחד כאשר מתגלע פער גלוי ביניהם.

 

אנו מאמינים כי אם כל צד ישכיל להבין את צרכיו של הצד השני, את האינטרסים שלו או את מניעיו, ולעתים גם את הגורמים מהם הוא חש מאויים, ניתן יהיה לפתור בקלות רבה יותר קונפליקטים ביניהם. הבנה כזו תאפשר לגשר עליהם בצורה טובה ובמקרים בהם ניתן - אף להשיג תוצאה המובילה למצב טוב יותר מזה שהיה טרם המחלוקת או העימות.

 

 

לא אחת הצדדים פועלים בנפרד, ללא תאום או הכוונה וללא גורם "מתווך" ביניהם. בנוסף ברור כי בהעדר נכונות להכרה בצרכים ובאינטרסים של כל צד - ולעתים בהעדר מגשר או "מפשר" מתאים, או ללא כלים מתאימים - המחלוקת תחריף, תדרדר את הצדדים לעימות משפטי או אחר, תעמיק את הקונפליקט ותסב לצדדים המעורבים, נזקים בדמות אבדן זמן, הפניית משאבי אנרגיה ותשומת לב לכיוונים שליליים ומרירות אישית בין המעורבים. לעתים תגרר המחלוקת גם לאפיקים משפחתיים או לזמן ש"אחרי העבודה" תגרע מהמיקוד בעסק ובעבודה ותסב לא אחת נזק כספי.

 

 

הליכי הגישור וה"פישורים" למיניהם נועדו להביא את הצדדים לתקשר ביניהם, להביא כל אחד את דברו בפני הצד השני, להעביר מסר הכולל את הצרכים והאינטרסים של כל צד ולסייע להם בדרך זו לפתור את המחלוקת ביניהם ולעתים אף להגיע לתוצאה הרצויה לשניהם. במקרים טובים עוד יותר להביא לתוצאה טובה יותר מזו שהיתה קודם תחילת המחלוקת או העימות ביניהם.

 

 

יתרון גדול של הגישור הוא החיסיון המוטל על ההליכים ושמירת סודיות מלאה. בכך יימנעו צדדים מלחשוף מידע אשר לעתים בהליכי בית משפט עלול ל"זלוג ולדלוף" החוצה - לא אחת דרך כלי התקשורת, גם שלא במתכוון. יתרון נוסף הוא הימנעות מתקדימים אשר יכולים בטווח בינוני וארוך להזיק לצד אשר הפסיד בהליך המשפטי.

 

יש לזכור כי הגישור הוא הליך וולונטרי לחלוטין וכי צדדים שאינם מעונינים להמשיך בו יכולים תמיד לפנות או לשוב להליכים משפטים רגילים.


 


עודכן ב: 26/04/2010